Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf Mountfieldu: Béda Trávníček neskončí, je naší součástí

  7:07aktualizováno  7:07
Největší evropský prodejce zahradní techniky, společnost Mountfield, letos poprvé v historii čeká slabší tržby. Podle jejího šéfa a většinového majitele Ivana Drbohlava ale může být rekordní příští rok.

Podle Drbohlava kvůli krizi z trhu odejde polovina konkurence. | foto: Michal Šula, MF DNES

Poznáváte už na tržbách, že lidé méně nakupují?
Téměř dvacet let jsme zvyklí každý rok zvyšovat obrat našich tržeb. Letos je první rok, kdy se zdá, že budou prodeje nižší než rok předcházející. My jsme se na období letošního roku, jak doufám, dobře připravovali. Přesto když přišly lednové prodeje, jsem byl velice překvapen.

Pravděpodobně nejen z důvodu ekonomické krize, ale i špatného počasí, politické nejistoty, problému s ruským plynem, došlo v lednu k propadu prodejů o 18 procent. To bylo pro nás opravdu šokující. Naštěstí v únorových prodejích jsme již téměř dohnali prodeje loňského února a březen dopadl lépe než loni.

Čím si to vysvětlujete?
Každá krize přináší zákazníkům určitý šok, ale ten většinou netrvá dlouho. Lidé si totiž na podobné situace již zvykají. V našem případě si navíc uvědomujeme, že zákazníci nemizí, zákazníci rozhodnutí o nákupu zahradní techniky nebo bazénu pouze odkládají. Takže otázka zní, jestli chuť utrácet se zlepší již letos, nebo až na začátku příštího roku.

Čekáte tedy lepší sezonu?
Podle mě rozhodne počasí a naše nová marketingová akce. Zároveň se ale připravujeme již na příští sezonu, která podle mě bude výborná. Výrobní podniky jsou v krizi, a pokud najdeme odvahu objednávat zboží pro příští rok již nyní, dostaneme tak vynikající cenové podmínky. 
 
Kvůli krizi chcete letos snížit náklady o dvanáct procent. Snížíte lidem i platy?
Krize nám paradoxně pomohla, protože jsme si uvědomili, jak často jsme žili v naší firmě nad poměry, jak jsme někdy neefektivně utráceli. Platy všech našich zaměstnanců mají i motivační složku podle procenta z obratu. Z toho je zřejmé, že zejména v lednu došlo k propadu mezd, a to až o 15 procent.

Chcete ještě zahustit svoji síť prodejen?
Myslím, že ne, síť prodejen je dobudovaná. Každá prodejna pokrývá spádovou oblast v průměru 1 000 km2, což je z hlediska poměru prodeje a nákladů ideální.

Nebudete ji ani redukovat?
Ne, i když v některých oblastech by k tomu byl ekonomický důvod. Já však pevně věřím, že kdo projde letošní krizí neoslaben, bude mnohem silnější a všechny prodejní místa bude potřebovat. Naopak se domnívám, že polovina naší konkurence bude mít takové finanční problémy, že z trhu odejdou.

Jste ohledně příštího roku optimistou, navýšíte objednávky?
Ano, jsem přesvědčen, že prodejní výsledky v jakýchkoli komoditách budou v příštím roce rekordní. Začneme jednání s výrobci už v květnu, abychom dosáhli lepších cenových podmínek. Mountfield je momentálně největším prodejcem zahradní techniky v Evropě, v letošním roce statečně připravujeme speciální nabídky pro naše zákazníky a já chci, aby se naši dodavatelé na naší statečnosti finančně podíleli.

Znamená to, že po dodavatelích budete chtít více peněz na Vaše kampaně či slevy?
Jednoznačně. Již nyní se na našich akcích podílí zhruba 50 procenty.

Kolik peněz dáváte ročně do reklamy?
V loňském roce to bylo rekordních 285 milionů korun, letos jsme nuceni snížit rozpočet zhruba o 50 milionů.

Jak jste se dostali k americkému herci Danymu Trejovi?
Reklama s ním po Bédovi Trávníčkovi rozhodně lidi zaujala a mluví o ni. Názor na tuto reklamu se liší. Dvěma třetinám lidí se líbí, zbytku se nelíbí - dostal jsem dokonce několik dopisů od starších žen s žádostí abychom s Dannym skončili, protože kvůli němu nemůžou hrůzou spát.

