Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf největší vinařské firmy ctí tradici

  10:13aktualizováno  10:13
Starý Plzenec - Šéfuje největší české vinařské firmě, vínu zasvětil celý svůj život, ale nikdy se jím neopil. "Je to proto, že mám víno tak rád. Pokud se mi něco podobného stalo, tak to bylo díky 'kořalce', kterou jsem asi dvakrát v životě nezvládl," říká osmapadesátiletý Josef Vozdecký, šéf skupiny Bohemia Sekt.

Ta je jednak největším výrobcem sektů, které vyrábí ve Starém Plzenci, ale i lídrem mezi producenty klasických vín. Skupina Bohemia Sekt vlastní zejména firmu Víno Mikulov, ale i další menší vinařské výrobce přímo na jižní Moravě. Josef Vozdecký pochází z tradiční vinařské rodiny ze Šitbořic na pomezí brněnské a velkopavlovické oblasti. Vinařem byl už jeho praděd a i on měl podle představ svého otce pokračovat v rodinné tradici. V mládí však chtěl být buď knězem, nebo lékařem. Pak tíhl k technice. "Když jsem se zmínil, že bych se chtěl živit seřizováním textilních strojů, dostal jsem málem pár pohlavků," vzpomíná Josef Vozdecký.

Rodinná tradice tedy rozhodla a Josef Vozdecký postupně absolvoval vinařské učiliště, střední školu a nakonec vystudoval vinařskou fakultu v jihomoravské Lednici. Záhy poté, v roce 1970, nastoupil jako technolog v místě, které je tradičním vinařským oblastem hodně vzdálené: do Starého Plzence, městečka poblíž průmyslové Plzně, kde byl jeden ze závodů na výrobu šumivých vín. Bylo to v době, kdy staroplzenecká firma neměla žádnou značku, s jejíž pomocí by se dokázala dostat do povědomí lidí.

Vozdecký přišel v době, která to měla změnit. Záhy po jeho nástupu podnik představil Bohemia Sekt, šumivé víno, jež je dodnes jeho nejznámější a nejprodávanější značkou. Těsně před pádem minulého režimu na krátký čas přesídlil do Prahy, kde se stal ředitelem Českých vinařských závodů, které měly kromě Starého Plzence několik výrobních závodů v Čechách. Podnik se však v roce 1990 rozpadl a Vozdecký zamířil zpět do Starého Plzence. Stal se generálním ředitelem nově vzniklé firmy, která si do svého názvu dala svou nejžádanější značku - Bohemia Sekt. V šéfovském křesle prožil éru státem vlastněného podniku, dobu, kdy firmě vládly fondy z kuponové privatizace, i vládu nejsilnější tuzemské finanční skupiny PPF. Nyní již přes čtyři roky firmu ovládá německý potravinářský kolos Dr. Oetker.

Štěstí na vlastníky

Období nadvlády fondů, jež se mnohým firmám stalo osudným, přestál Bohemia Sekt bez potíží. "Měl jsem štěstí na lidi, kteří v naší firmě zastupovali vlastníky. Nikdy jsem nemusel čelit návrhům na nějaké nestandardní transakce, které by mohly firmu poškodit," vzpomíná Vozdecký. Větší práci dalo přesvědčit majitele, aby namísto rozdělování zisků souhlasili s investicemi.

"Někdy to šlo ztuha, ale nakonec jsme vždy dokázali vlastníky přesvědčit o tom, že je zapotřebí vytvořit velmi silnou skupinu a mít ty nejmodernější technologie," vypráví Vozdecký. V době, kdy staroplzeneckou firmu ovládaly fondy, koupil Bohemia Sekt firmu Víno Mikulov. "Mikulov, to je to nejvyhlášenější vinařské město v zemi. Bohužel, když jsme firmu přebírali, byla v hodně špatném stavu. Namísto toho, aby se soustředila na výrobu kvalitních vín, šla cestou laciného zboží. Šlo to tak daleko, že jejich nejprodávanějším zbožím byla Mixela, tedy líh s vodou, do něhož se sypal chemický prášek. Výsledkem bylo laciné a hodně nekvalitní pití," vzpomíná Josef Vozdecký.

