Šéf Vivendi: Praha nebyla tak drahá

Čistá voda a ryby ve Vltavě, pomoc při opravě vodovodního potrubí nebo výstavbě čističky - tím vším chce oslovit Pražany Vivendi Water spolu s Anglian Water. Komisi, která rozhodovala o prodeji 66 procent Pražských vodovodů a kanalizací, oslovila ještě jedním silným argumentem. Nabídla za dodavatele vody v hlavním městě šest miliard korun. "A to vše při respektování kontroly a slíbeného vývoje cen," říká Philippe Guitard, šéf české pobočky francouzské Vivendi Water. Ta celý projekt řídí a financuje s technologickou podporou Anglian Water.
Nabídli jste dvakrát více než konkurence, třikrát více než očekávali odborníci. Nezaplatí to lidé v poplatcích za vodu?

Nerad spojuji výše naší nabídky se zdražování cen vody. My letos rozhodně budeme respektovat ceny, které platí, tedy zvýšení asi o 7,3 procenta. V následujících letech jsme měli možnost zvýšit cenu až o deset procent, ale chceme se vejít do rozmezí letošní míry zdražování, tedy sedmi, a pěti procent. Ale všechno bude záviset také na politickém rozhodnutí města. My jako provozovatel totiž ceny navrhujeme, ale zástupci města definitivně rozhodnou.

Může Vivendi sama ještě nějakým jiným způsobem ovlivnit cenu vodného?

Nevím o něm. Ceny jsou věcně usměrňované, tedy kontrolovatelné ministerstvem financí. A pokud chceme navyšovat ceny jen o inflaci, musíme snižovat náklady. Plánujeme v příštích letech jejich pokles o dvacet procent.

Vaše nabídka šesti miliard všem vyrazila dech. Je vůbec ekonomicky zdůvodnitelná?

Pokud někdo říká, že je to příliš, nabídl bych dvě srovnání. V Tallinnu International Water zaplatil za 51 procent třikrát menší společnosti 2,9 miliardy. Na severní Moravě utratil Lyonnaise des Eaux za 46 procent místního vodohospodářského podniku s obratem necelé půl druhé miliardy korun čtyři miliardy. Ve srovnání s tím si myslím, že jsme udělali lepší obchod než oni.

Věříte, že se vám investice vrátí?

Jako každý podnikatel jsme na sebe prostě vzali určité riziko. Já ovšem doufám, že se nám podaří podílet se i na dalších investicích v souvislosti s vodou. Proč jsme mohli nabídnout takovou cenu? Ze tří důvodů. Ohodnotili jsme si 66 procent pražské společnosti. Máme vedoucí pozici na trhu a spolu s ostatními svými pobočkami z toho máme některé výhody. A Prahu jsme si cenili natolik, že jsme byli ochotni připlatit.

Na jakých investicích byste se chtěli podílet?

To je hodně záležitostí města, které pronajímá svou síť. Ale už v projektu se zavazujeme například snížit ztráty vody. Dnes se ztrácí v pražském potrubí 57 milionů kubíků vody ročně, chceme se dostat asi na 16 milionů. Úspory z toho jsou asi zřejmé. Počítáme i s dalším technickým zlepšením, například čističek vod.

Jak poznají lidé, kromě cen, že vodu Praze dodává Vivendi?

Všechno není jen v ceně, ale je to také v kvalitě služeb. Například, když zůstanete několik dní bez vody, což se mi několikrát stalo. Když k jedné díře přijede patnáct lidí místo dvou. Když voláte na dispečink a nikdo vám neodpovídá. Nebo když voláte ve tři odpoledne na nějaký závod a nikdo tam není. To jsou věci, které by měly být jinak.

Jak masivní bude při úsporách nákladů propouštění?

Neříkám, že nesnížíme počet zaměstnanců, ale nebude nijak razantní propouštění. Máme spíše ve zvyku nabídnout jinou příležitost. Pro zaměstnance počítáme s tím, že budou mít stejně jako ostatní lidé z Vivendi možnost odkupu akcií společnosti a do začátku dostanou všichni osobní počítač pro domácí použití.

Současné vedení pražské firmy zůstane?

Ty, co pracují profesionálně, si necháme. Jsou ovšem někteří, kterými si nejsme příliš jisti.