Škodovce nyní výrazně pomáhá šrotovné v Německu, říká Reinhard Jung.

Škodovce nyní výrazně pomáhá šrotovné v Německu, říká Reinhard Jung. | foto: Dan Materna, MAFRA

Šéf Škody Auto Reinhard Jung: Propouštět už letos nechceme

  • 17
Před koncem roku se zastavily výrobní linky. Po spuštění jely jen čtyři dny v týdnu. Teď jedou opět naplno, především díky německému šrotovnému. Jak dlouho? Šéf největší české automobilky Škoda Auto Reinhard Jung si myslí, že do konce roku už lidé doma zůstávat nebudou muset.
Ženevský autosalon je letos ještě zelenější než obvykle. Kdy Škoda začne vyrábět první hybridní auto?
Hybridy jsou dle mě vhodné spíše pro automobilky vyrábějící opravdu velká auta, ať už limuzíny nebo velké sportovně užitkové vozy. Pro značku Škoda budou jednou vhodnější elektromobily, možná spojené s nějakým malým naftovým či benzinovým motorem. To je budoucnost.

Příští rok začneme postupně zavádět do výroby auta vybavená systémem start – stop (automaticky vypne motor například při čekání na červenou, pozn. red.) a rekuperací, tedy sběrem energie tvořené při brzdění. Zavedení si vyžádá určitý čas.

Začnou se tyto technologie používat například ve fabii?
Nebudou spojeny přímo s jednotlivými modely, ale s nejúspornějšími motory. Hlavně s novým dieselem o obsahu 1,6 a benzinovým o obsahu 1,2 litru. A ty se mohou montovat jak do fabie, tak do octavie či yetiho.

V úterý byl v Ženevě představen koncept Volkswagenu Polo se spotřebou 3,3 litru nafty. Dostane stejnou technologii k dispozici také fabia? 
S fabií se určitě na spotřebu 3,3 litru nedostaneme, protože je větší a těžší než polo. Existuje jen v pětidveřové verzi a polo bude mít tak malou spotřebu jen ve třídveřové verzi.

Skupině Volkswagen stále chybí opravdu malé auto. Jak je daleko koncept minivozu UP?
Teď už tomu v koncernu neříkáme UP, ale používáme název malý rodinný vůz. Ten bude na trhu od roku 2011 a v současnosti velice intenzivně pracujeme na tom, abychom ho mohli nabídnout v nějakých rozměrech odpovídajících značce Škoda také našim zákazníkům.

Dříve se uvažovalo o jeho výrobě ve Vrchlabí. Kde nakonec malý vůz skončí?
Tato otázka je zatím otevřená. Dnes dochází k velkým posunům v prodejích jednotlivých tříd, nejen u Škody, ale u všech automobilek. Z toho vyplývá vznik volných kapacit v továrnách, které byly ještě před několika měsíci plně vytížené. Proto se rozhodnutí o výrobě malého vozu odkládá na co nejzazší termín.

Takže by nakonec mohl skončit i v Česku?
Úplně vyloučené to není, ale volné kapacity v některých evropských továrnách Volkswagenu jsou natolik dostatečné, že nebude nutné investovat do nového závodu. A pokud by se měl automobil vyrábět v Česku, muselo by se do některého závodu podstatně investovat.

Tento rok je pro vás ve znamení modelu Yeti a Superbu Combi (měl by být představen na podzim, pozn. red.). Jaké novinky přibudou příští rok?
Doufám, že příští rok bude ve znamení prodejních úspěchů yetiho a superbu. (smích) Jak jsme naznačili, Superb Combi bude letos ke koupení opravdu těsně před koncem roku. Jinak příští rok zvýšíme atraktivitu fabie. Několik námětů na změnu designu už jsme představili, teď pracujeme na tom, co půjde v sériové výrobě realizovat.

Půjde o větší, nebo menší změnu vzhledu fabie?
Nepůjde jen o facelift, ale ve fabii proběhnou také technické změny. Objeví se nové motory a sníží se spotřeba.

Šrotovné zavedené v zahraničí vás postupně vrací k pětidenní výrobě. Jak dlouho očekáváte, že bude jeho účinek fungovat?
Odpověď bych rozdělil do dvou částí. První je bezprostřední vliv šrotovací prémie z německého trhu. Tento efekt je limitován, německá vláda slíbila podpořit nákup asi šesti set tisíc nových aut a lidé už vyčerpali pobídku asi na poloviční množství. Pokud by tedy jejich zájem postupoval stejným tempem jako dosud, tak by pobídka byla vyčerpána někdy v květnu.

