Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf Philip Morris: Pořád je mi do tance

  18:29aktualizováno  18:29
Nenápadný Angličan stál na pódiu karlovarské vily Premiere. Na hlavě měl kabaretní klobouk, kolem něj stály kankánové tanečnice a on pronášel kostrbatou češtinou projev do mikrofonu. Pak už se šéf české Philip Morris Ian Ferguson takřka nehnul z tanečního parketu, na kterém se mu málokdo vyrovná.

Večírek ve stylu Moulin Rouge na filmovém festivalu v roce 2002 měl takový úspěch, že ho zorganizovali znovu pro zaměstnance.

Šestapadesátiletému Fergusonovi je do tance i po devíti a půl roku v čele firmy. Udržel osmdesátiprocentní podíl firmy na trhu, zisk neustále roste, s manželkou zvládl tři roky tanečního kurzu.

"Řídit tuto firmu je ta nejlepší zkušenost v mém životě," říká vášnivý kuřák Ferguson.

 "Firma šlape jako švýcarské hodinky," říká Jindřich Svátek z Raiffeisenbank.

Za Fergusonovy éry stoupla cena akcií na burze o více než 400 procent. Příští rok však bude velkým testem. Podraží cigarety, drasticky se omezí reklama, navíc vstup Česka do EU odbourá vysoká cla na cigarety, což může zvýšit příliv pašovaných cigaret do země.

V Praze skoro deset let
Americký gigant Altria (přejmenovaný z původního Philip Morris) poslal Fergusona do Prahy v roce 1994. Firma koupila v privatizaci českou firmu Tabák a Ferguson přišel zrovna, když se rozjížděla velká rekonstrukce.

Továrna v Kutné Hoře se stavěla vlastně celá znova a zásadně se předělávaly i provozy v Novém Jičíně, Hodoníně i Strážnici. Kromě toho se přeškolovali zaměstnanci na obchodníky, budovala se vlastní distribuční síť a zaváděly počítačové systémy.

Ve firmě byl tehdy tým 22 cizinců včetně 8 specialistů z ústředí. A to vše dostal bývalý britský diplomat na starost.

V té době byl však Ferguson už zkušený firemní matador. Zažil dobrodružnost začátků, kdy jen se sekretářkou zakládal kancelář Philip Morris v Dubaji. Pak jeho působnost rostla, až dostal na starost marketing Středního východu i Afriky.

A nakonec okusil i hladký chod ve švýcarské centrále. Poté, co okusil Prahu, už však nikam jinam nechce.

"Vždycky skláním hlavu, když lítají kulky a rozhoduje se, kdo se kam přeřadí," říká Ferguson, který si cení toho, že v gigantu Philip Morris zůstává na jednom působišti tak dlouho.

Ruská krize byla těžká
Ale do tance mu vždycky nebylo. Nejhorší pro něj byl rok 1999. Po finančním kolapsu Ruska se rozpadl trh, zdražil se dovoz cigaret do země a firma se rozhodla, že je pro ni lepší vyrábět cigarety přímo v Rusku.

To znamenalo, že továrna v Novém Jičíně, v severomoravské oblasti s vysokou nezaměstnaností, už nebyla potřeba. Ferguson chtěl propouštění provést s citem.

"Nikdy jsem o práci nepřišel, ale uvědomoval jsem si, jak nedůstojné to může být, přijít o práci, zvlášť pokud to není vaše vina," říká Ferguson.

Celé vedení se proto vypravilo do Nového Jičína. Strávili den vyjednáváním s odbory a další den, kdy po skupinách vysvětlovali místním zaměstnancům důvody pro zavření továrny.

Pak ještě najatá personální agentura mluvila s každým zaměstnancem individuálně.

"Bylo to trochu jako vojenská akce," vzpomíná Ferguson. Jak tehdy uvedl v ČTK předseda odborů Svatopluk Valášek, firma se zachovala štědře.

Nabídla odstupné, které bylo o to větší, oč déle člověk ve firmě pracoval. Minimálně šlo o 15 měsíčních platů, řekl Valášek. Po celou dobu však firma udržovala svůj osmdesátiprocentní podíl na trhu.

