Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Senioři se přestávají bát internetových nákupů. Zájem je o jídlo i kuřivo

  5:00aktualizováno  5:00
Senioři se stávají pro internetové prodejce stále zajímavější cílovou skupinou. Starší lidé tvoří sice poměrně malé procento zákazníků, nakupování na dálku jim však přináší značné výhody oproti kamenným obchodům a se zvyšující se internetovou gramotností jejich význam poroste.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Na internetového prodejce potravin Rohlik.cz se nedávno obrátila zákaznice s děkovným vzkazem. Nikdo z rodiny totiž nechtěl nakupovat babičce kuřačce cigarety a nepřímo tak škodit jejímu zdraví. Do mobilního telefonu jí proto nainstalovali aplikaci internetového obchodu, aby si kuřivo pořizovala sama.

„Vzhledem k tomu, že není s internetem kamarádka, je na ni alespoň vyvinut tlak, že když chce cigarety, musí si objednávku vyřídit sama a zdokonalovat se tak v moderní technice. Od příštího nákupu je to na ní,“ napsala zákaznice.

Jde spíše o úsměvný příklad, názorně však ilustruje, proč se stále významnější zákaznickou skupinou pro internetové prodejce stávají senioři. Řada z nich má potíže s pohybem a objednávka on-line s dodávkou přímo do domu je pro ně vítanou alternativou oproti cestě do prodejny. Zároveň přibývá seniorů zvyklých na moderní technologie, do důchodového věku však také pomalu přicházejí ročníky, které je už umí využívat z aktivního života.

„On-line nákupy výlety do prodejen v dohledné době zřejmě nenahradí, nabývají však na významu jinými cestami. S tím, jak se lidé s postupujícím věkem začínají bránit řízení auta a jak se stále více technologicky zdatných lidí dostává do důchodového věku, bude jeho potenciál růst,“ uvádí studie společnosti Nielsen o nákupním chování starší generace.

Senioři kupují on-line potraviny, ale i výrobky pro děti

Podle studie společnosti Euromonitor International využívají dnes lidé starší 60 let moderní technologie především ke komunikaci se svými blízkými a k vyhledávání informací o zdraví. Postupně se však učí skrze počítač, tablet či chytrý telefon i nakupovat.

Podle průzkumu mezi 16,3 tisíci spotřebiteli z devíti velkých rozvojových a rozvíjejících se trhů nakupuje potraviny na internetu kolem 15 procent zákazníků z generace 60 plus. Druhý nejpopulárnějším segmentem pak tvoří placené stahování. Deset procent starších zákazníků tedy nakupuje na internetu knihy, filmy, software či aplikace. V menší míře pak objednávají drogerii, čisticí prostředky, zdravotní produkty a také výrobky pro děti, které zřejmě pořizují pro vnoučata.

Jednalo se však o on-line průzkum a na otázky tak odpovídali lidé, kteří mají k moderním technologiím blízko. Čísla tedy mohou být oproti běžné populaci zkreslená směrem nahoru. I tuzemští internetoví obchodníci však udávají podíl seniorů mezi svými zákazníky jen o něco málo nižší.

Děti a vnuci objednávají pro rodiče a prarodiče

Třeba u Mall.cz tvoří starší lidé pět procent zákazníků a postupně jich přibývá. U Teska je to dokonce téměř deset procent. „Zájem ze strany seniorů je značný. Službu Tesco Potraviny on-line využívá necelých deset procent zákazníků starších 65 let,“ vypočítává Václav Koukolíček, mluvčí řetězce, pod který spadá i největší tuzemský potravinový e-shop.

Konkurenční Rohlik.cz zaznamenal mezi zákazníky jen zhruba dvě procenta lidí starších 65 let, podle spolumajitele Tomáše Čupra jich je však ve skutečnosti kolem deseti procent.

„Víme, že pro starší lidi často objednávají jejich děti nebo vnoučata. On-line nákupy potravin dávají pro seniory obrovský smysl - tito zákazníci mohou mít problém s mobilitou, natož s taháním těžkých nákupů. Takže je pro ně velká úleva, že pro nákup nemusí nikam jezdit a že jim kurýr tašky donese až ke dveřím,“ říká Čupr.

Také Rohlik.cz počítá s tím, že podíl seniorů mezi jeho zákazníky nadále poroste. Prodejce proto zvažuje, že se ve větší míře zaměří na seniory i při svých marketingových aktivitách.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.