Šéf Ryanairu: Peníze za toalety v letadle? Proč ne - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Ryanairu: Peníze za toalety v letadle? Proč ne

  0:56
Šéf Ryanairu Michael O'Leary je jedním z nejbohatších Irů a vede největší evropské aerolinky. Úspěšně, bez ztrát a potíží s vizí. Levnými letenkami změnil létání po Evropě: z dopravy pro bohaté udělal cestování úplně pro každého. MF DNES poskytl vůbec první rozhovor pro česká média.

Michael O'Leary proslul osobitým vystupováním, jímž mnohé uvádí do rozpaků. | foto: Profimedia.cz

Jsem tu za vámi na dost podivné cestě: za deset letů platím jen pár korun, Ryanair za mě platí poplatky a odletové daně. Proč takové akce děláte?
Protože někdy prostě potřebujete zaplnit letadlo, hlavně ve slabší sezoně a dnech. Prostě potřebujeme lidi podpořit v tom, aby létali, zvláště v době krize. Když jednou letí za cent, pak s námi poletí příště i za vyšší cenu. Navíc si cestující od nás koupí během letu třeba dodatečné služby, odbaví si zavazadlo a tak dále, to vše jsou dodatečné příjmy.

Kolik vás takové akce ročně stojí?
Průměrný náklad na sedačku je kolem dvaceti pěti eur za každý let. Když to spočítám, na vás proděláváme dvě stě padesát eur, takže platíte taxi. (Rozhovor probíhal v taxíku, který si opravdu nechal zaplatit, pozn. red.)

Jste průkopníky dodatečných poplatků za služby na palubě. Od poplatku za zavazadla až po platby za odbavení na letišti. Co ještě na cestující vymyslíte?
To, na čem pracujeme teď, jsou telefonování během letu a palubní zábava, jako třeba filmy nebo hazard. A určitě bychom chtěli získat část z příjmů letišť. Vozíme jim miliony cestujících, kteří pak utrácejí horentní sumy za předražené jídlo a občerstvení.

Mluví se i o zpoplatnění toalet v letadle...
Jo, proč ne? Už jsme to zkoumali, ale Boeing není v tuto chvíli schopen změnit dveře na záchod tak, aby se tam dal automat na mince. Ale mělo by tomu tak být: nikdo se nediví, že musí platit za toaletu na nádraží.

Kdy začnete nabízet telefonování na palubě?
To záleží jen na regulačních úřadech, my jsme připraveni. Snad co nejdříve.

Kolik to bude stát?
Stejně, jako stojí roaming. Budete platit tolik, jako když voláte ze zahraničí.

Neodradí to jiné cestující? Letadlo je jednou z posledních oáz klidu.
Ne. U nás tak moc klidu není, máme hodně reklam. Myslím, že lidi budou posílat hlavně textové zprávy a telefonovat pak budou jen v urgentních případech. A hlavně to je věc, která nám umožní opět zlevnit letenky.

Jakým způsobem se budou dál vyvíjet ceny letenek?
Čekáme, že tuhle zimu zlevní. My jsme zlevnili o pět procent.

Michael O' Leary

– Sedmačtyřicetiletý irský magnát začal svoji kariéru jako daňový poradce. Během práce se seznámil s irským milionářem Tonym Ryanem, který vlastnil ztrátovou aerolinku Ryanair.

– O' Leary Ryanovi radil, aby ji zavřel, Ryan ho však místo toho poslal na stáž do USA, kde O' Leary převzal model nízkonákladových Southwest.

– Od roku 1991 vybudoval O' Leary z Ryanairu největší evropské nízkonákladové aerolinky.

– Je ženatý a má dvě děti. Žije s rodinou na farmě, kde chová
závodní koně.

– Jezdí vozidlem s taxikářskou registrací, protože taxíky mohou v Dublinu jezdit v rychlejším pruhu.

Před dvěma lety jste prohlásil, že do konce desetiletí budou lidé létat zdarma a letenky zaplatí třeba hotely či autopůjčovny. Kdy to přijde?
To už přichází, zvýšili jsme množství letenek zdarma. Tuhle zimu takto nabízíme kolem pětiny letenek zdarma. Množství letenek, které nabízíme zdarma, neustále roste. Když se podívám do budoucnosti, tak určitě budou nižší náklady na letištích, budeme mít větší dodatečné příjmy ze služeb okolo, tímhle směrem se bude náš byznys vyvíjet.

Zavedli jste jako první poplatek za odbavené zavazadlo, jak se to projevilo na počtu lidí, kteří cestují s batohy a kufry?
Než jsme to zavedli, osmdesát procent cestujících tak cestovalo. Teď jsme se dostali už na 45 procent a chceme jít ještě níže, až na čtvrtinu. Takže poplatky za zavazadlo a odbavení ještě porostou.

Proč?
Protože pronájem odbavovacích přepážek je strašně drahý, a čím méně lidí je bude používat, tím jich budeme potřebovat méně. Už se těším, jak jim na těch monopolních letištích vrátím klíče. A taky to zrychlí cestování: nemusíte čekat fronty na zavazadla.

