Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dožínková prémie. Jak si měl říct šéf Hyundai o bonusový úplatek

  12:00aktualizováno  12:00
Šéf Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický si podle největšího dealera aut Hyundai v Česku řekl o úplatek ve výši 25 procent z prodejního bonusu. Jednatel společnosti Hyundai Fischer CZ Anton Fischer kvůli tomu předal na policii trestní oznámení a přestal prodávat nová auta této značky. Vošický obvinění odmítá.

Fischer v trestním oznámení popisuje, jak k žádosti došlo: centrála navýšila jeho čtyřem autosalonům plány o více než třicet procent, které ale nemohl splnit. Od plnění plánu jsou přitom odvislé bonusy, bez kterých by byl prodej nových aut ztrátový. Vošický si měl podle trestního oznámení požádat o 25 procent z bonusu.

Poprvé si měl o úplatek říct v červnu na výletě s pěti nejlepšími dealery na zápas fotbalové reprezentace na Islandu. „Vladimír Vošický mne zde v soukromí požádal o 25 procent z bonusů, které přijdou v měsíci červenci 2015 jako bonusy za druhý kvartál roku 2015. Tento požadavek jsem nebral vážně s ohledem i na jinak celkem osobitý humor Vladimíra Vošického,“ popisuje Fischer.

Fotogalerie

Vošického kritici v úterý v poledne demonstrovali před pražským sídlem firmy. Vznikla také internetová stránka www.vladimireodstup.cz, na které ho vyzývají k rezignaci.

„Kategoricky odmítám tvrzení dealera Hyundai Fischer pana Antona Fischera, jak jsou prezentována v článcích v médiích. Jsou to lživá nařčení, nezakládající se na pravdě. K této záležitosti se dále nebudeme pro média vyjadřovat, protože není možné ani obvyklé vést veřejně diskusi o obchodních podmínkách mezi dvěma soukromými subjekty – dealerem a výrobcem. Lživými nařčeními pana Fischera se již zabývá naše právní oddělení a v nejbližší době podnikne právní kroky,“ reagoval ředitel Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický.

Vošický Fischera po návratu z Islandu podle trestního oznámení kontaktoval s žádostí o provizi znovu. V červenci firma dostala i bez vyplacení úplatku bonus, pár dní poté ale přišla Fischerovi textová zpráva od Vošického. „Antone, už máte detailní kalkulaci bonusů? Nyní navíc s dožínkovou prémií. Držím palce, V. Vošický.“

Fischer to pochopil jako opětovnou žádost o vyplacení provize. „Uklidnil jsem ho SMS zprávou, že na tom pracuji, nicméně proplacení provize jsem samozřejmě neměl v úmyslu,“ dodal. Podle něj následně obdržel výhrůžky o tom, že centrála podpoří otevření nových dealerství v Jihočeském kraji a také měl Vošický informovat společnost Artesa, spořitelní družstvo, o rozporech s centrálou, čímž chtěl docílit zesplatnění poskytnutého úvěru.

Fischer se do byznysu s autosalony Hyundai vrhl až v roce 2012. „Jsem náročný zákazník, moje spokojenost skončila někdy při nákupu nějakého auta, nejpozději při první reklamaci či návštěvě servisu,“ řekl Fischer, proč se do byznysu vrhl. V Českých Budějovicích postavil za desítky milionů korun nový autosalon, poté koupil ještě další dealery na jihu Čech.

Šikana, tvrdí i asociace podnikatelů

Fischer se nepřipojil k první vzpouře dealerů proti Vošickému, která skončila odchodem zhruba třetiny z nich. „Koupil si trh lacinými auty přes zbývající dealery na důkaz toho, že si vzbouřenci jen vymýšlí a nám se vlastně daří bez nich lépe,“ říká Fischer. Jenže letos oficiální distributor značky zvýšil ceny a snížil podporu prodeje. „Na splnění plánu pod hrozbou milionových sankcí začali dealeři sami podvádět samoregistracemi a reexporty,“ dodal Fischer. Na problém s falšováním statistik už dříve upozornil iDNES.cz.

Hyundai Fischer přestal kvůli podmínkám prodávat úplně nová auta. „Za těchto podmínek bych na tom prodělával,“ dodal Fischer. Do autosalonu investoval 60 milionů korun, dvě třetiny splácí úvěrem, část měl ze svého. „Když jsem už měl konečně vydělávat, přijde nějaký pomatenec a začne si říkat o všimné za bezproblémové fungování,“ říká Fischer.

Proti praktikám Hyundai se už ozvala i Asociace malých a středních podnikatelů, podle které je postup firmy neakceptovatelný. „Způsob, jakým se Hyundai chová ke svým prodejcům, kteří dlouhodobě investují do značky Hyundai, vybudovali na společném partnerství často rodinné firmy, je podle našeho názoru zcela v rozporu s etikou, kterou dovozce paradoxně vyžaduje od svých dealerů. Nutit prodejce prodávat pod nákupní cenou a vytvářet tím jejich záporný hospodářský výsledek bez faktické garance dorovnání vzniklé ztráty je šikana a nemá s regulérním obchodem nic společného,“ řekl předseda Karel Havlíček.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.