Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Šikana a neplacené přesčasy jsou v Penny Marketu běžné, říká exmanažer

  • 442
Minulý týden dal soud nepravomocně za pravdu třem manažerům diskontního řetězce Penny Market. Ten jim má proplatit více než milion korun za neuznané přesčasy. „Pracovalo se tam třeba i 14 hodin, zaplaceno jsme dostali jen za 8,“ říká jeden z žalujících zaměstnanců v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz.

O případu jsme informovali zde. Firma se proti zatím nepravomocnému rozhodnutí soudu odvolala. „Společnost Penny Market s rozsudkem nesouhlasí, domnívá se, že nárok je neoprávněný, a podá odvolání,“ uvedlo tiskové oddělení.

Muž, který spor o přesčasy dohnal až k soudu, si nepřál zveřejnit své jméno, redakce jeho totožnost zná.

Jak celý spor začal?
Prostě nám došla trpělivost s hrubým porušováním zákoníku práce. Několikrát jsme vedení Penny informovali, že není možné pracovat tolik hodin. Dokonce i svědek, kterého si pozval Penny Market, náš nadřízený, potvrdil soudkyni, že se pracovalo i 14 hodin za den. Firma ale zaplatila pouze 8 hodin. Neplatily se ani příplatky za svátky, víkendy, noční.

Penny Market neproplácel přesčasy, zaměstnanci vysoudili přes milion

Na jaké pozici jste pracoval?
Všichni tři jsme pracovali jako oblastní manažeři. Na této pozici má člověk objíždí 6 až 8 prodejen, má k dispozici firemní vůz i telefon, a to vše i k soukromým účelům. Nicméně vzhledem k tomu, že jsme skoro žádné volno neměli, byl to takový bonus - nebonus. Mzda byla podle smlouvy rovněž nadstandardní, brali jsme to jako ocenění našich profesních kvalit. Ty ocenilo během soudního jednání i několik našich nadřízených - svědků. Jenže Penny nedodržoval ujednání v pracovní smlouvě a naše připomínky ignoroval. Postupně jsme všichni požádali o přeřazení na nižší pozici, na vedoucího prodejny, abychom nemuseli cestovat. Následně jsme požádali Penny o proplacení hodin, ale o tom nikdo nechtěl ani slyšet. Tak jsme se obrátili na právníka.

Co vám vadilo nejvíce?
Že s námi Penny nekomunikoval. Chtěli jsme s nimi jednat o zlepšení pracovních podmínek a změně firemní kultury, která byla na úrovni nula. Měli jsme představu, že si nás pozvou do centrály v Radonicích, a že s námi budou mluvit a třeba jen přislíbí, že se postupně podmínky v Penny zlepší. Kdyby se to stalo, tak bychom si ani žádné peníze nenárokovali a těšili se z toho, že nastane pozitivní změna. Bohužel Penny nás dohnalo k tomu, že dnes je to již jen o penězích. V žalobě šlo o zaplacení přesčasů, příplatků za víkendy, noční a svátky.

Jak tedy firma na požadavek reagovala?
Nabídla nám mimosoudní vyrovnání, asi 60 procent ze žalované částky, ale to jsme odmítli. Právník Penny hned při prvním jednání u soudu sdělil soudkyni, že nemohou přiznat chybu, protože by se mohli ozvat další zaměstnanci. Nevím, co tím chtěl říci, snad aby soudkyni vyděsil, co přijde žalob od lidí a soudy budou zavalené. Anebo chtěl naznačit, že by to Penny finančně zruinovalo. Soudkyně požádala Penny, ať dodají svojí verzi docházky, když s naší nesouhlasí. Ani přes urgenci Penny nic nedodal. Prostě nic takového nevedli, byť jim to ukládá zákon.

Původně vás chtělo jít do žaloby víc. Proč to všichni nedotáhli do konce?
Původně se nás chtělo soudit asi osm, ale postupně odpadli, ale konkrétní důvody neznám.

Kolik vás služby právníků zatím stály?
Celý soudní spor stojí přibližně 300 tisíc.

Proč jste věc neřešili přes odbory?
Já už ani nevím. Snad nedůvěra. Věříme soudům a spravedlnosti. Soudil jsem se poprvé v životě

Když jste podávali žalobu, byli jste ještě zaměstnanci Penny Marketu? Jak se k vám chovali nadřízení?
Jeden z nás byl vyslán někam do Ostravy na pracovní cestu na 3 měsíce. Nesměl k přepravě použít svoje osobní auto a ani nemohl jet pendolinem, ale musel jet jako manažer prodejny osobním vlakem. Na prodejně v Ostravě musel uklízet - vytírat, zametat, vykupovat lahve a tak podobně. Hotel mu zařídil Penny asi 10 kilometrů od té prodejny, aby to měl ještě komplikovanější. Pak byl pozván na vedení společnosti, kde mu bylo sděleno, že už se všechno naučil, přestože v té době byl u Penny 15 let.

Dále byl informován, že dostane prodejnu, která je od jeho bydliště asi 450 kilometrů, ve Frenštátě pod Radhoštěm. Toto jednání neunesl a ukončil pracovní poměr dohodou. Jiný manažer Penny se na jedné konferenci před několika dalšími manažery vyjádřil, že „jede konečně toho člověka z firmy vypráskat“ - myslel jednoho z nás.

Je takové chování podle Vás běžnou praxí konkrétně v Penny Marketu?
Toto chování je nebo bylo běžnou praxí v Penny. Spíše to povýšilo na standard.

Počítal jste s tím, že u soudu uspějete?
Nenapadlo mě, že by to mělo dopadnout jinak.

Co bude dál?
Firma Penny už oznámila, že se odvolá. To se ale děje u většiny rozsudků. Jsem klidný, soudům věřím.