Clarke vede česká a slovenská Teska od roku 2005.

Clarke vede česká a slovenská Teska od roku 2005. | foto: MF DNES

Šéf Teska: Lidé už nakupují opatrněji

  • 117
Obchodníci už vnímají dopady ekonomické krize. Lidé jsou opatrnější, obracejí každou korunu a do košíku dávají trochu jiné věci než dříve. "Dobře si rozmyslí, než si koupí nějakou nepotravinářskou položku, třeba televizor. Chování se ale změnilo i pokud jde o potraviny," řekl v rozhovoru pro iDNES.cz šéf Teska pro Česko a Slovensko Phil Clarke.

Řetězec chce letos v Česku otevřít na 30 nových prodejen a přijmout až 800 lidí. V pražské centrále naopak zruší 21 pracovních míst. "Těm lidem ale nabízíme jiné pracovní pozice," uvedl Clarke.

Rada pro reklamu se bude zabývat reklamní kampaní Teska "Pomáháme v době krize", zda není neetická. Je to jediná nepříjemnost, kterou vám nyní krize způsobuje?
(Směje se.) To samozřejmě ne. Myslím si, že nyní jsme v byznysu svědky nového trendu. Počet zákazníků stále zůstává takový, jaký si představujeme, ale lidé už nakupují opatrněji. Určitě si dobře rozmyslí, než si nakoupí nějakou nepotravinářskou položku, například televizor.

Spotřebitelské chování se změnilo i pokud jde o potraviny. Lidé kupují méně polotovarů nebo hotových jídel a dávají přednost surovinám, z nichž si mohou jídlo připravit doma. Stále jim ale záleží na výhodné ceně. Myslím si, že v tomto ohledu je český trh jedním z nejkonkurenčnějších na světě, a současné klima tuto situaci ještě vyostřuje.

Kupují tedy lidé méně nepotravinářského sortimentu?
Řekl bych, že spíš nakupují jiné věci. Hlavně pro děti, pro rodinu. Na tom člověk vždycky začne šetřit až naposledy. Ale vyčkávají déle, než si pořídí nějakou věc do domácnosti.

Tesco otevřelo svou první prodejnu mimo Velkou Británii teprve v roce 1996 v Budapešti. V současné době firma působí ve 14 zemích a patří mezi trojku největších řetězců na světě. Loňské tržby přesáhly 100 miliard dolarů.
V Česku firma provozuje přes sto prodejen různých formátů - hypermarkety, supermarkety, obchodní domy a prodejny Express. S tržbami 47 miliard korun je dvojkou tuzemského trhu.

Na krizi prý mohou vydělat hlavně diskonty, ke kterým zřejmě přejde část zákazníků. Jak jste na to připraveni?
Situace a pozice Teska je v tomto ohledu velice dobrá. My jsme se v roce 2004 srovnali s diskontéry a zjistili, že naše cenová hladina odpovídá té jejich a zákazníci to vědí. Myslím si, že když budou mít lidé méně peněz, obtíže samozřejmě nastanou. Neznamená to ale, že změní veškeré svoje zvyky. Čas od času si také budou chtít dopřát něco dobrého a trochu se rozmazlit. Náš sortiment je široký a zároveň jsme schopni ho nakupovat ve velkém množství. Tedy za výhodnější ceny, které pak můžeme nabídnout i zákazníkům.

Omezí finanční krize expanzi v Česku?
Neomezí, naše cíle jsou dlouhodobé. I letos máme v plánu otevřít nové obchody, mělo by jich být do třiceti. Tuto finanční krizi přežijí všechny trhy, i ten český. Nicméně musíme uplatnit určité krátkodobé strategie. Budeme se snažit tvrdě, ale férově vyjednávat. Budeme efektivní a takzvaně štíhlí.

Chcete být tvrdší na dodavatele?
To ne, ale všichni se snaží pracovat co nejefektivněji - my, naši dodavatelé i dodavatelské řetězce. Naší snahou bude udržet nízké ceny pro zákazníky a v některých případech ještě více zlevňovat. Myslím si, že to je naprosto běžné chování v dobrých i zlých časech. Je to zkrátka vývoj. Musíme se všichni snažit tvrdou prací dosáhnout dalšího zlepšení a zvýšení produktivity. Skutečně si myslím, že tak budou postupovat úplně všichni.

