Roland Mahler, šéf českého T-Mobilu.

Roland Mahler, šéf českého T-Mobilu. | foto: T-Mobile

Šéf T-Mobilu: Další hráč se na českém trhu neuživí

  • 48
V Česku připadá na deset obyvatel 14 aktivních telefonních čísel a tento údaj stále roste. Proto podle šéfa českého T-Mobilu Rolanda Mahlera už není prostor pro dalšího operátora. Ani toho, který by jen přeprodával služby těch stávajících, tedy virtuálního.

Přesto v sítích všech tří tuzemských operátorů působí firmy, které jejich služby nabízejí levněji, nebo je dokonce dál prodávají. Dělají to však v zásadě jen díky tomu, že nad jejich počínáním stávající operátoři přivírají oči – přinášejí jim totiž desetitisíce klientů.

"V principu je pro nás model virtuálních operátorů přijatelný, na druhé straně se ale musíme podívat na skutečný přínos pro obě strany. Dodnes se nepodařilo najít takový obchodní model, který by přinášel výhody oběma partnerům. Při nasycenosti trhu kolem 140 procent pro virtuální operátory podle našeho názoru není místo," tvrdí Mahler.

Jiná situace by podle něj byla, kdyby rozšířenost mobilních telefonů dosahovala třeba jen 70 procent. "Pak by to znamenalo, že naše prodejní kanály nejsou dost silné a může přijít někdo, kdo to bude dělat mnohem lépe než my. Pak by to smysl mělo," dodal.

Dnes takzvaní šedí operátoři oslovují lidi především nižší cenou, která je zpravidla vykoupena menší nabídkou služeb. V případě Starlifu bývalého desetibojaře Romana Změlíka také velmi tvrdými postihy za pozdní platby účtů a souhlasem s takzvanou rozhodčí doložkou, která umožňuje řešení případných sporů prostřednictvím civilního arbitra. Toho si však volí Starlife.

Čím dnes oslovují nové zákazníky samotní mobilní operátoři? "Jsou to především nejrůznější komunitní tarify, kde si volá určitá skupina lidí zdarma. Nové zákazníky totiž získáváme především z dorůstající mladé generace," uvedl manažer.

O něco starší zákazníky chce naopak T-Mobile přilákat především "balíčkováním" služeb, kdy k mobilním telefonům přidá například rychlé pevné připojení ADSL pro domácí přístup k internetu. Právě proto T-Mobile koupil od Českých radiokomunikací divizi, která nabízela domácnostem pevný internet.

V současnosti tak podle něj T-Mobile může svůj internet nabídnout zhruba v 70 procentech telefonních zásuvek v Česku.

Kvůli krizi se šetří i na volání

Nabízení stále většího množství služeb a jejich vzájemné balíčkování je jednou z mála možností, jak mohou telekomunikační operátoři zmírnit dopad ekonomické krize.

Ta v Česku z jejich příjmů ukousla zatím mezi pěti a deseti procenty. V prvním pololetí letošního roku hlásila pětiprocentní propad výnosů na jednoho zákazníka společnost Telefónica O2, čísla za třetí čtvrtletí zatím nejsou k dispozici.

Roland Mahler uvádí, že v případě T-Mobilu došlo k poklesu výnosů zhruba o šest až sedm procent, což je pro něj osobně přijatelný výsledek: "Řada lidí bohužel ztratila zaměstnání a další část lidí si začala mnohem více hlídat své výdaje a připravovat se na případné problémy v budoucnosti," přibližuje situaci Mahler.

Podle něj se u firemních zákazníků projevují hlavně bankroty a následné úspory za telekomunikační služby, které řada podniků začala praktikovat.

T-Mobile zváží, zda nechá lidi beztrestně přeběhnout ke konkurenci

Problémem je i snižování výdajů na cestování. "Kvůli tomu jsme zasaženi dvakrát. Jednou kvůli omezování volání po Česku, podruhé kvůli nižším útratám za volání ze zahraničí (roaming, pozn. red.)," dodává.

Možnost vyplatit se ze smlouvy zvážíme T-Mobile je nyní největším ze tří mobilních operátorů a řada lidí jej obviňuje z toho, že ve snaze udržet si svou pozici se začíná svým chováním přibližovat kdysi dominantnímu Českému Telecomu.

Nyní je to například jediný operátor, který zákazníkům běžně nedovoluje "vyplatit" se ze smlouvy na dobu určitou. U obou konkurentů má totiž klient, který chce u operátora skončit, možnost doplatit paušály zbývajících měsíců a odejít jinam.

"Standardně to nepovolujeme, ale má to svou logiku. Při smlouvách na dobu určitou významně do zákazníka investujeme a očekáváme, že se po nějakém čase tento vztah vyplatí. Přiznávám však, že jde o oblast, na kterou se budeme muset podívat," naznačuje Mahler možnou změnu přístupu. Konkurenční Telefónica O2 již dříve uvedla, že pokud T-Mobile u této praxe nadále setrvá "bude muset reagovat".

Roland Mahler (60)

Českému zastoupení T-Mobilu začal šéfovat v roce 2000 a je tak nejdéle sloužícím ředitelem tuzemské telekomunikační firmy. Ve společnosti Deutsche Telekom, kam T-Mobile spadá, působí již od roku 1989.

Mahler vystudoval Technickou univerzitu v Darmstadtu, je ženatý a má dvě děti. Se ženou žije v Praze. Mezi jeho koníčky patří jízda na koni, jachting, lyžování, cyklistika. Pokud si má vybrat, jakými auty jezdí, volí značky BMW a Audi.