Siemens dohání v Česku s lokomotivami Škodu, Vectrony jdou na odbyt

  • 58
Škoda Transportation ztrácí svůj náskok, který měla s novými lokomotivami 380 u českých železničních dopravců. Trh s novými stroji rychle obsazuje se svým modelem Vectron společnost Siemens.

Zatím posledním přírůstkem do flotily jsou nové lokomotivy pro státního nákladního dopravce ČD Cargo. Siemens jich dodá na základě soutěže do konce roku celkem pět. První ze strojů už tento týden úspěšně absolvoval technicko-bezpečnostní zkoušky a zařadí se do provozu.

Škoda zatím v Česku dodala 20 lokomotiv 380 Českým drahám na základě soutěže z roku 2004. Od té doby nemá v Česku jediného nového zákazníka na tento typ. Dvě lokomotivy jezdí na Slovensku, šest strojů dodá v rámci zakázky pro Deutsche Bahn do Německa. Jinak nic.

Vectron je celoevropsky podstatně úspěšnější, dohání Škodu už i v Česku. Pětici lokomotiv pronajatých přes ELL používá v Česku a na Slovensku RegioJet. Čtyři používá LokoTrain a jeho vlastní EP Cargo. Jednu má společnost LTE. Celkový počet Vectronů v Česku by tak na konci roku měl být už 15.

Vectrony mohou uspět i v soutěži na pronájem vícesystémových lokomotiv pro České dráhy, která zatím běží.

„Jsou schopné provozu ve všech okolních zemích včetně Maďarska a významně přispívají k zajištění rychlé a hospodárné dopravy. Navíc díky nim odpadá neefektivní výměna lokomotiv na státních hranicích. Zvýšení rychlosti a produktivity železniční dopravy je významným nástrojem k odlehčení silnic a dálnic od zatížení těžkou nákladní dopravou,“ říká Roman Kokšal ze Siemensu. Celkem po Evropě jezdí už přes 150 lokomotiv Siemens Vectron.

Oba výrobce v Česku v počtu nových lokomotiv ale výrazně předhání Bombardier se svým modelem Traxx. Jen dopravce Metrans jich má aktálně 20, dalších deset z opce začne přibývat v listopadu letošního roku. Dalších sedm má Metrans pronajatých. Společnosti IDS Cargo, Unipetrol doprava a LTE mají dalších pět kusů. I s opcí tak bude po českých kolejích jezdit příští rok 42 lokomotiv Traxx.