S O'Learym jsem měl domluvený v Londýně rozhovor, první, který kdy poskytl českým médiím. Jenže počasí v Dublinu zdrželo jeho let a celý plán nabral více než třičtvrtěhodinové zpoždění.
"Rozhovor bude v taxíku, Michael má nějakou schůzku v jiné části Londýna," oznámil mi na začátku jeho londýnské tiskovky šéf komunikace Ryanairu. Proč ne, když to vše stihnu, abych ve tři mohl odletět směr Nantes.
O'Leary je posedlý snižováním nákladů, což jsem si včas neuvědomil hned při první otázce. "Co máte z lidí, jako jsem já, za které platíte všechny ztráty?" ptám se. Kromě vysvětlení, že to je reklama a tak dále, přichází další informace. "Na každém letu tak proděláváme kolem třiceti eur. Takže tenhle taxík platíte," oznámil mi.
. Jedenáct přeletů Jana SůryEkonomický redaktor MF DNES Jan Sůra zkouší, jak lze nejlevněji cestovat po Evropě. Za 11 letů zaplatí v přepočtu 205 korun. Během přesunů pořídí sérii reportáží a postřehů o nízkonákladovém létání, které budou postupně vycházet na www.idnes.cz/let. |
Asi jeho humor, pomyslím si. Zhruba po patnácti minutách přijíždíme k hotelu, kde má schůzku. "Vemte ho na Liverpool Street, ať stihne vlak na Stansted," přikáže řidiči, rychle se rozloučí a odchází. Bez placení. Tak jsem Ryanairu přispěl nechtěně jedenáct liber. Končím s nákupy občerstvení na palubě...
To, že je O'Leary pověstný šetřílek, je o něm známé. To, co má řada aerolinek na straně nákladů, přenesl ve výsledovce na stranu výnosů. Počínaje už notoricky známým placením za odbavení, batohy nebo občerstvení. O'Leary jde ještě dál – každý pilot, který se uchází o práci v Ryanairu, musí zaplatit padesát eur za pohovor.
Kolem Evropy za dvě stovky
Zaměstnanci mají zákaz nabíjet si své mobily v práci a musí používat své tužky. Palubní posádka za školení platí nemalé částky. A tak dále a tak dále. "Jsem Robin Hood letectví," říká o sobě jeden z nejbohatších Irů. Čekám jen, kdy zavede poplatky za poskytování rozhovorů. Právě taková kontroverze zajišťuje Ryanairu dostatek publicity.
Nekompetentní, idiot, blbec
Jeho úterní tisková konference, kde vlastně neřekl nic nového, toho byla jen důkazem. O'Leary na ni přišel v tričku s nápisem proti palivovým příplatkům British Airways a pustil se do kritiky ledaskoho. Šéfa britského Úřadu civilního letectví Harryho Bushe například postupně nazval nekompetentním, idiotem či blbcem.
Každopádně, létání za cent funguje. Mám za sebou čtyři lety a sedm dalších před sebou. Všechny naprosto načas, dokonce většinou i s příletem o pár minut napřed. Nízkonákladové zůstává i mé ubytování. I když v hostelu v pokoji pro dvanáct lidí se o spánku příliš mluvit nedá. Včera jsem spal v nejlevnějším hotelu – přímo na letišti v Liverpoolu.
. PODROBNÝ ITINERÁŘ CESTYPondělí Lipsko (Altenburg) => Londýn (Stansted)
|