Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf Škody Auto Reinhard Jung: Propouštět už letos nechceme

  4:57
Před koncem roku se zastavily výrobní linky. Po spuštění jely jen čtyři dny v týdnu. Teď jedou opět naplno, především díky německému šrotovnému. Jak dlouho? Šéf největší české automobilky Škoda Auto Reinhard Jung si myslí, že do konce roku už lidé doma zůstávat nebudou muset.

Škodovce nyní výrazně pomáhá šrotovné v Německu, říká Reinhard Jung. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Ženevský autosalon je letos ještě zelenější než obvykle. Kdy Škoda začne vyrábět první hybridní auto?
Hybridy jsou dle mě vhodné spíše pro automobilky vyrábějící opravdu velká auta, ať už limuzíny nebo velké sportovně užitkové vozy. Pro značku Škoda budou jednou vhodnější elektromobily, možná spojené s nějakým malým naftovým či benzinovým motorem. To je budoucnost.

Příští rok začneme postupně zavádět do výroby auta vybavená systémem start – stop (automaticky vypne motor například při čekání na červenou, pozn. red.) a rekuperací, tedy sběrem energie tvořené při brzdění. Zavedení si vyžádá určitý čas.

Začnou se tyto technologie používat například ve fabii?
Nebudou spojeny přímo s jednotlivými modely, ale s nejúspornějšími motory. Hlavně s novým dieselem o obsahu 1,6 a benzinovým o obsahu 1,2 litru. A ty se mohou montovat jak do fabie, tak do octavie či yetiho.

V úterý byl v Ženevě představen koncept Volkswagenu Polo se spotřebou 3,3 litru nafty. Dostane stejnou technologii k dispozici také fabia? 
S fabií se určitě na spotřebu 3,3 litru nedostaneme, protože je větší a těžší než polo. Existuje jen v pětidveřové verzi a polo bude mít tak malou spotřebu jen ve třídveřové verzi.

Skupině Volkswagen stále chybí opravdu malé auto. Jak je daleko koncept minivozu UP?
Teď už tomu v koncernu neříkáme UP, ale používáme název malý rodinný vůz. Ten bude na trhu od roku 2011 a v současnosti velice intenzivně pracujeme na tom, abychom ho mohli nabídnout v nějakých rozměrech odpovídajících značce Škoda také našim zákazníkům.

Dříve se uvažovalo o jeho výrobě ve Vrchlabí. Kde nakonec malý vůz skončí?
Tato otázka je zatím otevřená. Dnes dochází k velkým posunům v prodejích jednotlivých tříd, nejen u Škody, ale u všech automobilek. Z toho vyplývá vznik volných kapacit v továrnách, které byly ještě před několika měsíci plně vytížené. Proto se rozhodnutí o výrobě malého vozu odkládá na co nejzazší termín.

Takže by nakonec mohl skončit i v Česku?
Úplně vyloučené to není, ale volné kapacity v některých evropských továrnách Volkswagenu jsou natolik dostatečné, že nebude nutné investovat do nového závodu. A pokud by se měl automobil vyrábět v Česku, muselo by se do některého závodu podstatně investovat.

Tento rok je pro vás ve znamení modelu Yeti a Superbu Combi (měl by být představen na podzim, pozn. red.). Jaké novinky přibudou příští rok?
Doufám, že příští rok bude ve znamení prodejních úspěchů yetiho a superbu. (smích) Jak jsme naznačili, Superb Combi bude letos ke koupení opravdu těsně před koncem roku. Jinak příští rok zvýšíme atraktivitu fabie. Několik námětů na změnu designu už jsme představili, teď pracujeme na tom, co půjde v sériové výrobě realizovat.

Půjde o větší, nebo menší změnu vzhledu fabie?
Nepůjde jen o facelift, ale ve fabii proběhnou také technické změny. Objeví se nové motory a sníží se spotřeba.

Šrotovné zavedené v zahraničí vás postupně vrací k pětidenní výrobě. Jak dlouho očekáváte, že bude jeho účinek fungovat?
Odpověď bych rozdělil do dvou částí. První je bezprostřední vliv šrotovací prémie z německého trhu. Tento efekt je limitován, německá vláda slíbila podpořit nákup asi šesti set tisíc nových aut a lidé už vyčerpali pobídku asi na poloviční množství. Pokud by tedy jejich zájem postupoval stejným tempem jako dosud, tak by pobídka byla vyčerpána někdy v květnu.

