Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Siemens na Zličíně nenašel kupce, tisíc lidí odejde s tučným odstupným

  13:09aktualizováno  14:28
Siemens Kolejová vozidla po roce vyjednávání o prodeji podniku s jistotou ví, že firmu v současné podobě neprodá. Žádný z pěti set oslovených investorů o ni nemá zájem. O práci přijde všech asi 900 zaměstnanců, o budoucnost ale nemusí mít strach. Odbory jim vyjednaly tučné výhody, jaké v Česku nemají obdoby.

"Nadále probíhají jednání s potenciálními kupci s tím, že už víme, že žádný z nich není ochoten přistoupit na variantu, že by Siemens Kolejová vozidla koupil jako firmu," prozradil mluvčí společnosti Petr Sedláček.

Případný investor by koupil jen majetek výrobce souprav pro železnici a metro. S několika firmami probíhají ještě na toto téma jednání.

Výhody, jaké tu ještě nebyly

Společnost z pražského Zličína tedy začne na začátku srpna propouštět všech zhruba 900 zaměstnanců, kteří dostanou odstupné ve výši šestnácti průměrných platů a další výhody.

"Podmínky jsou velmi velkorysé, druhý takový příklad v České republice nenajdete," dodal Sedláček.

Průměrný plat v Siemensu byl loni v červenci 31 400 korun. Zaměstnanci si tak přijdou na zhruba půl milionu korun, které dostanou jako odstupné. "Myslím, že je to přiměřené," reagoval šéf odborů KOVO Josef Středula s tím, že platí všechny dříve vyjednané podmínky pro zaměstnance.

"Je to vůbec nejvyšší náhrada, které byla v Česku dohodnuta mezi odbory a firmou. Zaměstnancům, kteří měli loni v létě základní mzdu okolo 30 tisíc korun, rostla od září každý měsíc o pět procent," doplnil šéf odborů. 

Do této chvíle se tak pracovníci v závodě dostali v průměru na 75 tisíc korun. Toto úterý nicméně mzda podle dohody klesla na původních přibližně třicet tisíc, z nichž se odstupné vypočítá. Z dalších výhod mohou například zaměstnanci ve výpovědní lhůtě využít příspěvek až třicet tisíc na rekvalifikaci.

Je v tom politika, mají jasno odbory

V současnosti se výroba v závodě utlumuje a připravuje se na ukončení činnosti. Továrna dodělává nasmlouvané zakázky tak, aby se mohl Siemens nejpozději na konci října z výrobního závodu stáhnout. O tomto plánu informovala společnost už před rokem, snažila se ale ideálně najít investora, který by koupil výrobní podnik jako celek, aby nedošlo k propouštění.

Proti záměru uzavřít zličínský podnik se minulé léto bouřili zaměstnanci i odboráři. - více čtěte Zaměstnanci protestovali proti uzavření továrny Siemens

Siemens udával jako důvod ukončení provozu ekonomickou situaci pražského závodu, odbory to nicméně odmítaly a tvrdily, že jde o politiku. To se nezměnilo. "Společnost přesunula výrobu z České republiky nikoli na Východ, ale na Západ, je proto zcela zřejmé, že se nejednalo o ekonomické důvody," domnívá se Středula.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

True Gault
Aplikace vytvoří pomocí skenu nohou dokonale padnoucí lodičky

Dámské boty na podpatcích už nemusí být nepohodlné. Newyorský start-up True Gault představil vůbec první aplikaci pro iPhone, která naskenuje nohy a vytvoří...  celý článek

ČEZ
Čistý zisk ČEZ vzrostl o 21 procent na 16,7 miliard korun

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ stoupl v pololetí meziročně o 21 procent na 16,7 miliardy korun. K růstu dopomohly mimořádné příjmy z prodejů akcií MOL...  celý článek

Vozy potravinového e-shopu Košík.cz
Internetový supermarket Košík míří pod křídla Mall. Spojí síly s Kolonialem

Skupina Mall Group kupuje internetový supermarket Košík.cz od podnikatele Josefa Kollera, který se v posledních týdnech stal jeho vlastníkem. Transakci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.