Stát chce, aby vlaky v Česku napájel jen střídavý proud. (Ilustrační foto)

Stát chce, aby vlaky v Česku napájel jen střídavý proud. (Ilustrační foto) | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Stát chce sjednotit proud na železnici. Stálo by to desítky miliard

  • 365
Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných železničních tratí na střídavý proud. Přestavět by se tak muselo 1 738 kilometrů tratí. Proměna má včetně pořízení nových vozidel přijít na desítky miliard korun.

Důvodem je jednodušší přejíždění elektrických vlaků po celé zemi i napříč Evropou. Ministerstvo vysvětluje přechod i tím, že v budoucnu by měly po Evropě jezdit jen vlaky ve střídavé soustavě 25 kV/50 Hz. Ministerstvo dopravy už oznámilo ve věstníku veřejných zakázek plán na soutěž na zpracování koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu.

„Cílem je vytvoření podmínek pro zvýšení výkonnosti a efektivnosti železnice,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva. „Je to epochální úkol, který nejde vyřešit rychle,“ tvrdí dopravní expert Emanuel Šíp.

O podobném kroku už rozhodli i na Slovensku. „Střídavé napájecí systémy jsou obecně efektivnější z hlediska investičních i provozních nákladů, může to zatraktivnit českou železniční síť pro některé perspektivní tranzitní přepravní proudy,“ dodal Neusar.

Ministerstvo zatím nespočítalo, kolik by přechod stál. „Jedním z cílů studie bude zvolit takový postup, aby celkové přínosy na straně infrastruktury i provozovatelů dopravy byly vyšší než nutné náklady,“ podotkl Neusar.

Příležitost pro Křetínského firmu

V projektu půjde o desítky miliard korun. Musí se změnit napájecí systémy, na řadě míst modernizovat celé trakční vedení. Plány na změnu napájení otevírají zajímavý byznys například firmě Elektrizace železnic Praha, patřící do skupiny EP Industries většinově vlastněné miliardářem Danielem Křetínským. Tato firma dosud v případě elektrifikací získává na české železnici nejvíce zakázek.

Velkým soustem může být přechod i pro výrobce železničních vozidel. Škoda Transportation například v minulosti už přestavěla ČD Cargo několik lokomotiv pro provoz pod různými systémy.

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných tratí na střídavý proud.

V Česku fungují dvě základní napájecí soustavy. Zjednodušeně řečeno, sever republiky jezdí na stejnosměrné napětí, na jihu vládnou lokomotivy na střídavé napětí. Pokud chce dopravce projet celé území, musí mít takzvané vícesystémové lokomotivy. Ty bývají dražší, v Česku jich jezdí zatím minimum. Většina strojů je jednosystémových. 

Vozový park uzpůsobený na provoz v jedné napájecí soustavě může znamenat obří investice pro dopravce. Vzhledem k tomu, že v tuzemsku nejvíc vlaků jezdí po stejnosměrných tratích, u Českých drah převažují právě lokomotivy tohoto typu. Celkem mají České dráhy pro stejnosměrný systém 231 lokomotiv a jednotek, což představuje více než polovinu ze všech jejich elektrických vlaků.

„Přestavba na střídavý systém včetně případných náhrad novými vozidly by v letošních cenách znamenala náklady zhruba 21 miliard korun,“ prohlásil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Proměnou by musely projít třeba všechny CityElefanty, které používají ČD pro příměstskou dopravu v okolí Prahy a Ostravy.
Podobný problém by mělo nákladní ČD Cargo.

Kritici: Díky vícesystémovým lokomotivám je to zbytečné

Soukromý Leo Express by to vyřadilo ze hry, neboť jeho jednotky jsou pouze stejnosměrné. RegioJet má stále většinu lokomotiv také stejnosměrných, postupně si ale pořizuje vícesystémové.

Leo Express podle mluvčí Petry Valentové snahu o sjednocení napájecích systémů podporuje. „Očekáváme, že ministerstvo dopravy s námi bude svůj záměr konzultovat a podrobí ho širší diskusi,“ uvedla. Jejich jednotky Stadler Flirt lze prý pro střídavý proud upravit.

Podle kritiků návrhu je přechod řízený ministerstvem zbytečný. Všichni dopravci totiž při obnově vozového parku postupně přecházejí na vícesystémové lokomotivy.