Jak nápad na takovou reklamu vznikl?
Loni v květnu jsme si řekli, že si můžeme dovolit i jinou reklamu než informativní reklamu postavenou na Bédovi Trávníčkovi. Kolo štěstí a jeho slevy zná každý, každodenní losování aut zná přece taky každý. Přicházely nápady a všechny se mi zdály nudné. Až mi z naší reklamní agentury přinesli sestřih skečů Dannyho Treja a nápad s vrahem zahradníkem. Nejprve to byl pro mě šok, ale pak jsem uznal, že jsem dostal přesně to, co jsem chtěl.

Neuvažovali jste o konci Bédy Trávníčka?
Ne, to ne. Béda je naší součástí.

Choutky na expanzi do zahraničí Vás po neúspěchu v Polsku přešly?
Mně ano, ale nastupuje tu generace o dvacet let mladších manažerů, kteří další expanzi chtějí. I když já je stále krotím. Nyní se spíše soustřeďujeme na nákup podílů v jednotlivých výrobních podnicích, které nám dodávají zboží. Je to pro nás výhodné, snižuje nám to náklady na nákup zboží a tím můžeme jít s naší prodejní cenou směrem dolů a být pro zákazníky atraktivnější.

Velkou pozornost vzbudily dotace z Mezinárodní asociace bazénů, která má i českou zkratku MAVB. Existuje vůbec taková asociace?
Ano, existuje, se sídlem v New Yorku. (Anglický název této asociace či adresu pro ověření, zda skutečně existuje, odmítl Mountfield zveřejnit, pozn. red) Český překlad této asociace používáme nejen proto, aby zákazník rozuměl činnosti této asociace, ale zároveň tím trochu tajíme přístup k této asociaci. Zdroje peněz pro naše zákazníky jsme zajistili již před třemi lety a již teď mi vadí, že podobný přístup k těmto dotacím má již nyní i firma Marimex.

Tyto dotace z MAVB jsou stálým předmětem nářků naší konkurence a považují zajišťování  těchto peněz pro naše zákazníky za nekalou soutěž. Co je však nekalého na tom, že zajistíme pro zákazníka snížení ceny luxusního kopaného bazénu o 30-45 procent? Tyto peníze ze zahraničí? Ať ti, co křičí, místo křiku něco udělají pro své zákazníky a podobné zdroje si najdou.

Patří Vám 60 procent letecké společnosti F AIR? Jaké s ní máte plány?
Podíl v této společnosti jsme získali před pěti lety. Do této firmy jsme přinesli ekonomický pořádek, firma je nyní v zisku. Nejdůležitější je že letadla F airu používáme pro reklamu firmy Mountfield, loni jsme takto nalétali 12 tisíc hodin (reklamní plachta tažená letadlem, pozn. red.) Chtěli bychom se v budoucnu více zaměřit na služby aerotaxi, i když přiznávám, že rozvoj této služby je pomalejší než jsem si myslel. Pravděpodobně největší naší nevýhodou, přestože máme k dispozici 25 malých letadel, je fakt, že naše benešovské letiště je stále travnaté a vzlet či přistání nejsou pro zákazníky tak komfortní, jako vzlet a přistání na asfaltové dráze.

Vy sám máte letecký průkaz, létáte?
Ano, používám Piper Seneca. Létání mě nejen baví, ale používám to i pro využití v naší firmě Mountfield, kdy často převážíme naše obchodní manažery při jejich návštěvách v Evropě, nebo i létáním s reklamou. Oni se mnou přistanou, jdou na jednání a já jako správný šofér dělám údržbu na letadle. Pro firmu je to výhodnější než nakupovat drahé letenky. 

Nepřemýšlíte, že byste ve firmě ustoupil do pozadí?
Určitě, po dvaceti letech se cítím lehce obroušen a zároveň vnímám, že v rámci dennodenního vedení firmy jsou kolem mě ve vedení manažeři schopnější, než jsem já. V budoucnu bych se chtěl věnovat hlavně reklamě, svým vizím a nápadům, jak dál, a kontrolní funkci. Zároveň jsem si jist, že můj nástupce se v okruhu našeho vedení určitě najde.

Omezíte po neúspěšné sezoně peníze pro HC Mountfield?
V minulé sezoně jsme byli nuceni dát do hokeje 35 milionů korun. Rádi bychom nyní v těžkých dobách tento přísun omezili, ale cítíme se za klub zodpovědní. Nyní také záleží na přístupu našich sponzorů. Vím, že pro mnoho z nich bude v dnešních těžkých dobách, obtížné stejné finanční zdroje jako v minulé sezoně poskytnout.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.