Pischetsrieder patří mezi tradiční kritiky zkostnatělé Evropy.

Pischetsrieder patří mezi tradiční kritiky zkostnatělé Evropy. | foto: Profimedia.cz

Šéf Volkswagenu končí

  • 23
Největší evropskou automobilku Volkswagen opustí její dosavadní výkonný šéf Bernd Pischetsrieder, který měl ve funkci setrvat do roku 2012. Měl by ho nahradit šéf automobilky Audi Martin Winterkorn, která je součástí koncernu stejně jako česká Škoda Auto. Firma to v úterý sdělila bez dalších podrobností.

Bernd Pischetsrieder nastoupil do vedení VW 16. dubna 2002 a provázel ji v době stagnace evropských automobilových trhů. Před svým nástupem do VW působil Pischetsrieder v automobilce BMW, odkud ho odvolali akcionáři kvůli velkým neshodám.

Už při jeho nástupu do VW investoři očekávali, že se nový představitel koncernu více zaměří na jeho ziskovost. Jejich očekávání Pischetsrieder naplnil a během svého působení naordinoval automobilce rozsáhlou ozdravnou kúru. Spekuluje se o tom, že i toto mohlo stát za jeho odchodem.

Nepopulární šéf
Hodnota akcií firmy se za dobu jeho působení zvýšila téměř dvojnásobně. Naopak tím, kdo odstupujícího šéfa zřejmě litovat nebude, jsou zaměstnanci automobilky, jejichž počet snížil o více než pět tisíc, jeho vize byla propustit jich dokonce dvacet tisíc.

Krom toho musí zaměstnanci v německých závodech už několik měsíců pracovat namísto 28,8 hodiny týdně 32 hodin, ačkoliv se částka na jejich výplatních páskách nezměnila. - více zde

Také v Brazílii si u zaměstnanců velkou oblibu nezískal – když chtěli stávkovat kvůli rozsáhlému propouštění, pohrozil jim, že každého, kdo do stávky vstoupí, propustí.

Další skupinou, která jistě Pischetsriedera v oblibě nemá, jsou dodavatelé automobilky, které odstupující šéf přinutil snížit ceny o deset procent, aby docílil nižších materiálových nákladů. Úspora dosáhla jedné miliardy eur.

Jedním z posledních zásadních rozhodnutí VW pod vedením Pischetsriedera bylo přesunutí části výrobních kapacit z Belgie, Španělska a Portugalska do mateřského závodu ve Wolfsburgu.

Kritika evropských poměrů
Pischetsrieder patří mezi tradiční kritiky zkostnatělé Evropy. Vloni jí pohrozil: "Evropa vyrábí každé třetí auto na světě a její automobilový průmysl zaměstnává dva miliony lidí přímo a dalších deset milionů lidí nepřímo. Ale její produktivita je nízká a výroba drahá. Pokud se něco nezmění a tato fakta si neuvědomíme, za padesát let nezbude z výroby aut v Evropě vůbec nic."

Bernd Pischetsrieder si podle posledních dostupných údajů za rok 2004 vydělal 2,6 milionu eur. To je 74 milionů korun ročně, tedy přes šest milionů korun měsíčně.