"To auto je takovým trochu výstřelkem, jinak si peníze užívám mnohem konzervativněji a nejsem moc rozhazovačný typ," říká Martin Petrášek.
Svůj úspěch postavil na marketingu a do té doby nezvyklých postupech.
Petrášek je považován ze velmi úspěšného manažera. Jako jeden z mála šéfů zahraničních firem má podle svých spolupracovníků velmi volné ruce v řízení a hlavně ve směřování firmy a není jen vykonavatelem příkazů, které přicházejí z ciziny.
Částečně i proto, že jeho majitelé nejsou mezi výrobci lihovin v celosvětovém měřítku v první lize. Ale ten hlavní důvod je jinde. Stock je pod Petráškovým vedením velmi úspěšnou firmou, která dokáže v soupeření porážet svého největšího konkurenta, karlovarskou Becherovku. Její vlastník Pernod-Ricard je přitom v celosvětovém měřítku číslo tři.
Sám Petrášek byl strůjcem úspěchu, když prosadil po svém příchodu na začátku druhé poloviny devadesátých let jednoznačnou orientaci na marketing a moderní formy prodeje.
"Věděl jsem, že když změny uděláme rychle, získáme na trhu obrovskou výhodu. Zmíněná Becherovka získala strategického majitele až po nás a bylo to znát," říká Martin Petrášek.
SOUHRN ČLÁNKŮ |
Univerzální recept na úspěch při řízení velké firmy nebo při prosazení sebe sama však podle Petráška neexistuje.
Petrášek: Člověk se jako dobrý šéf už rodí
"Být opravdu dobrý šéf, to se dá těžko naučit, člověk se s tím už narodí. A já si neskromně myslím, že mám onen 'leadership', jak se teď módně říká, prostě v sobě. Na druhou stranu si musí člověk zachovat schopnost sebereflexe, uvědomovat si vlastní chyby a poučit se z nich," říká Petrášek.
"A pak jsou tu samozřejmě další nutné vlastnosti, jako pracovitost, nutnost vzdělávání a tak dál. Na náhody nebo štěstí nijak moc nevěřím," dodává.
Sám kus štěstí na počátku kariéry měl. Záhy po pádu minulého režimu využil šance a vydal se do světa.
"Měl jsem obstojnou němčinu, tak jsem zamířil do Německa, kde jsem získal místo obchodníka v malé společnosti ve Frankfurtu," vzpomíná. Povolení k práci dostal na plných pět let, ale v poločase přišla zásadní nabídka, která změnila jeho život.
Petrášek začínal u žehliček
"Vedení firmy Rowenta si mě pozvalo do Offenbachu. Sám hlavní šéf společnosti se mě zeptal, zda bych se nechtěl vrátit do Čech. Řekl jsem, že ano, a vrátil se založit jejich tuzemskou filiálku," uvádí Petrášek.
Brzy se firma díky tehdy nevídané práci na trhu stala jedničkou mezi dovozci vysavačů a žehliček.
"To byl jasný úspěch," říká Petrášek. "Dnes by ale takový kariérní postup už možný nebyl, na trhu je řada kvalitních lidí a taková šance se už nebude opakovat," soudí.
Úspěch Rowenty zaznamenaly i velké personální agentury, které si Petráška zařadily do seznamů. V roce 1995 pak od jedné z nich přišla nabídka na místo řídit prodej a marketing plzeňského Stocku.
"Nejdřív jsem se tomu zasmál, přišlo to z čistého nebe. Pak jsem se zamyslel a řekl si, že by mě to zajímalo," vzpomíná Petrášek.
Nastoupil na začátku roku 1996 do firmy, která byla sice lídrem trhu a měla i dobré výsledky, od níž si však její noví majitelé slibovali ještě větší dynamiku. Petráškovi vyšla sázka na masivní reklamní a marketingovou ofenzivu. A vyšla i sázka na nové výrobky.
Největší trhák - fernet Stock Citrus
Ten největší trhák je přímo z dílny Martina Petráška, na trhu velmi úspěšný fernet Stock Citrus.
"Ale ne vždy jsou úspěchy. Třeba pomerančový fernet není tak úspěšný," doplňuje Petrášek.
Martin Petrášek už jednou přemítal o svém možném odchodu z firmy. Bylo to před dvěma lety, kdy německý Eckes zvažoval prodej celé své divize výroby alkoholických nápojů. Bylo logické, že v takovou chvíli nemá nikdo ve vedení jistotu pokračování ve firmě.
"Přišlo několik nabídek a mnohé byly velmi zajímavé. Ale z prodeje nakonec sešlo a já rád zůstal," uvádí.
Nyní podle svých slov stojí před další výzvou - prodej tvrdého alkoholu jde v tuzemsku dolů a firma se dostává do dosud neznámé situace.
Fernet se poohlíží po nových možnostech
"Dřív než sáhnete k nějakým škrtům a úsporám, je třeba hledat řešení jinde," říká Petrášek.
Stock se tak mimo jiné pustil do prodeje vlastní značky vín, které pro Stock vyrábí vinař Miloš Michlovský. - více zde
"Obchodníci naše víno přijali dobře. Říkají, že když dobře fungujeme u tvrdého alkoholu, bude to dobré i u vína," říká Petrášek.
Ač má příjmy v milionech, není podle svých slov nijak rozhazovačný.
Nejsem rozhazovačný, tvrdí Petrášek
"To BMW je fakt výjimka. Jinak jsem milovník finančně nenáročného koníčka. Dělám pěší turistiku. Chodím každý víkend. Buď okolo Prahy, když není moc času, nebo jedu i do hor," uvádí.
Při investování peněz je konzervativní.
"Nemám děti a už je asi mít nebudu. A sám nikde neinvestuji, nehraji na burze, má práce mě tak zaměstnává a nemám na to dost volné mozkové kapacity," uvádí.
Peníze tak ukládá jen do nemovitostí. Nedávno si pořídil druhý byt v Praze na Smíchově. Plzeň je sice jeho druhým domovem, ale na důchod tam zůstat nechce. Petráškovi nedávno lékaři objevili cukrovku. "Nesmím pít pivo, které jsem měl moc rád," říká.
DOTAZNÍK MARTINA PETRÁŠKA |
* Jak hospodaříte s časem? "Velmi pečlivě plánuji, jak pracovní, tak soukromý čas." * Jak hospodaříte s vlastními penězi? "Konzervativně, pokud tak investuji do nemovitostí." * Jak se připravujete na strategická rozhodnutí? "Snažím se získat o problému maximum informací a na jejich základě rozhodovat. Strategická rozhodnutí nelze dělat intuitivně." * Kdy je třeba bouchnout do stolu? "Když diskuse přestává být konstruktivní." * Jak získat převahu v jednání? "Důkladnou přípravou. A to platí i pro zdánlivě banální jednání. * Co je pro dosažení úspěchu důležité? "Kromě určitých vrozených vlastností, malé dávky štěstí, pracovitost a připravenost |