Jančura s touto značkou změnil poměry v české autobusové dopravě. "Baví mě štvát konkurenci. Nechci ji ale zničit, nutně ji potřebuji," podotýká.
K podnikání se dostal v Anglii, kde na začátku devadesátých let jako student načerno pracoval. "Seznámil jsem se tam s Češkou, která hlídala děti jako au-pair. Tuhle práci u nás skoro nikdo neznal, tak jsem si založil agenturu na zprostředkování," říká Jančura. Do kanceláře si odskakoval ze školy, takže místo dvou fakult vystudoval jednu.
Sotva by teď někdo hádal, že Jančura utrží ročně dvě miliardy. Do práce chodí v džínách, sedí v kanceláři s ostatními zaměstnanci, stížnosti zákazníků vyřizuje osobně.
Firma rostla postupně nahoru, velký skok udělala rozšířením služeb na prodej letenek. Málokdo ví, že například firma Orbix, která prodává letenky manažerům, patří rovněž Jančurovi.
"S názvem Student Agency bychom asi firemní klienty lákali hůř," vysvětluje Jančura.
I přes pokles marží jsou dnes letenky pro firmu podle něho nejziskovější. Spoustu nepřátel si udělal svým vstupem do autobusové dopravy. Nejprve začal s mezinárodními linkami, před dvěma lety začal jezdit luxusními vozy po republice. Cestujícím přinesl nižší ceny a nebývalý komfort - jak po cestě, tak třeba při kupování jízdenky.
Dá se zbohatnout na autobusech?
Autobusy považuje za dobrou trefu. "Přesvědčila mě jedna cesta autobusem z Brna do Prahy nevytopenou karosou. Bylo mi jasné, že se na tom nedá prodělat," říká Jančura.
Dnes už má flotilu padesáti autobusů, zaměstnává na pět set lidí. "Začneme letos jezdit například ještě z Prahy do Českých Budějovic," nastínil Jančura.
Někteří konkurenti však tvrdí, že jezdí pod cenou nebo že jen slízl smetanu z nejlukrativnějších linek. "Stačí si vzít do ruky papír a tužku a spočítat si to. Musí se mu odněkud hrnout peníze. Na autobusech ještě nikdo pořádně nezbohatl," míní jeden z konkurenčních dopravců.
"Slyšel jsem toho o sobě už dost, například že mě platí mafie nebo Arabové," reaguje Jančura.
Ale někteří dopravci s ním dokážou držet krok. Například brněnský Tourbus, který jako jeden z mála přežil nástup Student Agency na lince mezi Prahou a Brnem, má některé spoje levnější. "Má asi hodně kapitálu, byl to razantní vstup. Ale respektujeme je, jsme v kapitalismu," říká Antonín Grund z Tourbusu.
Že jsou peníze výhoda, to vědí i jiní. "Dělá to dobře, protože má jistě velký kapitál. Má také dobře propracovaný marketing. Využívá na trhu to, co umožňují zákony," dodal Jiří Řádek z ČSAD Liberec.
Právě s touto firmou bojovala Student Agency na lince mezi Libercem a Prahou. Firma ji odmítla pustit na liberecké autobusové nádraží. Krajští úředníci jí nechtěli dát licenci, povolení nakonec Jančura získal na pražském magistrátu. Díky nástupu konkurence se dnes na stejné trase jezdí o třetinu levněji než dříve.
S úředníky měl spory i při zavádění nové linky z Ostravy do Prahy. Například v Prostějově mu nechtěli krajští úředníci povolit zastávku.
Podle Jančury jsou jeho linky celkově v zisku, ale některé trasy dotuje. "Beru to tak, že autobusy jsou pro nás dobrou reklamou. Když někdo je spokojen, je velká šance, že si u nás koupí i jiné služby," vysvětluje Jančura. Říká, že všechny autobusy platí z leasingu.
Miliony do reklamy
Do reklamy dává z firem v oboru nejvíce. "Kolem třiceti milionů ročně, i když podle ceníků je to mnohem více. Hodně o ceně smlouváme," dodal.
Letos začal jezdit nově z Ostravy do Prahy, kde začal konkurovat hlavně Českým drahám. Nástup se mu navíc povedl načasovat na dobu, kdy dráhy sklízejí posměch kvůli problémům s pendolinem.
"Chceme začít provozovat vlastní žluté vlaky. "Nejde to tak rychle, jak bychom si představovali. Zatím vybíráme vhodnou soupravu, ale do tří let začneme jezdit," věří Jančura.
Slibuje, že nabídne lepší servis a větší komfort. "Je radost zatápět státní firmě," usmívá se podnikatel, jehož vzorem je britský miliardář Richard Branson.
Pokud bude jasný zákon, uvažuje i o regionální dotované dopravě. Jančura se podle svých slov nebude snažit proniknout mezi klasické cestovní agentury. Poohlíží se naopak po hotelích. "Zejména v Praze je to velmi lukrativní obor. Teď máme projekt na velký hotel v Beskydech, pak bychom mohli expandovat dál," říká Jančura. Firmu prý prodat nechce a ani neuvažuje o vstupu investora. "Moc by to svazovalo ruce," míní.