Semafor odvádí pozornost řidičů od dění na silnici, což je podle zprávy Institute of Economic Affairs proti hlavní zásadě bezpečnosti při řízení.

Semafor odvádí pozornost řidičů od dění na silnici, což je podle zprávy Institute of Economic Affairs proti hlavní zásadě bezpečnosti při řízení. | foto: Profimedia.cz

Semafory zdržují a škodí ekonomice, tvrdí britský ekonomický institut

  • 96
Semafory na silnicích neprospívají ekonomice. K takovému závěru dospěl výzkum londýnského think-tanku Institute of Economic Affairs. Dvouminutové zdržení na červenou znamená roční ztrátu přibližně 16 miliard liber, což představuje jedno procento britského HDP.

Zaplavení silnic semafory a dalšími tak zvanými silničními kontrolními mechanismy, jakými jsou třeba zpomalovací prahy, ovlivňuje pracovní sílu a má prý také svůj podíl na úbytku pracovních příležitostí v dostupné vzdálenosti od místa bydliště. Uvádí to zpráva Institute of Economic Affairs (IEA).

„Méně semaforů na cestách může přinést značné sociální i ekonomické výhody,“ říká šéf pro dopravu v Institute of Economic Affairs, Richard Wellings.

Podle něj se trend v instalování světelné signalizace na cestách v poslední době rozšířil do míst, kde neslouží svému účelu a má spíše negativní dopad jak na ekonomiku, tak na životní prostředí i bezpečnost silničního provozu.

Vyšší spotřeba a dopad na zdraví lidí

I když bylo právě životní prostředí před lety důvodem, proč se na tak rozsáhlé řízení provozu přistoupilo, dnes se podle studie IEA ukazuje, že podobná opatření příliš ekologická nejsou. Řidiči totiž musí kvůli retardérům nebo semaforům buď prudce brzdit nebo zrychlovat, což vede k většímu hluku, vyšší spotřebě paliva a ve finále k ne právě nepatrným dopadům na lidské zdraví.

Nešťastné dopady na ostatní účastníky silničního provozu má také infrastruktura pro cyklisty na silnicích, pomalé zóny v městských oblastech a také přednostní silniční pruhy pro autobusy.

Korigující prvky v dopravě navíc tím, že na ně spoléháme, zmenšují naši sociální přirozenost a ničí individuální zodpovědnost. „Řidiči na ně spoléhají víc než na svůj osobní úsudek. Typickým příkladem je semafor. Odvádí pozornost od dění na silnici, což je proti základnímu principu bezpečnosti silničního provozu,“ píše se ve zprávě.

Autům škodí také retardéry

Spoluautor výzkumu britské neziskové organizace Martin Cassiny potvrzuje, že podle odhadů britské vlády znamená dvouminutové zpoždění každého auta v součtu ztrátu pro ekonomiku země přibližně 16 miliard liber ročně, což je jedno procento britské HDP.

Cassiny proto doporučuje, aby ze silnic značná část semaforů zmizela. Přimlouvá se za zrušení osmdesáti procent trojbarevných světelných zařízení. Třeba na zpomalovacích prazích se zase rychleji opotřebovávají pneumatiky, karosérie i výfuky.

Podle reportu IEA existují významné ekonomické důvody k tomu, aby se stávající dopravní infrastrukturu nahradila taková, která by podporovala dobrovolnou kooperaci mezi jednotlivými účastníky silničního provozu.

V Anglii přibylo za posledních patnáct let neuvěřitelných pětadvacet procent semaforů, což je mnohonásobně víc v porovnání s nárůstem počtu vozidel na tamních silnicích. Aut totiž ve stejném časovém období přibylo jen pět procent.