V účetnictví chomutovské správy Ředitelství silnic a dálnic se našly další nesrovnalosti. Ilustrační foto

V účetnictví chomutovské správy Ředitelství silnic a dálnic se našly další nesrovnalosti. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Severočeští silničáři fakturovali neexistující opravy, odhalil Bártův audit

  • 133
Auditoři našli další nesrovnalosti v účetnictví chomutovské správy Ředitelství silnic a dálnic. Jde o faktury na stavební práce, které se vůbec neuskutečnily. Bývalí manažeři státní organizace však pochybení odmítají.

Mezi fakturami, které posílaly stavební firmy na chomutovskou správu, objevili auditoři i požadavky na proplacení prací, které se vůbec neuskutečnily.

"Nejméně ve dvou případech byly fakturované opravy silnic, které nebyly ve skutečnosti vůbec provedeny," tvrdí ministr dopravy Vít Bárta (VV), který podal na chomutovskou správu trestní oznámení.

ŘSD nechce říct detaily o konkrétních zakázkách, kde k manipulaci údajně došlo a o jaké firmy mělo jít. "Velká část našeho auditu je už předána policii a není vhodné to zatím dále prezentovat," vysvětlil generální ředitel Jiří Švorc.

Bývalé vedení chomutovského ŘSD se hájí, že neví, o jakých fakturách je řeč. "Nedali nám možnost se k tomu jakkoliv vyjádřit," řekl odvolaný ředitel Renné Komínek.

Připustil, že ví o dvou fakturách za opravy, které ještě nejsou zcela dodělané. "Začaly v listopadu, abychom vyčerpali peníze. Kdyby nezačalo tak brzo sněžit, už by silnice byly opravené," tvrdí.

Nejde o jediné zjištění, které se při auditu v Chomutově našlo. Podle prvních výsledků auditu, které ministerstvo dopravy zveřejnilo, také vedení nezákonně manipulovalo s účetními a daňovými doklady. Mělo jít například o přepisování faktur nebo o jejich přelepování, na fakturách byly podpisy neoprávněných osob. Komínek tvrdí, že o ničem takovém neví.

Stejně tak o podpisu dvou smluv s firmami EDS Holding, AZ Sanace a Silnice Group ve výši přes 1,3 miliardy korun. "Interní pravidla mluví o tom, že zakázky nad sto milionů korun podepisuje pouze generální ředitel," vysvětlil Švorc.

Trestní oznámení na vedení chomutovské správy podal ministr dopravy Vít Bárta poté, co se zjistilo, že například chomutovský náměstek Tomáš Hofmann jezdil neoprávněně se Škodou Octavia RS. Oba manažeři, kteří byli odvoláni, připustili v rozhovoru pro MF DNES jen drobná pochybení. "Přijde mi to, že potřebovali někoho najít," dodal Hofmann.

Odvolaný šéf chomutovské správy ŘSD se navíc podivuje nad tím, že pár dnů před odvoláním dostal od vedení odměnu v řádu desítek tisíc korun, ale pak byl sesazen. "Odměny se dávaly dohromady už v říjnu, kdy jsme ještě neměli výsledky auditu," vysvětlil Švorc.

,