Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sítí stezek se blížíme Evropě

aktualizováno 
Ústí nad Labem -
V předlistopadových pravidlech silničního provozu byla dopravní značka Stezka pro cyklisty spíše do počtu, v posledních letech se ale cykloturistika v Čechách rozmáhá stále více. Na bicyklech vyrážejí celé rodiny, přibývá cykloturistických oddílů i tras. K mání jsou i speciální služby pro cykloturisty - například v libereckých ulicích začne brzy sloužit trezor na uschování kol. Cykloturistice nahrává i ekologický charakter tohoto způsobu přepravy. "První stezky jsme v severních Čechách vyznačili někdy kolem roku 1993," říká Miroslav Hofman z ústeckého Klubu českých turistů. Vsoučasné době je Česká republika protkána přibližně čtyřmi a půl tisíci kilometry cykloturistických tras. Nejhustší síť mají jižní Čechy, ale nezaostává ani Ústecký kraj s dálkovými trasami Krušnohořím a podél Labe. Nejdelší českou cyklostezkou je trasa Praha-Vídeň. Z evropských států mají nejvíce stezek Rakousko a Švýcarsko. Kde se berou peníze na výstavbu cyklostezek? Dává na ně peníze Evropská unie prostřednictvím programu Phare a přispívají na ni i okolní obecní úřady, například Ústí nad Labem či Libochovanech. Na stavbu přispívají i štědří sponzoři. "Na cyklostezku Praha-Vídeň získalo sdružení Greenways peníze od výrobce letadel Boeing," připomíná jednu z perliček Hofman. Podobně kuriozní je i skutečnost, že idea cyklostezky Most-Doksy se zrodila v hlavě pracovníka úřadu práce. "Podobné stezky dají lidem práci jak při budování, tak později v turistických službách po trase," konstatoval před časem ředitel Úřadu práce v Litoměřicích Ivan Vilím. K budování stezek existují v zásadě dva přístupy. Buďto značkaři opatří již stávající cestu nebo silnici směrovými tabulemi (příkladem je trasa Dubá-Ploskovice), nebo dělníci položí asfaltový nebo štěrkový povrch cyklostezky prakticky na zelené louce. "Asfaltový povrch památkáři bohužel ne všude povolí, proto jsme museli například v Opárenském údolí použít štěrk, bohužel takováto stezka si bude žádat častěji opravy," tvrdí Ludmila Kubálková ze sdružení CTK Modo, které má na starosti budování stezky Most-Doksy. Česká republika má zatím rezervy hlavně v budování městských stezek. Potvrzuje to i cyklista Jan Švarc ze Štětí, který měl možnost jezdit po cyklostezkách v bavorské metropoli Mnichově. "Z jednoho konce města na druhý se tam člověk pohodlně dostane po stezkách, aniž se připlete do cesty autům. Cyklisté mají dokonce na stezkách své malé křižovatky a semafory. Srážka hrozí jen v případě, když si některý zmatený chodec splete cyklostezku s chodníkem. Nevýhodou takto organizovaného systému je fakt, že i cyklista může po neuposlechnutí světel na svém malém semaforu dostat velkou pokutu, protože německá policie stezky hodně hlídá," říká Švarc.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vejce
Německo, Belgie a Nizozemsko stahují miliony toxických vajec z trhu

Miliony nizozemských vajec kontaminovaných insekticidem s vysoce toxickou účinnou látkou fipronil začaly tento týden stahovat z trhu Německo, Belgie a...  celý článek

Káva Starbucks s plátkem hovězího masa Jerky.
Starbucks v USA začal nabízet kávu s hovězím masem

Kavárenská síť Starbucks testuje na pobočce v americkém Seattlu novinku. V pondělí začala nabízet vskutku nezvyklý nápoj - ledovou kávu s plátkem sušeného...  celý článek

Pečený candát se zelím a bramborem je oblíbený hlavně v Alsasku, u nás ho...
Test restaurací u památek: Kuchyně nemyslí na děti, Krumlov je předražený

MF DNES otestovala restaurace u dvanácti nejnavštěvovanějších památek Česka. Polovina jich dopadla velmi dobře, ale našli jsme i doslova nechutná jídla. Kromě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.