Ten už podědila z minulosti, ale udržet jej byl jeden z nejtěžších úkolů pro Fergusona.

"Udržel si dominantní postavení na trhu, takže nemůže být špatný manažer," tvrdí Richard Vavřík z konkurenční firmy Reemstma International, jež do Česka dováží například cigarety West či Davidoff.

Konkurenti jej určitě nenechávají odpočinout. V poslední době se jim dokonce podařilo srazit podíl Philip Morrisu na trhu na 78-79 procent. Mohou za to prý nové značky jako Paramount, Route 66 nebo Rockets v krabičce po 40, tvrdí Ferguson.

Teď to jde hladce
Přesto věří, že letos žádné zemětřesení nedorazí. "Ne, že bych už nemusel nic dělat, ale fakt je, že teď jedeme hladce," říká.

Skoro to tak působí. Analytici předpovídají, že rok 2003 by mohl být pro firmu nejlepší v její historii. Očekávaný zisk má podle odhadů analytiků firmy Atlantik dosáhnout 4,4 miliardy korun, při obratu 13,6 miliardy korun.

A roční návratnost kapitálu se čeká až 40,3 procenta. To znamená, že ze stokoruny, kterou byste vložili do kapitálu Philip Morris ČR, vám Ferguson a jeho tým téměř 1700 zaměstnanců za rok udělá více než 140 korun.

Dost mu však pomohl i slabý dolar, který zlevnil tabák, čímž Philip Morris zásadně ušetřil při nákupech surovin.

Pět důvodů výjimečnosti
1. Za jeho působení od roku 1994 do dneška vzrostla cena akcií o více než 250 %, což představuje nejvyšší nárůst na pražské burze cenných papírů.

2. Firma zhodnotila kapitál vlastníků o 36 procent, což je jedna z nejvyšších hodnot v Česku vůbec.

3. Jako jeden z mála zahraničních manažerů v Česku je schopen přednést projev v češtině.

4. Zvládl důstojně propustit více než 300 zaměstnanců s velkorysým odstupným ve výši nejméně 15 měsíčních platů.

5. Dokáže si nasadit kabaretní klobouk a bavit zaměstnance na firemním večírku ve stylu Moulin Rouge.

"Vlastníci z Fergusona určitě musí mít radost," tvrdí Svátek z Raiffeisen. "I když to působí, že tam moc práce nemá, že jenom udržuje podíl na trhu."

Ferguson se už však chystá na příští rok, kdy čeká celý trh série šoků.

"Během příštích dvanácti měsíců projde obrovskými bouřlivými vodami. A to pocítíme všichni," tvrdí Vavřík z Reemstmy.

Přijdou šoky
Nejdřív přijde zdražení cigaret v průměru o 4 až 7 korun kvůli zvýšené spotřební dani od začátku roku (i když to nebude už od ledna, ale spíš od druhé poloviny února, odhaduje Ferguson).

Od května se také zásadně omezí možnost tabákových firem propagovat své výrobky reklamou, tu budou moci použít jen na místech prodeje. A se vstupem Česka do EU navíc padnou dovozní cla na cigarety, což podpoří příliv levných cigaret, tvrdí Vavřík.

Všeobecně se tak čeká, že příští rok sáhne více Čechů po levnějších značkách. I když to by nemělo ohrozit prodeje Philip Morris, protože má v nabídce nejvíc levných značek, ukousne to zřejmě z jeho zisků. Ferguson si už připravil několik scénářů, jak reagovat na tvrdší podmínky.

"Kdyby bylo nejhůř, tak můžeme zkusit nabídnout nové značky, která máme připravené," tvrdí.

"Větší nabídka většinou pomáhá." A jak dodává analytik Svátek, se svou moderní distribuční sítí, širokým portfoliem značek má Ferguson velkou šanci pozici firmy udržet.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Ilustrační snímek
Česká ekonomika znovu zrychlila, překvapilo to i analytiky

Česká ekonomika ve 2. čtvrtletí letošního roku znovu zrychlila svůj růst. Hrubý domácí produkt stoupl meziročně o 4,5 procenta po tříprocentním vzestupu v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.