Pošramocené jméno mikulovské firmy se podle Vozdeckého dalo napravit jedinou cestou - tou byla sázka na přírodní vína. "Já říkám, že každý zadek má svůj nočník. A pro Víno Mikulov to jsou přírodní kvalitní vína. Dnes se v Mikulově dělá několik řad vín. V té nejvyšší je značka Habánské sklepy. Mixela je zapomenutou minulostí," říká Vozdecký. V polovině roku 1998 ovládla Bohemia Sekt skupina PPF.

"Investice ještě zesílily a úplně se přestaly vyplácet dividendy, nakupovaly se vinné sklepy a vinice. Šéfové PPF věděli, že silnou firmu dobře prodají, a to se jim i podařilo," říká Josef Vozdecký. V dozorčích radách Bohemia Sektu a Vína Mikulov hájili zájmy PPF lidé z jejího nejvyššího vedení - Ladislav Chvátal a Aleš Minx. "Josef Vozdecký má jasné představy o vedení firmy, jeho manažerský styl je pevný a vývoj firmy ukázal, že velmi funkční," říká Aleš Minx. Investování velkých částek do rozvoje vinařské skupiny bylo podle něj nutností. "V oboru nebyly peníze, investice byly naprosto logické," uvádí Minx. Setkání s Josefem Vozdeckým pro něj mělo ještě jeden význam. "Byl to můj učitel, díky kterému jsem se naučil rozpoznávat víno. Dodnes se spolu setkáváme při různých příležitostech, zejména na degustacích," konstatuje Minx.

Přijde tvrdá konkurence

Ročně skupina Bohemia Sekt investuje několik desítek milionů korun, kromě Vína Mikulov získala i několik menších vinařských společností. Na jižní Moravě má dnes asi 250 hektarů vinic. "Máme tak surovinu z vlastních vinic, pochopitelně ale musíme nakupovat i od dalších vinařů. Nad nákupem bdí náš specialista, který přísně hlídá kvalitu," říká Vozdecký.

Bohemia Sekt se vypracovala v prosperující firmu. Loni měla skupina tržby 1,6 miliardy korun a stopadesátimilionový zisk. Čtyři z pěti prodaných sektů v zemi jsou ze Starého Plzence a na trhu vín má skupina podíl 28 procent. "Je to hlavně jeho zásluha, že z malého podniku ve Starém Plzenci udělal největší firmu v oboru. I když původem vinař, prokázal jasné manažerské schopnosti," soudí šéf Českomoravské vinohradnické unie Jiří Sedlo.

V příštích měsících však firmu, stejně jako další tuzemské vinaře, čeká těžká zkouška. Po vstupu země do Evropské unie odpadne třicetiprocentní clo na dovážené víno a na trh přijde velká konkurence. Bohemia Sekt proto již opouští výrobu lacinějších vín. "Přijde záplava levných krabicových vín z Itálie a Španělska, konkurence zesílí i u kvalitních vín," soudí Vozdecký. Ceny podle něj půjdou nahoru až o pětinu. "Ale zároveň dostanou pěstitelé révy dotace z Bruselu. Že by tuzemské víno zmizelo z obchodů, o to se opravdu nebojím," dodává.

Sídlo společnosti Bohemia Sekt ve Starém Plzenci.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonské pivo Asahi a jeho tamní největší rival Sapporo.
Japonské pivo Asahi už nebude z Prahy. Výroba se má přesunout do Itálie

Nový japonský vlastník Plzeňského Prazdroje Asahi zreviduje smlouvu s Pivovary Staropramen, podle níž se v konkurenčním pivovaru vyrábí značka Asahi Super Dry....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nový zákon o hazardu měl zkrotit automaty, těch ale naopak přibylo

Po půl roce platnosti nového zákona o hazardu zatím automatů neubylo, ale naopak přibylo. Tvrdí to česká pobočka Transparency International a sdružení Občané...  celý článek

Camp Dolce
České kempy se plní. Lákají na wi-fi i animační programy

České kempy reagují na poptávku a v posledních letech zvyšují nabízený komfort. Majitelé investují miliony korun ročně do lepšího vybavení, lidem nabízejí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.