Lidi letící s vámi na dovolenou ale asi nepřesvědčíte, že se jim má vše vejít do příručního zavazadla...
Také nepotřebují tolik zavazadel jako dosud. Čtyřčlenná rodina je schopná si vzít dohromady sto kilogramů na dovolenou, to je šíleně moc. Je to všechno o efektivitě.

Proč si účtujete tolik za platbu kreditní kartou?
Nemusíte platit nic, když budete platit Visou Electron. Ty poplatky chtějí poskytovatelé karet.

A tak to zůstane?
Je to akce, na které jsme s Visou dohodnutí. Ale jistě budeme mít vždy typ karty, kterou půjde platit zdarma. Záleží to hlavně na firmách, jež kreditky poskytují. Visa chtěla udělat reklamu Electronu, tak je zdarma. A lidí, kteří přes ni rezervují, je čím dál více.

Není ten poplatek jen skrytý palivový příplatek?
To rozhodně ne, stačí se podívat ostatně na výši příplatků, které si účtují jiné aerolinie. A které nezlevňují, i když ropa podstatně klesla.

Plánujete do roku 2012 zdvojnásobit počty cestujících. Kde v Evropě chcete hlavně růst?
Po celé Evropě. Určitě i ve střední a východní Evropě. Ale také v severní Africe.

Expanze na Východ ale není tak rychlá: polské linky trápí úbytek cestujících kvůli odlivu Poláků z Irska a Velké Británie, zavíráte spoj do rumunského Aradu...
V Aradu končíme jen proto, že tamější letiště nebylo schopné splnit to, na čem jsme se dohodli. Ale stále létáme jinam do Rumunska a bude to dobrý trh.

Českou republiku jste dlouho opomíjeli s jedinou linkou z Brna a z Prahy. Až letos najednou otevíráte čtyři nové linky. Proč tak dlouho?
Protože pražské letiště je velmi drahé a moc se nemají k tomu, rozvíjet nízkonákladové cestování. Praha je letiště pro aerolinky s vysokými cenami. V Praze bychom měli rádi základnu a vozili tam miliony lidí. Ale pražské letiště nechce mít velkou aerolinku s nízkými cenami.

Takže čekáte na nízkonákladové letiště v Praze?
Přesně tak. Praha by byla skvělá destinace a přilákali bychom mnohem více návštěvníků než třeba drahé letenky ČSA.

Co další letiště kromě Brna?
Jednáme s dalšími, ale žádný obchod není uzavřen. Navíc náš zájem je teď hodně upřen do Itálie, kde chceme převzít hodně linek po Alitalii. Ale v České republice dál porosteme.

Je pro letectví teď horší cena ropy, nebo finanční krize?
Většina aerolinek prodělávala, když ropa stála padesát dolarů. A teď se rády vymlouvají na vysokou cenu ropy, i když v poslední době klesla. Problém letectví v Evropě je, že většina aerolinek je zralá na bankrot. Skončí to tím, že budou tři velké společnosti: Air France/KLM, British Airways a Lufthansa. A ty budou snižovat kapacitu a zvyšovat palivové příplatky a ceny letenek. A pak tu budou ti dobráci, Robinové Hoodové oboru, což jsme my. A my budeme držet nízké ceny.

Neohrozí stávka Boeingu vaši expanzi?
Věřím, že stávka nepotrvá více než 12 týdnů, o to budou opožděné dodávky nových letadel. Ale je zima a to je ideální čas na zpoždění. Potřebujeme nová letadla hlavně na jaře.

Jak ovlivní ekonomická krize váš byznys?
Pro nás je to dobré. Čím dál více lidí se bude koukat po ceně a skončí u nás na rozdíl od drahých aerolinek.

Vsadíte si na pád nějaké aerolinky? Sázková kancelář Paddy Power už vypsala kurzy...
Ne, to nemám zapotřebí. Ale ty jejich kurzy jsou dobré.

Jedním z nejpravděpodobnějších pádů byly podle bookmakerů například SkyEurope, ale pak z nabídky zmizely. Jak vidíte jejich budoucnost?
Ano, jejich bankrot je velmi pravděpodobný. Dochází jim hotovost, nedávno majitelé oznamovali, že si musí půjčit deset milionů eur, to nic neřeší. Takže nebudu překvapen, když zkrachují během následujících měsíců. Ale tenhle byznys je plný překvapení, tak třeba přežijí.

Chcete růst jen koupí nových letadel, nebo i akvizicemi aerolinek?
Jen novými letadly, nemáme zájem o problémové aerolinky.

Váš úspěch je založen z velké části na tom, že EU uvolnila trh. Věříte, že se nebe někdy otevře po celém světě?
Rozhodně ne. Nevidím nikde šanci, že se po Evropě a USA stane někde něco podobného. Hlavně v Asii a na Blízkém východě se zajímají jen o to, jak chránit své dopravce.

Jak daleko jsou plány na dálkový Ryanair?
Bude to sesterská firma, ne součást Ryanairu. Čeká se, až padne více aerolinek a na trhu budou dostupná dálková letadla. Až zajistíme letadla, tak pak bude ještě osmnáct měsíců trvat, než linka začne. Ryanair ale do této firmy nebude investovat, to obstarají někteří akcionáři Ryanairu. Cílem je osm až devět evropských měst, odkud se bude létat do USA. Ale Ryanair zůstane od této firmy oddělený.

