Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf firmy Henkel: Víme, co Čechům voní

  1:00
Do reklamy na prací prášky a kosmetiku dávají ročně takřka miliardu korun, to je čtvrtina obratu. "Jinak bychom neprodali," říká Günther Thumser, středoevropský šéf německé firmy Henkel. Výrobce Palmexu nebo Persilu, aviváží Silan nebo barev na vlasy Palette patří mezi pět největších inzerentů v ČR.
Henkel dělá kvůli svým výrobkům ročně na 50 průzkumů trhu.

Henkel dělá kvůli svým výrobkům ročně na 50 průzkumů trhu.

Kdo a jak rozhoduje o tom, kterou novou vůni pracích prášků nebo aviváží tady budete prodávat?
Ve většině případů jsou to sami zákazníci, kteří je otestují při průzkumech trhu a řeknou názor. Nejsou to ani technici, nákupčí nebo lidé z marketingu.

Kolik lidí to bývá?
To bychom museli spočítat, vloni jsme jen v České republice udělali 53 průzkumů trhu. Jednou probíhají v úzké skupince šesti lidí, kde se jde hodně do hloubky, jindy je respondentů třeba 500.

Zeptám se jinak. Proč těžko sháním aviváž s vůní levandule, bez které se neobejdou třeba v Itálii, ve Francii nebo Turecku?
Levandule je nejoblíbenější v Itálii, Španělsku a Turecku, dále až do Bulharska a Rumunska, ale tam končí. Češi mají nejraději čerstvé vůně jako Němci a Rakušané. Před pár lety jsme sem přivezli aviváž s vůní divoké růže, která měla úspěch v Maďarsku, Slovinsku i v Rakousku. Ale tady nic. Museli jsme ji stáhnout. Výborně se prodávají svěží vůně – zelené a modré.

Do reklamy v Česku dáváte skoro miliardu korun. Je to jediná cesta k tomu, jak zvednout obrat?
Částečně ano, a to i proto, že zavádíme nové kategorie výrobků, které dříve nikdo neznal. Když jsme přišli s aviváží, lidé nevěděli, jestli má ulehčit žehlení, nebo navonět prádlo. Nebo když jsme začali prodávat kompaktní prací prášky. Klidně bych se vsadil, že bez reklamy, bez vysvětlení, že prášek o třetinu menší má stejnou sílu, bychom neprodali ani malou část toho, co prodáme. Bez reklamy byste se divila, proč už za stejnou cenu nekoupíte totéž. Co teprve barvy na vlasy. Nikdo by novou technologii sám, jen tak při pohledu na regál v obchodě, nerozpoznal.

U kosmetiky si do reklamy vždycky najdete modelku. U pracích prášků nejsou. Proč neperou modelky?
U pracích prášků lidé spíše uvěří matce s dětmi než dvacetileté modelce. A my máme paní Hanu Heřmánkovou. Reklamu na čisticí prostředky Bref nám dlouho dělala pediatrička Hana Suralová – a to ve všech zemích regionu. S Brefem jsme začali tady a nyní je zdaleka nejprodávanější značka čisticích prostředků v celém regionu.

Co se dá vůbec s prášky ještě dělat? Vymýšlíte pořád novinky, ale opravdu jsou takové, že vám skutečně zvednou tržby?
Velký úspěch měl vloni nový typ Persilu Gold, za něj jsme vloni utržili více než 200 milionů eur.

Co v něm bylo nové?
Lepší složení, na kterém se pracovalo více než dva roky, a zatím nejlepší prací účinky. Nebo jsme zavedli novinku jako bezprašné lepidlo Ceresit, což ocení všichni řemeslníci. V kosmetice je každý rok tolik novinek, že bych je neuměl ani vyjmenovat. Dobře se ujala barva na šedé vlasy Natural and Easy, vyvinutá v Česku.

Pořád sledujete, jak si stojíte v konkurenci s Procter&Gamble. Je ta konkurence tak ostrá, že si ani nepřebíráte zaměstnance?
Raději si je vychováváme sami už od vysokých škol.

Místní pobočku vede žena. Několik Češek pro vás pracuje i v zahraničí. Myslíte si, že váš typ podnikání je otevřenější ženám než jiná odvětví?
Kromě našich aktivit ve stavebnictví to určitě platí. Je to byznys orientovaný na ženy. Celosvětově máme ve vedení čtvrtinu žen, na nejvyšších postech je jich 12 procent. Ve střední Evropě ještě více. Dokonce bývá těžké k nám přilákat muže.

Co nynější babyboom? Jak dlouho v různých zemích zůstávají vaše zaměstnankyně doma s dětmi?
Spíše kratší dobu. V Rakousku je to v průměru rok, ale to je déle než jinde. Většina se rychle vrací.

Rychle znamená třeba za půl roku?
Ano.

Pomáháte rodičům s hlídáním dětí?
V Rakousku a Německu spolupracujeme s blízkými školkami a tak to chceme dělat i v Česku a jinde.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Balík je na cestě, uhraďte danou částku. Pošta varuje před vlnou podvodů

16. dubna 2024  13:21

Česká pošta v poslední době zaznamenala vlnu podvodů, při nichž je zneužito její jméno v podvodných...

Trhy jsou v pohotovosti. Navzdory íránskému útoku na Izrael ceny ropy nestouply

16. dubna 2024  13:12

Kvůli očekávané reakci Izraele na víkendový útok Íránu jsou finanční trhy v pohotovosti. Týká se to...

Do elektroenergetické soustavy půjde víc peněz. Zlepší se i její bezpečnost

16. dubna 2024  11:20

Investice tuzemských provozovatelů elektroenergetických soustav v příštích letech proti současnosti...

Čínské hospodářství v prvním čtvrtletí předčilo očekávání, stouplo o 5,3 procenta

16. dubna 2024  8:01,  aktualizováno  9:06

Čínský hrubý domácí produkt (HDP) v letošním prvním čtvrtletí meziročně stoupl o 5,3 procenta a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...