V průzkumu mezi 255 vybranými zaměstnanci velkých firem to zjistila firma Krauthammer, která šéfy trénuje.
Chování šéfů začíná být horkým personálním tématem v době, kdy celé Evropě včetně Česka chybí dobří zaměstnanci.
Hans Jorda z firmy Neumann & Partners, přední evropský headhunter, tedy lovec mozků, má vlastní styl, jak poznat manažera, kterému je cizí lidská stránka profese. Jednak si o něm sežene co nejvíce informací, někdy také projde testy.
"Podle toho tuším, jaká je to osobnost. A pak se ho zeptám, za koho se považuje sám," odkrývá část svého know-how.
Když vlastní popis sedí s tím, co o něm Jorda zjistil, je to fajn. "Když ne, pak vím, že nezná sám sebe, a tím pádem nezná lidi a že to nebude dobré," podotýká.
Jiní čeští přední personalisté souhlasí s tím, že v Česku najdou relativně dost expertů, ale jejich jednání s lidmi je slabina.
"V českých a mezinárodních společnostech se tady často dává důraz spíše na znalosti než na dovednosti. A to i v takových vypracovaných oborech, jako je poradenství nebo bankovnictví," říká headhunter Frans Hoekman, středoevropský šéf společnosti Hudson.
Poradci a koučové často radí manažerům, aby mluvili s lidmi a naslouchali jim. Tak, jak to dělají rodiče se svými dětmi.
"Alarmující výsledky výzkumu ukazují, že v mnoha dovednostech, jako je vedení lidí, umění naslouchat, přijímat názory ostatních nebo poskytování zpětné vazby, manažeři selhávají,“ komentuje výsledky výzkumu Ronald Meijers z vedení Krauthammer.
Čeští manažeři neumějí dělat změny
S průzkumem souhlasí i tuzemští lovci manažerů. "Znám hodně špatných manažerů, kteří se neumí domluvit nebo vést tým. Na škole se nenaučí, jak jednat s lidmi, jak být konzistentní," říká Hans Jorda.
Podle Franse Hoekmana jsou čeští manažeři často mladí a bez velkých zkušeností. Může za to nedostatek předchozích generací dobrých šéfů. Mnohé firmy podle něj tady nemají ani čas na to, protáhnout českého vedoucího dlouhodobým školicím programem.
"Může za to takzvaný job hopping, tedy časté střídání firem, které tu zatím převládá," říká Hoekman.
Všeobecně se manažeři buďto velmi dopodrobna pouštějí do detailů a pak jim chybí nadhled, anebo jsou tak uneseni strategií, že zapomínají, že mají inspirovat ostatní, podotýká Blake Wittman ze společnosti Spengler Fox.
"Čeští manažeři trpí syndromem – to nemůžu rozhodnout já. Takže se tady příliš nerozvíjí schopnost dělat změny. Ale za to mnohdy můžou strategie, které přicházejí ze zahraniční centrály," dodává.
Nespokojení zaměstnanci můžou za horší výsledky firmy
Podle jiného průzkumu mezi sedmi sty americkými zaměstnanci z počátku tohoto roku je problém s šéfem nejčastější příčinou dobrovolného odchodu z firmy. Třetina z dotázaných lidí si stěžovala na to, že s nimi šéf nemluvil, jiní, že jim nedůvěřoval, jiní, že nedržel slovo a dokonce je pomlouval u kolegů a zasahoval jim do soukromí.
Nejde jen o špatné pocity podřízených. "Nedostatek výkonnosti má obvykle přímý dopad na úspěch společnosti," varuje Meijers.