Jiří Petrák, bývalý šéf tuzemské pobočky britské firmy Mott MacDonald

Jiří Petrák, bývalý šéf tuzemské pobočky britské firmy Mott MacDonald | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Šidí se na materiálu i na projektech, říká kritik kvality českých dálnic

  • 370
Bývalý šéf tuzemské pobočky britské společnosti Mott MacDonald Jiří Petrák se dostal za svou kritiku staveb českých dálnic na černou listinu ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic. Nelíbí se mu například ceny, za které se u nás staví dálnice, nebo smysluplnost některých staveb.

"Událostí" letošního roku mezi stavbaři je obří reklamace dálnice D47, kde došlo ke zvlnění. Kde se podle vás stala chyba?
Myslím, že vinni jsou víceméně všichni. Od Ředitelství silnic a dálnic přes projektanty, stavební dozor a laboratoře až po zhotovitele. Je naprosto nepředstavitelné, aby jedna firma silnici projektovala, dělala tam stavební dozor a současně pracovala i pro stavební firmu. Jak může být pak taková společnost vůbec objektivní?

Hodně se mluví o tom, zda je struska v podkladu dálnice tím správným materiálem, nebo ne...
Struska se na Ostravsku používá desítky let a při správném použití s ní nebyly problémy. Vypracovali jsme kdysi i pro Třinecké železárny posouzení použití jejich vysokopecní strusky ve výstavbě pozemních komunikací a nejsou s ní žádné problémy. Ale tam se struska důsledně třídila a kontrolovala a prověřovaly se její vlastnosti. Nemám pocit, že to samé se dělo také u dálnice D47, a nemyslím, že tam jsou skutečně materiály, které tam být měly. Základem pro dosažení požadované kvality je skutečně důsledná kontrola.

Jiří Petrák

V čele inženýrské firmy Mott MacDonald Praha stál od jejího založení v roce 1993. Je specialistou na mosty, ČVUT absolvoval v roce 1972. Poté pracoval jedenáct let v ústavu PÚDIS. Od roku 1983 se podílel na řízení dopravních staveb v Iráku.

Jak podle vás celý spor skončí?
Je to těžké odhadnout, jsou v tom podle mě opravdu namočení všichni, kdo se výstavby účastnili. Stát si určitě neobjednal zvlněnou dálnici. Platí tu odpovědnost zhotovitele za požadovanou kvalitu díla a ten měl zabránit tomu, aby se stavělo z nevhodných materiálů. Mrzí mě, že se kolem stavby pohybovalo tolik schopných lidí a odborníků, kteří připustili, že vznikl takový nákladný zmetek. Měli jsme sice na stavbu vstup zakázán, ale vím, že způsob řízení stavby musel nutně vést k dalším závažným nekvalitám, které postupně lezou na povrch.

Na nevýhodnost výstavby dálnice D47 jste upozorňovali už dříve. Změnil se nějak váš názor?
Ne. Dálnice je naprosto chybně koncipovaná, protože vede mimo hospodářské oblasti. Mnohem důležitější je silnice R48, která stojí jen kousek opodál, ale stále není dodělaná.

V poslední době je kritiky nekvalitních silnic čím dál více. Je to jen tím, že se o tom více píše, nebo jde kvalita silnic dolů?
Úpadek kvality tu je markantní v posledních deseti letech. Myslím, že je to jeden z důsledků opoziční smlouvy, kdy politické záměry začaly převažovat nad zdravým rozumem. Od té doby je to na silnicích znát, stavby se šidí.

Na čem konkrétně se šetří?
Hlavně se používají nekvalitní materiály, ale jsou i chyby v přípravě a především v důsledném vyžadování kvality staveb. Tragédií je i to, že se stavěly z velké části komunikace, které nebylo vůbec potřeba stavět. Dálnice D47 je toho typickou ukázkou.