O tom, že prodej firmy do rukou Siemense nebude zřejmě výdělečnou operací, vědí i zástupci státu. "Jsme rádi, že vůbec někdo o firmu projevil zájem a chce tam převzít výrobu," říká zástupce státu, který je o nabídce Siemensu informován.
Finanční situace ČKD Dopravní systémy je nyní krizová a firmu tíží neprůhledné křížové zástavy majetku s někdejším mateřským holdingem ČKD. Siemens proto zvažuje, že by spolu s Dopravními systémy založil společný podnik, který by převzal současnou výrobu kolejových vozidel v areálu pražského Zličína.
Bližší údaje o majetku, který by jednotliví zakladatelé společné firmy vložili, však Roubíček nesdělil. "To už bychom šli příliš do podrobností," řekl. Přiznal však, že Siemens chce mít v každém případě ve firmě majoritu.
Tuto cestu privatizace však státní úředníci nevítají, protože stát by pak musel sám uhradit celou ztrátu Dopravních systémů.
Druhou variantou je podle státních úředníků možnost, že by Siemens vstoupil do současné firmy a získal by v ní nadpoloviční podíl. Banky by pak své pohledávky v podniku přeměnily na akcie a staly by se jejími menšinovými akcionáři.
"Víme o tom, že tato cesta existuje. V úvahu by přicházela, pokud by se na ní dohodli všichni rozhodující věřitelé Dopravních systémů," uvedla Barbora Tachecí, mluvčí investiční a Poštovní banky, která je jedním z největších věřitelů firmy.
Dopravní systémy vyrábějí spolu se Siemensem rychlovlaky pro České dráhy a nové vozy pražského metra. Obě zakázky mají kvůli krizi pražského výrobce velké zpoždění. Dopravní systémy měly loni ztrátu 1,9 miliardy korun, firma dluží zaměstnancům dvě měsíční mzdy. Podnik těsně před krachem převzal v červenci stát.