Pak je tady ještě druhá část odpovědi: počítáme s tím, že se šrotovné prosadí i v dalších evropských zemích a že se na některé trhy opět vrátí prodejní růst. Minimálně ve srovnání s propadem na konci loňského roku. Takže očekávám, že vysoký počet objednávek pro Škodu zůstane již po celý zbytek letošního roku.

Někteří dodavatelé říkají, že sama Škoda odhaduje účinek šrotovného asi na dvacet týdnů a pak nad výrobou zase visí velký otazník. Je to pravda?
To je riziko, které vyplývá z vyčerpání státní podpory v Německu. My však nevyrábíme jen pro německý trh, ale spoléháme i na zbytek Evropy a také na zotavení českého trhu. Navíc máme yetiho, jehož výroba začne v květnu, a to nám v každém případě pomůže.

Poslanci tento týden schválili novelu zákona o DPH, podle níž si firmy budou moci odečíst daň při nákupu jakéhokoli nového vozu. Kolik aut jste přibližně neprodali proto, že podnikatelé na tuto novelu od prosince čekali?
Máme veliký podíl firemních zákazníků, kteří vyčkávali. Podle našich odhadů byl pokles kvůli čekajícímu odpočtu dvacet procent. V absolutních číslech je to přibližně tisíc aut měsíčně. Skutečné číslo se ukáže až teď. Uvidíme, zda firmy čekaly kvůli DPH, nebo se bály všeobecného poklesu.

Jak vypadá návrat k pětidenní výrobě? Opět nabíráte agenturní pracovníky?
Zatím jsme zastavili propouštění zbylého agenturního personálu. Se stávajícím počtem zaměstnanců budeme pokračovat v pětidenní výrobě a pak se uvidí. Další personální rozhodnutí se dají očekávat až ve druhém čtvrtletí.

Uvažujete o převedení části výroby octavií z Bratislavy zpět do Česka?
To je určitě otázka pro budoucnost, ale ne pro rok 2009.

Mění krize nějak vztahy s vašimi dodavateli? Zaměříte se jen na větší a silnější hráče?
Na základě krize určitě nebudeme měnit strukturu našich dodavatelů. Bude asi docházet k jejich další konsolidaci a nelze vyloučit, že některá z menších firem skončí pod křídly větší.

Jaké máte s yetim prodejní plány pro letošek a příští rok?
To nechci odhadovat. Letos jde o zajištění nájezdu výroby a dostatečné zásobení všech trhů. V současné době je téměř nemožné vyslovovat jakékoli prognózy na prodeje našich stávajících modelů a o to těžší to je u zcela nového auta, kde nám chybí jakákoli předchozí zkušenost.

Zatím jste neoznámili cenu yetiho. Můžete alespoň naznačit, zda bude v Česku začínat číslicí 3, nebo 4, tedy tři sta, či čtyři sta tisíc?
Cena bude odpovídat tomu, že yeti používá technologii Škoda Octavia Scout. Je to skutečně poloterénní vůz. Není to tedy auto ve třídě Škody Fabia, ale ve třídě o stupeň vyšší. Naopak u základní verze s pohonem jen přední nápravy budeme s cenou hodně agresivní. Na její konečné stanovení musíme počkat s tím, jak se do uvedení auta na trh bude v Česku vyvíjet směnný kurz. Nechceme ji nasadit chybně.

Ceny aut v loňském roce hodně klesly, jaký očekáváte vývoj letos v létě?
Existuje hodně našich konkurentů, kteří vyrábějí v eurozóně a kteří se teď v Česku museli dostat do problémů kvůli slabé koruně. Proto počítám s tím, že extrémně pozitivní vývoj cen už letos pokračovat nebude a spíše se obrátí.

Loni jste vyrobili 675 tisíc vozů. O kolik to letos bude méně?
Prodeje všech automobilek na světě poklesly oproti loňsku přibližně o dvacet až pětadvacet procent a nikdo neví, jak se situace vyvine do konce roku. Naším cílem je zvýšit podíl na jednotlivých trzích a neztratit tolik, jako ztratily trhy za celý rok.

Takže například desetiprocentní pokles prodejů by byl úspěch?
Pokud by trhy letos poklesly o dvacet procent, pak bychom byli za desetiprocentní pokles našich prodejů spokojeni.


Elektromobil