Návrh severokorejského logotypu od švédského designového studia Snask.

Návrh severokorejského logotypu od švédského designového studia Snask. | foto: Snask

Severní Korea je země lásky, říká v kampani švédská designová společnost

  • 27
Rychle se měnící svět grafiky a marketingu posouvá hranice přípustného od vynálezu tisku. Příkladem za všechny je nápad švédské designové agentury Snask, která pro totalitní režim KLDR navrhla novou identitu. Je demokratická a plná lásky.

Korejská lidově demokratická republika je k turistům vstřícná země, ve které vás již na letišti v Pchjongjangu vítají usměvavé hostesky v bílý košilích se srdíčky místo knoflíků. Kromě informačních letáků nabízejí i tematicky vyvedený bloček a psací potřeby – pro případ, kdyby si návštěvníci náhodou chtěli dělat poznámky, jak se lidem v posledním stalinistickém režimu žije.

To není realita z paralelního vesmíru, ale reklamní kampaň švédské designové agentury Snask, která pro totalitní zemi předpřipravila příruční soupravu s národní tematikou. Firma s ní přišla v rámci přílohy pro magazín ICON, ve které mohou designové společnosti převyprávět téma dle vlastního uvážení. Švédi, kteří vsadili na sarkastický tón, překřtili Severní Koreu na Koreu lásky (Love Korea) a novou podobu dostala i národní vlajka. Tu místo pěticípé rudé hvězdy zdobí asi ne příliš překvapivě srdce.

„Věříme, že láska je bořitel předsudků, útlaku a uzavřených hranic,“ uvedl pro server Quartz kreativní ředitel agentury Snask Fredrik Öst. Součástí reklamního balíčku je i otevřený dopis, který jeho firma zaslala na severokorejskou ambasádu. Společnost v něm sarkasticky apeluje na zavedení demokratických principů v zemi, kde jsou lidé již 69 let terorizováni tamní vládnoucí třídou.

„Dokažte světu, že jste svobodná demokracie a my vám zdarma pomůžeme se zavedením této identity,“ píše se v dopise. Ne všichni jsou však přesvědčeni o vkusnosti reklamní kampaně, kterou se chce švédské studio podle všeho zviditelnit.

Samoúčelová kampaň

„Přijde mi to samoúčelové. V dnešní době na sebe chce každý strhnout pozornost, protože konkurence je veliká,“ myslí si marketingový expert Karel Křivan. Dodává, že mu to přijde podobné jako parodovat hitlerovské Německo v roce 1939. I takové případy se v dnešním reklamním světě objevují. A pro příklady není třeba chodit daleko. Trojice kreativců z Brna přišla loni v internetové kampani s kefírovým mlékem Kefírer, jehož obal nápadně připomínal podobiznu vůdce třetí říše.

Na Kefírera byl spáchán atentát, oznámili tvůrci. Hrozí jim soud

Mluvilo se dokonce o tom, že Kefírer na český trh skutečně vstoupí. Dosud se tak nestalo. Recesistický projekt na sebe však minimálně strhl mediální pozornost. Nejinak je tomu i v případě reklamní parodie z dílny stockholmského studia. „Chtěli jsme vědět, jestli můžeme za pomocí designu poukázat na změnu,“ uvedl minulý týden Öst pro prestižní magazín Dezeen.

Ta ale Severní Koreu v nejbližší době nejspíš nečeká. Zarputilý totalitní režim pokračuje ve vývoji a testování jaderných zbraní, což znepokojuje demokratickou Jižní Koreu ale i jeho hlavního sponzora Čínu. Třiatřicetiletý lídr země Kim Čong-un láskyplné přání skandinávské země nejspíš také nevyslyší.

„Chápu, že v dnešní době to rozhodně zaujme,“ souhlasí Křivan. „Jen to není můj šálek kávy,“ dodává.