Začínali na dvoře, teď na Slovácku vyrábějí bazény pro celou Evropu

  17:28
Před dvaceti lety si založil živnost na zpracování plastů. Dnes je Šimon Janča z Nivnice majitelem firmy Niveko, největšího výrobce bazénů ve Zlínském kraji. Ročně jich prodá skoro 500, většinou do zahraničí.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Realizované zakázky bazénů Niveko. | foto: Niveko

Bazény začínali vyrábět v dílně na dvoře rodinného domu. Dnes sídlí v průmyslové zóně v obci a zákazníkům nabízejí bazény na míru. Některé stojí na zahradě rodinných domů ve Stockholmu, jiné v Berlíně nebo v Praze.

"Před osmi lety se říkalo, že bazény nebude za tři roky nikdo chtít. Není to pravda," poznamenal majitel firmy Niveko Šimon Janča.

Takže boom neskončil?
Ne. Za sezonu vyrobíme necelou pětistovku bazénů. Ale každý rok, za posledních sedm osm let, máme deset patnáct procent nárůst.

Ale nevyrábíte jeden typ?
Ne. Všechny jsou vyrobené přímo na míru zákazníkovi. Z osmdesáti procent je to pořád lidská práce, žádný není stejný, jsou to originály. Ještě před pár lety převažovaly bazény, které jsme mohli vyrobit jako jeden kus, naložit a namontovat na zahradě. Poslední dobou hrají čím dál větší roli rozsáhlejší projekty.

Před dvaceti lety začínal Šimon Janča se zpracováním plastů, dnes dodává bazény...
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Před dvaceti lety začínal Šimon Janča se zpracováním plastů, dnes dodává bazény do celé Evropy.

Jak to myslíte?
Jako firmě se nám daří dostávat se na evropských trzích mezi čím dál lepší partnery. Tedy mezi firmy, přes které se náš bazén z Nivnice dostane na zahradu v Německu, Belgii, Rakousku, Švýcarsku, Dánsku, Švédsku nebo Anglii. Třeba v Německu dodáváme těm největším firmám v této branži.

Bazény Niveko

Společnost Niveko má sídlo ve slovácké obci Nivnice u Uherského Brodu.

Sedmapadesátiletý Šimon Janča založil firmu Niveko se svým otcem před dvaceti lety. Vznikla v obci Nivnice a zabývala se zpracováním plastů. Po letech se firma začala specializovat na výrobu bazénů. Už několik let je výkonným ředitelem třetí z generace, pětatřicetiletý Šimon Janča ml. Bazény dodávají do 14 zemí, za sezonu jich vyrobí téměř 500. Jsou největší bazénovou firmou ve Zlínském kraji, zaměstnávají 60 lidí. Roční obrat je téměř sto milionů korun.

Proč je neprodáváte sami?
To není tak jednoduché. Bazén do zahraničí neprodáte jako rohlík nebo telefon, potřebuje servis, péči a pravidelnou údržbu. Zahraniční firma od nás bazén koupí a prodá zákazníkovi. A následně pak zajišťuje jeho trvalý servis.

Pak ovšem stoupá jejich cena. To vám nevadí?
Ne. Protože za tu cenu má zákazník veškerý servis. Průměrná hodnota bazénu, který dodáváme do zahraničí, je asi 35 tisíc eur. Ale zákazník ví, že za to dostane kvalitu a zodpovědnost. To je v zahraničí výhoda. Díky tomu se pak dostáváme i k větším zakázkám.

Například?
Například do velkých center a komplexů, které chodí otvírat podobné celebrity, jako je třeba Madonna. Vybavovali jsme v Beneluxu za posledních pět let celou síť ozdravných center, což jsou obrovské akvaparky, lázně a wellness-centra. V Německu zase děláme bazény do obchodního a wellness-centra velkého jako čtvrt Zlína.