Řada firem teď propouští. Plánujete stejné opatření?
Naopak. Letos chystáme zaměstnat dalších 700 - 800 lidí. Samozřejmě nastanou určité změny. V naší pražské centrále, kde pracuje přes 1 400 lidí, rušíme 21 pracovních míst, dalších šest pak na Slovensku. Těmto lidem ale nabízíme jiné pozice.

Rušíte manažerské pozice?
Jde o pozice na různých úrovních organizační struktury.

Pracují na nich Češi nebo cizinci?
Někteří jsou cizinci. V Česku jich nyní máme asi deset, možná jedenáct. Postupně se ale snažíme počet cizinců snížit a nahradit je českými zaměstnanci.

Je to zhruba rok, co Tesko změnilo systém doplňování. Pracovníky, které si platili sami dodavatelé, jste nahradili vlastními zaměstnanci. Osvědčilo se to?
I po roce mohu říct, že bych to udělal znovu. Bylo to obtížné, ale správné. Práci teď dělají naši lidé, kteří dobře znají manažery, vědí, kde je co ve skladu, vědí, kam se co doplňuje, znají situační plány. Dělají to rychleji a dělají to lépe. Takto snižujeme náklady a to jak u nás, tak u dodavatele. A tyto uspořené prostředky jsme pak schopni investovat do cen.

Někteří zaměstnanci si ovšem stěžují, že je jich na prodejnách málo a nestíhají. Nedávno dokonce vyhrožovali stávkou. Už je situace lepší?
Už se to ustálilo.

Stávky se tedy nebojíte?
Vůbec ne.

Dostanou letos zaměstnanci Teska přidáno?
Platy nastavujeme tak, abychom byly konkurenceschopní. Děláme to stejně, jako když kontrolujeme každý týden ceny našich konkurentů. Každý rok, když dojde na platová vyjednávání, porovnáme platy se všemi ostatními. Letošní růst ale vzhledem k ekonomické situaci nemohu odhadnout. Nicméně usilujeme o zlepšení mezd.

Tesco chce nyní otevírat hlavně menší prodejny pod hlavičkou Express nebo supermarkety. Znamená to, že hypermarketů už je dost?
To ne. Ještě neznám přesné číslo, ale letos jich (hypermarketů) otevřeme pět až sedm. Na začátku jsme se domnívali, že hypermarkety o ploše nad 3000 metrů čtverečních v malých městech nepůjdou, ale ukazuje se, že ano, a že je to výborná příležitost k dalšímu rozvoji.

Neuvažujete naopak o tom, že některé prodejny zavřete?
Nic takového nechystáme. V minulosti jsme zavřeli čtyři prodejny, které jsme převzali od společnosti Edeka (ta z českého trhu odešla v roce 2005 - pozn. red.).

Slyšela jsem, že Slováci si na hypermarkety nezvykli a nakupují prý radši v supermarketech. Co je na tom pravdy?
My takovou zkušenost nemáme. Podle mě je situace v Česku a na Slovensku srovnatelná.

Vítáte zavedení eura na Slovensku?
Pro nás to neznamená žádný velký rozdíl. Přináší to ale určité výhody, například s některými dodavateli je přeshraniční obchod jednodušší.

Náklady s tím spojené se prý ale vyšplhaly až na 220 milionů korun. (asi 7,3 milionu eur).
To je celkem vysoké číslo. Nemám po ruce přesný propočet.

Uvítal byste euro i v Česku?
Až přijde, tak ho zkrátka přijmeme a budeme se snažit, aby byl přechod co nejhladší.

Před časem jste oznámil, že Tesko se chystá prodávat potraviny také prostřednictvím internetu. Jak to vypadá s tímto projektem?
Možná, že někdy v letošním roce spustíme menší pilotní projekt.

Philipe J. Clarke

Philipe J. Clarke pracuje v Tesku přes 30 let. Ve firmě začínal v 16 letech, aby si přivydělal doplňováním zboží do regálů. Od roku 1975 ve firmě pracuje na stálo a od té doby vystřídal několik manažerských postů. V roce 2005 se stal generálním ředitelem Tesco ČR a na Slovensku. Pod jeho vedením Tesco převzalo Careffour a Edeku. Zavedlo také nové formáty prodejen. Clarke je ženatý a má dvě dcery. Jeho rodina žije v Anglii.