Není divu, vždyť vztahy s obchodními řetězci, kam mizí polovina produkce největší středoevropské pekárenské skupiny, jsou pro jeho firmu klíčové.
"Už dva roky jsou ceny prakticky stejné, ačkoliv se vše zdražilo. Obilí stojí o padesát procent více, elektřina a plyn také razantně podražily, rostou ceny nafty... Jen my musíme stále vyrábět rohlíky a chleba za stejnou cenu," říká Pařík, který na adresu některých nákupčích v řetězcích nemá příliš vlídných slov.
"Mohu to porovnávat s dobou, kdy jsem působil v Belgii. Byl to tvrdý byznys, ale férový, postavený na partnerství. Tady jsou vztahy velmi často bezohledné či náladové," říká Pařík.
Čím to je? "Zatím se tradice nákupu tvoří, stejně jako smysl pro budování dlouhodobých vztahů. Ale podobné to je i v Polsku nebo na Slovensku," dodal.
S obchodními řetězci začal Pařík znovu jednat o zvýšení cen zhruba o pět až sedm procent. "Děláme vše pro to, abychom mohli cenu pečiva zvýšit, nejde dva roky nezdražovat, když se vstupy tak zvýšily," dodal.
Podle něho na pečivu nyní nevydělávají ani řetězce. "Cena rohlíku se stala jakýmsi marketingovým nástrojem, na kterou obchody lákají. Zisky mají na něčem jiném," dodal Pařík.
Netají se tím, že jejich rohlíky nejsou zdaleka podle jeho představ. "Rádi bychom přinesli zákazníkům i u tak obyčejných výrobků nadstandardní kvalitu. Třeba jen přidáním tuku. Rádi bychom dělali kvalitnější, ale také o trochu dražší rohlíky. I zákazník by byl určitě pro," tvrdí Pařík.
Pro United Bakeries jsou řetězce klíčovým trhem, kam dodávají polovinu své výroby. Zbytek jde do menších obchodů nebo vlastní sítě prodejen Paneria, Fr. Odkolek nebo Mistr Bäcker. Ty si na sebe podle jeho slov samy vydělají, na druhou stranu s nimi velkou expanzi neplánují. "Nájmy začínají být nepřiměřené," zdůvodnil Pařík.
Ochota připlácet si za kvalitu roste
Podle něho však naštěstí přibývá lidí, kteří jsou ochotni si koupit i dražší kvalitnější chleby nebo rohlíky. Mění se také poptávka, čím dál více se vyrábí například celozrnného pečiva.
"Nadále však vítězí klasika, tedy bílý rohlík a chléb," podotkl.
United Bakeries vznikly oficiálně letos k 1. lednu spojením Delta Pekáren a Odkolku. Fúzi dlouho nechtěl povolit antimonopolní úřad. Firma ovládá zhruba čtvrtinu trhu, to podle Paříka rozhodně není na to, aby si mohla diktovat ceny.
"Řetězce vždy berou i od menších pekařů, kteří moc neinvestují. Je otázkou času, kdy se jim linky rozpadnou," podotkl Pařík, který strávil přes dvacet let v emigraci a dnes je například i poradcem Lucemburského velkovévodství pro zahraniční obchod.
Spojením firma zavřela celkem pět pekáren a propustila tisícovku lidí. "Díky tomu jsme se udrželi na trhu, jinak bychom byli velmi nemocní," říká Pařík.
Firma podle něho každoročně investuje kolem 400 milionů korun. Mají už například plně automatizované linky. Podle Paříka je na trhu místo ještě pro další spojování pekáren, té se však už účastnit nechce.
"Nám by to ani nepovolili," dodává. Smysl podle něho nemá ani například fúze s pekárenskou dvojkou, Penamem.
"Máme pekárny často ve stejných městech, a tak bychom museli vždy jednu z nich zavřít," zdůvodnil.
Pekárenský kolos expanduje
Spojením pekáren vznikl obr s obratem téměř 10 miliard korun. Loni byla celá skupina ve ztrátě kolem 40 milionů korun, letos by měla být v zisku. Kromě Česka působí i na Slovensku, Maďarsku a v Polsku.
"Poohlížíme se i po dalších zemích, zajímá nás hlavně Pobaltí nebo Ukrajina a Rumunsko, zejména pro segment zmrazeného zboží. Dál zatím jít nechceme," podotkl Pařík.
Na nové trhy chce nejprve vyvážet, vybudovat si tam pozici a teprve potom stavět základnu. Podle svých slov si dokáže představit, že by se spojil pro další expanzi s jinými zahraničními pekárnami.
"Takto jsme se spojili na výrobu zmrazeného pečiva v Kladně a funguje to dobře. Ale určitě bych ve firmě nechtěl mít menšinu," dodal.
United Bakeries ze dvou třetin vlastní společně se svým o čtyři roky starším bratrem Jaroslavem. Třetinu vlastní lucemburský partner. "Jsem mladší, tak v čele firmy jsem teď já. Bratr je dál v představenstvu," upřesnil Pařík.