U veřejnosti nejvíce bodovala reklama zlínské ČSSD, zveřejněná před komunálními volbami. | foto: Facebook ČSSD Zlín

Anticenu Sexistické prasátečko dostaly politické reklamy ČSSD a TOP 09

  • 72
Šestý ročník soutěže o anticenu Sexistické prasátečko vyhrály politické reklamy. Absolutním vítězem se stala reklama zlínské ČSSD před letošními komunálními volbami lákající na odhalený ženský klín.

Veřejnost i odborná porota vybírala ze stovky nominovaných reklam. U veřejnosti nejvíce bodovala reklama zlínské ČSSD, zveřejněná před komunálními volbami. Odborná porota zvolila reklamu TOP 09 z Havířova se sloganem „vždy na pravém místě“. Celkově se v letošním ročníku sešlo takřka jedenáct tisíc hlasů. 

Co je Sexistické prasátečko

Anticenu pořádá brněnská nezávislá organizace Nesehnutí. Ta se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.

Veřejnost letos volila ve dvou kategoriích: Stereotypy a jazykový sexismus a Objektifikace aneb Ukaž všechno. V první kategorii pomyslnou zlatou medaili získala reklama Radia Spin „Čím rezavější střecha, tím vlhčí sklep“, v druhé kategorii na stejné pozici skončila zlínská ČSSD, která se 638 hlasy zároveň stala absolutním vítězem letošního ročníku.

„Sexismus v politické reklamě je vždy krokem vedle. U politické reklamy veřejnost trvá na vyšších etických standardech a každý přešlap hodnotí přísně. To se projevilo i v letošním Sexistickém prasátečku, kde vyhrály hned dvě reklamy velkých politických stran,“ doplňuje jedna z pořadatelek soutěže Petra Havlíková.

Patnáctičlenná odborná porota složená z expertů a expertek na genderovou problematiku, marketing a veřejnou komunikaci zvolila za nejsexističtější reklamu letošního roku taktéž politickou inzerci, a to havířovskou TOP 09 se sloganem „Vždy na pravém místě“.

„Tento billboard je ukázkou devalvace politického diskurzu, místo politického programu se uchyluje k sexismu,“ okomentovala vítěznou reklamu genderová expertka působící v Británii Monika Metyková.

„Podobné zobrazování žen je rizikové zvláště v politických kampaních, protože ztěžují vstup žen do politiky,“ dodala Irena Smetáčková z katedry psychologie Pedagogické fakulty Karlovy univerzity.

Na druhé místo odborná porota zvolila propagační videoklip Slezské univerzity v Opavě. „Scénka v kabince navozující autentický sex se dostává až na hranici porna, přičemž slogan spojující sex s univerzitou svojí snahou o erotický humor je v prudkém rozporu s charakterem propagované instituce,“ zdůvodnil svůj výběr vedoucí katedry marketingové komunikace v Bratislavě Pavel Horňák.

zdroj: www.youtube.com

Do trojice odbornou porotou vybraných reklam se dostal také Jazykový a vzdělávací institut, jehož inzerce se sloganem „Dostal jsem ji jazykem“ je podle poroty nejen sexistická, ale také velmi vulgární, prvoplánová a urážející.