Pak je tady ještě druhá část odpovědi: počítáme s tím, že se šrotovné prosadí i v dalších evropských zemích a že se na některé trhy opět vrátí prodejní růst. Minimálně ve srovnání s propadem na konci loňského roku. Takže očekávám, že vysoký počet objednávek pro Škodu zůstane již po celý zbytek letošního roku.

Někteří dodavatelé říkají, že sama Škoda odhaduje účinek šrotovného asi na dvacet týdnů a pak nad výrobou zase visí velký otazník. Je to pravda?
To je riziko, které vyplývá z vyčerpání státní podpory v Německu. My však nevyrábíme jen pro německý trh, ale spoléháme i na zbytek Evropy a také na zotavení českého trhu. Navíc máme yetiho, jehož výroba začne v květnu, a to nám v každém případě pomůže.

Poslanci tento týden schválili novelu zákona o DPH, podle níž si firmy budou moci odečíst daň při nákupu jakéhokoli nového vozu. Kolik aut jste přibližně neprodali proto, že podnikatelé na tuto novelu od prosince čekali?
Máme veliký podíl firemních zákazníků, kteří vyčkávali. Podle našich odhadů byl pokles kvůli čekajícímu odpočtu dvacet procent. V absolutních číslech je to přibližně tisíc aut měsíčně. Skutečné číslo se ukáže až teď. Uvidíme, zda firmy čekaly kvůli DPH, nebo se bály všeobecného poklesu.

Jak vypadá návrat k pětidenní výrobě? Opět nabíráte agenturní pracovníky?
Zatím jsme zastavili propouštění zbylého agenturního personálu. Se stávajícím počtem zaměstnanců budeme pokračovat v pětidenní výrobě a pak se uvidí. Další personální rozhodnutí se dají očekávat až ve druhém čtvrtletí.

Uvažujete o převedení části výroby octavií z Bratislavy zpět do Česka?
To je určitě otázka pro budoucnost, ale ne pro rok 2009.

Mění krize nějak vztahy s vašimi dodavateli? Zaměříte se jen na větší a silnější hráče?
Na základě krize určitě nebudeme měnit strukturu našich dodavatelů. Bude asi docházet k jejich další konsolidaci a nelze vyloučit, že některá z menších firem skončí pod křídly větší.

Jaké máte s yetim prodejní plány pro letošek a příští rok?
To nechci odhadovat. Letos jde o zajištění nájezdu výroby a dostatečné zásobení všech trhů. V současné době je téměř nemožné vyslovovat jakékoli prognózy na prodeje našich stávajících modelů a o to těžší to je u zcela nového auta, kde nám chybí jakákoli předchozí zkušenost.

Zatím jste neoznámili cenu yetiho. Můžete alespoň naznačit, zda bude v Česku začínat číslicí 3, nebo 4, tedy tři sta, či čtyři sta tisíc?
Cena bude odpovídat tomu, že yeti používá technologii Škoda Octavia Scout. Je to skutečně poloterénní vůz. Není to tedy auto ve třídě Škody Fabia, ale ve třídě o stupeň vyšší. Naopak u základní verze s pohonem jen přední nápravy budeme s cenou hodně agresivní. Na její konečné stanovení musíme počkat s tím, jak se do uvedení auta na trh bude v Česku vyvíjet směnný kurz. Nechceme ji nasadit chybně.

Ceny aut v loňském roce hodně klesly, jaký očekáváte vývoj letos v létě?
Existuje hodně našich konkurentů, kteří vyrábějí v eurozóně a kteří se teď v Česku museli dostat do problémů kvůli slabé koruně. Proto počítám s tím, že extrémně pozitivní vývoj cen už letos pokračovat nebude a spíše se obrátí.

Loni jste vyrobili 675 tisíc vozů. O kolik to letos bude méně?
Prodeje všech automobilek na světě poklesly oproti loňsku přibližně o dvacet až pětadvacet procent a nikdo neví, jak se situace vyvine do konce roku. Naším cílem je zvýšit podíl na jednotlivých trzích a neztratit tolik, jako ztratily trhy za celý rok.

Takže například desetiprocentní pokles prodejů by byl úspěch?
Pokud by trhy letos poklesly o dvacet procent, pak bychom byli za desetiprocentní pokles našich prodejů spokojeni.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Na nákup s kufry peněz. Argentina tiskne bankovku v hodnotě deset tisíc pesos

9. května 2024

Roční míra inflace v Argentině dosáhla v březnu míry 287 procent, to je jedna z nejvyšších hodnot...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...