Jako první o transakci, jejíž hodnotu ani jedna z firem nesdělila, informovaly včerejší Hospodářské noviny. Obchod však bude v řádech stovek milionů korun.
Odol je něco jako vlajková loď mezi zubními pastami vyráběnými v Setuze. To, že firma prodala značky Britům, však neznamená, že už je nebude vyrábět. Pro Brity dokonce produkci ztrojnásobí.
"Staneme se nyní na českém trhu jedničkou v oboru dentální hygieny," uvedl Petr Novák z českého zastoupení GSK. Firma hodlá produkci z Česka vyvážet.
Setuza Odol a zmíněný Thymolin vyrábí už přes padesát let. Zatímco Thymolin je jen českou značkou, Odol se celou dobu vyráběl i v zahraničí a po otevření českého trhu v roce 1989 muselo zákonitě dojít ke konfliktu s německým výrobcem.
Nakonec se "zahraniční" Odol dostal pod GSK. Soud před několika lety rozhodl, že Setuza nemůže prodávat výrobky se značkou Odol za hranicemi, naopak zahraniční výrobce nesmí dovážet svůj Odol na český a slovenský trh. GSK vlastnila dosud práva na značku v Rakousku, Švýcarsku a Německu. Podle ředitele Setuzy Františka Janů může za rozdělení značky mezi různé firmy druhá světová válka a Benešovy dekrety.
"Zubní pastu tohoto jména totiž vyráběla jedna firma za první republiky ve dvou závodech: v Ústí nad Labem a v německých Drážďanech. Po válce přešla značka z Ústí na znárodněný český tukový průmysl, zatímco ta z Drážďan postupně na západoevropské producenty a nakonec na GSK," uvedl Janů.
Marketing se nevyplácel
Setuze se podle vedení v posledních letech už nevyplácely marketingové náklady na zubní pasty.
"Vyrobíme ročně asi čtrnáct milionů zubních past, na marketing jsme přitom vydávali kolem třiceti milionů korun. Jenže potřebovali bychom tak dvojnásobek, abychom si náš zhruba třetinový podíl na tomto trhu alespoň udrželi. Zubní pasty už prostě nejsou naší prioritou," zdůvodňuje Janů prodej značek.
Například Odolu vyrábí Setuza hned šest druhů, například Odol herbal, Odol vitamins a jiné. Ovšem výroba se z Ústeckého kraje už před několika lety přestěhovala do Olomouce, kde se vyrábí i další značky zubních past ze sortimentu Setuzy. I ty jsou dnes už částečně legendou, kromě zmíněného Thymolinu je to Fluora a Stoma. Jejich podíl na českém trhu je v ale v porovnání s Odolem takřka mizivý.
Pro území České republiky vlastní Setuza celkem 271 ochranných známek, přičemž zhruba 50 tvoří základní motivy, ostatní jsou jejich různé grafické a textové variace. Na Slovensku, kam Setuza nejvíce exportuje, platí 230 ochranných známek Setuzy a mezi Slováky zůstávají ty nejznámější v povědomí stejně jako v Čechách. Mezinárodně smí Setuza užívat 50 ochranných známek.