Povedete ji?
Ne, myslím, že na to jsou lepší lidé.

Když si člověk přes vás rezervuje letenky, narazí například už i na prodej elektřiny a plynu. Co všechno budete ještě prodávat?
Cokoliv, co nám přinese další dodatečné příjmy. Elektřinu pochopitelně
nevyrábíme, jen ji prodáváme, protože máme velmi navštěvovaný server. A všechny tyhle příjmy nám snižují náklady a díky tomu může být letenka levnější.

Rozstřel: Martin Sedlák - Include | (1:09) | video: iDNES.tv

České patenty mohou vrátit výrobu baterií a solárů do Evropy, říká expert

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Do Sapy už se bát nemusíte, říká podnikatel. Letos tam postaví nemocnici

Premium

Narodil se vietnamským rodičům, do Vietnamu ovšem zamířil až v dospívání. Filantrop a podnikatel Nguyen Manh Tung patří do první generace Vietnamců, kteří se narodili v Česku a pracně si tu museli...

6. dubna 2025

Parkování na letišti v Praze? Nejen přes Velikonoce je dražší než v Německu

Ceny parkování na pražském letišti mohou trumfnout i samotnou cenu letenky. Podle letiště jsou částky srovnatelné s relevantní konkurencí. Na dalších čtyřech českých letištích přitom turisté zaplatí...

6. dubna 2025

Auta jsou čím dál větší, přerostla parkovací stání. Ať platí víc, vyzývá kampaň

Ve Velké Británii se každoročně prodá více než milion aut, která jsou příliš velká pro parkovací místa. Kampaně proto nyní vyzývají vládu, aby upřednostnila menší automobily a zavedla vyšší poplatky...

5. dubna 2025

Spousta barů vypadá úžasně, ale nakonec je to zklamání, říká mixolog Kratěna

Český barman, který se prosadil ve světě, inovátor, který spoluvytvářel barovou scénu v Londýně i Barceloně, a jeden z nejvlivnějších lidí v barmanské mixologii. Alex Kratěna stál u zrodu baru...

5. dubna 2025

Ekologickou stopu snižují i čeští vinaři. Pěstují šetrně a s novými technologiemi

Tuzemská vinařství procházejí zásadní proměnou. Rostoucí zájem o bio vína motivuje vinaře ke snižování uhlíkové stopy i udržitelnějšímu přístupu k hospodaření. Ať už jde například o biodynamické...

5. dubna 2025

Trump rozpoutal bouři a jel na golf. A magnáti zdraží, než by přemístili firmy

Nová rozsáhlá cla amerického prezidenta Donalda Trumpa se setkávají s odezvou ze všech stran, a to s výprodejem na trzích, odvetnými opatřeními ze zahraničí či hněvem korporací. Jenže místo toho, aby...

5. dubna 2025  10:20

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Neprodáváme kérky, ale umění. Berlínští umělci objevili nový zdroj živobytí

Oblíbenost tetování v hlavním městě Německa v posledních letech roste. Některá studia totiž před časem přišla se zajímavou novinkou: uzavřela spolupráci s mnoha tamními umělci, kteří jim nově...

5. dubna 2025

USA začínají vybírat desetiprocentní clo na dovoz ze všech zemí světa

Spojené státy začínají vybírat základní desetiprocentní clo při dovozu zboží ze všech zemí světa. Clo na prakticky veškeré zboží vyhlásil ve středu americký prezident Donald Trump. Od 9. dubna pak...

5. dubna 2025  7:04

Do Česka vstupuje německý diskont. Woolworth otevře první prodejnu v Třebíči

Německý diskontní řetězec Woolworth vstupuje na český trh a v polovině června otevře svou první kamennou prodejnu. Prvním městem, kde zákazníci budou moci nakoupit, se stane Třebíč, mluvčí...

5. dubna 2025

Trump překonal nejhorší scénáře analytiků, možné už je vše, říká ekonom

Premium

Americký prezident Donald Trump tento týden uvalil na celý svět vysoká cla. Například dovoz z Evropské unie se kvůli nim prodraží o 20 procent. Podle hlavního ekonoma ČSOB Private Banking Dominika...

5. dubna 2025

Co chtějí USA po Evropě: lepší podmínky pro auta a maso, vadí regulace i daně

Vláda USA bude po Evropské unii požadovat zlepšení podmínek pro vývoz aut a zemědělských produktů do Evropy. Napsal italský deník Corriere della Sera, jehož zpravodajka mluvila s americkým ministrem...

4. dubna 2025  21:44

TikTok opět nad vodou. Trump mu prodloužil lhůtu na prodej v USA o 75 dní

Americký prezident Donald Trump prodloužil o 75 dní lhůtu pro prodej amerických aktiv čínské společnosti ByteDance, která vlastní populární aplikaci pro krátká videa TikTok. Zdůvodnil to tím, že na...

4. dubna 2025  20:52