Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf Kooperativy o víkendech pilotuje letadla ČSA. Pro zábavu a zadarmo

  3:59aktualizováno  3:59
Minulý měsíc nastoupil do ČSA jako pilot šéf pojišťovny Kooperativa Martin Diviš. Pilotuje Airbus A320, má už i zkoušky na dopravního pilota, které ho opravňují i k tomu být kapitánem. Nalétáno už má přes dva tisíce hodin. "Někdo tráví víkendy na golfu, já v letadle," podotkl Diviš. Všechny peníze za tuto práci posílá rovnou na charitu.

Martin Diviš létá o víkendech se stroji ČSA (ilustrační foto). | foto: ČSA

Martin Diviš už předtím létal v Holidays Czech Airlines na charterových letech. Mezi českými manažery a podnikateli přitom není s pilotním průkazem výjimkou, je však jediný, který současně létá i na pravidelných linkách.

Předpisy skloubení práce manažera a pilota umožňují. Podle Petra Navrátila z Úřadu pro civilní letectví musí provozovatel takovým pilotům omezit takzvaný nálet. "Pilot je sám odpovědný mimo jiné za to, že v době, kdy má plánovaný odpočinek, odpočívat skutečně bude," vysvětluje Navrátil.

"Není to tak, že bych šel na letiště rovnou z práce, pochopitelně mám před lety odpočinek," říká Diviš, který vidí velkou podobnost mezi pilotováním a řízením pojišťovny. "Je potřeba myslet dopředu a očekávat různé události, ne je řešit, až když nastanou," dodal.

Podle mluvčího ČSA Daniela Šabíka zaměstnávají aerolinky řádově jen jednotky externích pilotů. "Jsou to piloti, kteří mají platné všechny potřebné licence, typové zkoušky, výcviky, traťové i letištní certifikáty pro operování dopravního letounu příslušného typu," uvedl Šabík. Diviš začal létat v ČSA podle svých slov na vlastní žádost.

Už dříve létal s menšími letadly například se svými kolegy z představenstva na zasedání u majitelů Kooperativy Vienna Insurance Group do Vídně.

Pilotů u ČSA stále ubývá

České aerolinie přitom rozhodně nejsou v posledních letech ve stavu, kdy přijímají piloty, naopak je nadále propouštějí. "Nemyslím si, že bych jim s takovým náletem bral práci," míní Diviš.

Například minulý týden dostala výpověď čtveřice zkušených pilotů, kteří pracují u ČSA více než deset let. Jsou mezi nimi hlavně kritici současného vedení, například někdejší šéf sdružení pilotů CZ ALPA Petr Žmolík nebo také bývalý viceprezident pro letový provoz Peter Jusko, který je současně dobrým známým exšéfa ČSA Jaroslava Tvrdíka. Tito piloti nyní kvůli překážce v práci na straně zaměstnavatele nelétají a běží jim výpovědní lhůta.

Firma už na začátku července poslala odborářům výpověď kolektivní smlouvy, ve které mimo jiné argumentuje i ekonomickou situací. ČSA mají přitom z loňského prosince smlouvy na dva roky. "U podpisu kolektivních smluv v prosinci 2012 bylo jasně avizováno všem odborovým organizacím, že vedení společnosti využije svého práva a po roce kolektivní smlouvy znovu otevře. Podle zákonné normy tak management musí učinit s půlročním předstihem," upozornil mluvčí Šabík.

Ve firmě se mluví o tom, že za snahou o nové kolektivní smlouvy stojí především úspory na mzdách nebo další propouštění. Podle Šabíka je firma ochotna jednat o zachování zaměstnanosti výměnou za flexibilitu letového personálu. Jde například o plánování posádek a zrušení různých výjimek, které letový personál ve smlouvě má. Nové kolektivní vyjednávání má začít na počátku srpna.

O aktuálním hospodaření ČSA nejsou prakticky žádné informace, za loňský rok zveřejnil Český aeroholding jen údaje za celou skupinu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Stávka v Řecku. - Cestující odpočívá poté, co aténské letiště zrušilo její let
Probdělou noc na letišti může zahojit odškodné. Kdy je požadovat?

Šestnáct hodin strávených na italském letišti Lamezia Terme, den a půl zpožděné letadlo z egyptské Hurghady. Společnost Travel Service musela o víkendu řešit...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.