Širší sortiment zvedl Amazonu počet klientů i tržby

Jeden z nejvýznamnějších internetových prodejců Amazon.com zvýšil za poslední tři měsíce loňského roku tržby na 960 milionů dolarů. "Se čtvrtletím jsme opravdu spokojeni. Tržby nám vzrostly o více než 40 procent a jsou v souladu s našimi odhady, a to i přesto, že v tomto období se hospodářské podmínky již zhoršovaly," prohlásil finanční ředitel Warren Jensen. Podle analytiků nebyly předvánoční nákupy tak dobré, jak se původně čekalo a někteří předtím věštili i prolomení miliardové hranice.

Předpokládanou ztrátu vedení nezveřejnilo, omezilo se na konstatování, že to bude méně, než 7 procent obratu.

Firma ve sledovaném období získala další 4 miliony zákazníků a nyní jich registruje už asi 29 milionů. Průměrná hodnota jednoho nákupu se meziročně zvedla o 25 procent na 58 dolarů.

Podle finančního ředitele Warrena Jensena se 35 procent zákazníků zaměřilo na nákup "nemediálního" zboží, tedy na jiné produkty než jsou knihy anebo zvukové či obrazové nosiče.

Podle Jensena se ukazuje, že změna obchodní strategie, k níž Amazon přistoupil, byla vhodným řešením. Zatímco zpočátku se firma zaměřovala na prodej knih a později hudebních nosičů, nyní lze jejím prostřednictvím koupit i hračky, elektroniku anebo počítačové vybavení.

Část pozorovatelů rovněž sledovala, zda se na tržbách Amazonu nějakým způsobem projevilo nepříznivé počasí.

Sněhové bouře, které kolem svátků zasáhly část amerického území, by totiž mohly firmě přinést další zákazníky, kteří by nákupy kliknutím myši shledali jednodušší než klasické nakupování v obchodech.

"Pokud by tomu skutečně bylo tak, Amazon by zcela jistě značnou část těchto tržeb získal," myslí si analytik společnosti McAdams Wright Ragen Adam Hamilton.