Změnu navrhli senátoři ODS, lidovců a ČSSD. Předloha míří do Sněmovny. Je pravděpodobné, že se odklad podaří prosadit i tam. Na odložení vinět se totiž už dohodli vyjednavači ODS, TOP 09 a Věcí Veřejných.
Mnoho politiků a expertů považuje viněty za nevýhodné, protože by zpočátku sloužily pouze jako náhrada dálničních známek, ale byly by dražší. "Viněty mají perspektivu, ale až bude po Evropě jednotný systém dálničních známek nebo budou řidiči platit podle ujetých kilometrů," řekl dříve MF DNES Jaromír Drábek z TOP 09.
Tendr pro jednu firmu
V úterý oznámilo ministerstvo dopravy, že nebude vypisovat tendr na viněty a nechá rozhodnutí na novém vedení ministerstva. V každém případě se počítá s tím, že by se viněty spustily v mýtném systému firmy Kapsch, která by získala zakázku.
Nejednalo by se o klasický otevřený tendr, ale takzvané jednací řízení bez uveřejnění, které umožňuje vypsat tendr s jasným vítězem (bez vstupu konkurence).
Firma Kapsch nemá z odložení vinět radost. Poté, co se chystaná vládní koalice v pondělí předběžně dohodla na odkladu novinky, rozeslala firmou interní dopis, který oznamuje, že si to nenechá líbit a přijme "patřičná opatření". Stát by za viněty zaplatil stovky milionů korun. (čtěte, jak se Kapsch naštval)
Hlavním bojovníkem za krabičky je bývalý poslanec ODS Oldřich Vojíř. Podle něj jsou krabičky v dlouhodobém časovém horizontu přínosné. To však popírají propočty expertů. "Je to naprosto nesystémová inovace, která státu přinese velké ztráty," řekl dříve MF DNES předseda vědecké rady České společnosti pro kybernetiku a informatiku (ČSKI) Jiří Kofránek.
"Neexistuje projekt, který by u nás ukázal smysluplnost mýta pro osobní auta," dodává děkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.