To je velký úspěch, ne?
Jistě. Vzhledem k tomu, že jsme začínali s bazénem za dvanáct tisíc korun a toto jsou projekty v řádech stovek tisíc eur, je to jasný posun. Dostali jsme se k nim díky dlouhodobému, postupnému a poctivému budování dobrého jména.

O bazénech z Niveka platí: co kus, to originál.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

O bazénech z Niveka platí: co kus, to originál. Proto jich za rok firma vyrobí jen kolem pětistovky.

Ale tady na vaše jméno moc nenarazím. Proč?
Pravda je, že se o nás paradoxně ví víc v Německu než tady. Kdysi jsme se toho báli. Ale časem jsme zjistili, že na českém trhu nechceme uspět za každou cenu.

Tomu nerozumím.
Naše firemní politika je založená na tom, že budeme vyrábět a dodávat poctivý produkt. Což samozřejmě něco stojí. V naší branži je silná konkurence a významní hráči, kteří razí jinou politiku.

Jakou?
Takovou, která vyhovuje českým zákazníkům. U nich zatím většinou nerozhoduje kvalita a přidaná hodnota, ale častokrát cena. Kvůli marketingovým strategiím chce český zákazník vždycky něco zadarmo nebo se slevou. A neuvědomuje si, že za to dostane výrobek nižší kvality. To jsme nechtěli.

Nepřipravili jste se o zákazníky?
Museli jsme se rozhodnout. Buď budeme vyrábět standard na Západ a k tomu jiný výrobek, který bychom prodali i u nás, nebo bude výroba jednotná.

Neumíte vyrobit levný bazén?
Umíme. To není problém. Díky tomu, jak pracné a technologicky náročné bazény děláme, patříme k nejefektivnějším. Problém je, že nám to do firemní politiky nezapadá a ani to nechceme. Na druhou stranu pořád věřím, že čeští zákazníci k tomu dozrají. Za poslední tři roky se to potvrzuje.

Ale to budou trošku movitější zákazníci, ne?
Jsou výše sociálně postavení a většina z nich má nějakou pracovní zkušenost se zahraničím. Například jsme dělali bazén Zdeňku Pohlreichovi. Takoví zákazníci chtějí to, co na Západě platí za standard. Což u čistě českých firem v naší branži není pořád běžné. Čímž neříkám, že jsme nejlepší.

Takže si mám raději zaplatit dražší bazén od vás než levnější od firmy, která má všude reklamu?
Určitě. My se nesnažíme prodat bazén za každou cenu. Chceme mít dlouhodobý spokojený vztah se zákazníkem.

Realizované zakázky bazénů Niveko.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Ale to mi řekne každá firma, ne?
Neřekne. Častá strategie je prodat a zapomenout. Přitom na bazénu je spousta věcí, které zákazník nevidí, ale které rozhodují o tom, jestli vydrží dva roky, nebo patnáct.

Mají lidé vyšší požadavky než před dvaceti lety?
Jasně. Tehdy to byla pionýřina. Bazény zažily podobný vývoj jako třeba auta. Jiné jsou materiály i technologie. Třeba na Západě se funkčnost a kvalita považují za samozřejmost a roli hraje design.

Jaké jsou zahraniční trendy?
Velice populární začínají být takzvané biobazény, tedy takové, kde se kombinuje prostor pro koupání s biologickou zónou. Takže člověk se koupe ve vodě, která je filtrovaná třeba přes rákos. Na vzhled jsou hodně nároční Belgičané. Proto jsme docela pyšní na ocenění, které jsme tam získali.

Co to bylo?
Jeden odborný časopis, který se zabývá jen bazény a vychází jednou za rok, vyhlašuje pravidelně soutěž. Její výsledky jsou pro bazénový trh v následujícím období velmi významné. Odborná komise hodnotí bazény v různých kategoriích a my jsme v několika z nich s naším bazénem zvítězili, a dokázali tak porazit i renomované německé výrobce. Pro nás je to doklad toho, že to, co děláme, dosáhne i na nejvyšší příčky.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...