Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Analytici: Skandál táhne Volkswagen k zemi, ztratí desítky miliard

  9:05aktualizováno  9:05
Skandál kolem falšování testů emisí bude německý automobilový koncern Volkswagen podle analytiků pravděpodobně stát desítky miliard eur. Náklady na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur. Podle švýcarské Crédit Suisse skandál s emisemi automobilku vyjde na 78 miliard eur. Navíc se předpokládá, že aféra bude mít negativní dopad na prodej automobilky a poškodí její pověst.

Mezi soukromými prodejci VW narůstají obavy ohledně toho, co budou dělat s neprodanými zásobami, na které nyní sedá prach. | foto: Reuters

Analytici předpokládají, že skandál bude mít výrazný dopad na zisky Volkswagenu. Automobilka již oznámila, že si ve třetím čtvrtletí dala na náklady spojené se skandálem stranou 6,5 miliardy eur. Volkswagen si navíc zřejmě nedokáže udržet nedávno získanou pozici největšího prodejce aut na světě, píše agentura AP.

Majitelé škodovek na speciálním webu zjistí, zda se jich týká skandál VW

Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research v důsledku skandálu snížil svůj odhad letošního zisku Volkswagenu o polovinu na 6,4 miliardy eur. Odhad zisku pro příští rok zredukoval na 11 miliard eur z dříve předpokládaných 15,7 miliardy eur.

Podvod za 78 miliard eur

Podle švýcarské banky by mohly konečné náklady skandálu Volkswagen přijít v nejlepším případě na 23 miliard eur a v nejhorším dokonce na 78 miliard. Automobilka má nyní v hotovosti 21,5 miliardy eur, uvedl server Caradisiac, který se zaměřuje na automobilový průmysl.

Křišťálová Lupa 2015

Crédit Suisse do svého výpočtu zahrnula pouze náklady spojené s modernizací vozidel se zabudovaným speciálním protiemisním systémem.
Pokud bude automobilka muset, a to především ve Spojených státech, odškodňovat, finanční situace skupiny by se mohla ještě více zkomplikovat.

Německý analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer předpokládá, že celosvětový prodej Volkswagenu by v příštím roce mohl klesnout až o deset procent. Podle Dudenhöffera se tak Volkswagenu nepodaří udržet vedoucí pozici na světovém trhu, o kterou v letošním prvním pololetí připravil japonského konkurenta Toyota.

Padající akcie a útlum v Číně

Skandál rovněž těžce zasáhl akcie Volkswagenu, jejichž cena se propadla o zhruba 40 procent. Tržní hodnota koncernu se tak snížila asi o 30 miliard eur. Podle společnosti Brand Finance navíc skandál vedl k poklesu hodnoty značky Volkswagen o zhruba deset miliard dolarů z dříve odhadovaných 31 miliard dolarů.

Aféra dieselgate

Skandál přichází v době, kdy se firma podobně jako další automobilky potýká s útlumem na čínském trhu. Celosvětový prodej koncernu Volkswagen v letošním prvním pololetí klesl o půl procenta na 5,04 milionu vozů. Volkswagen nicméně předstihl rivala Toyota, jehož prodej se propadl 1,5 procenta na 5,02 milionu vozů, a poprvé v historii se tak dostal do čela světového automobilového trhu.

Volkswagen navíc čelí žalobám ze strany jednotlivých amerických států a okresů. Pokuty mu hrozí také v dalších zemích, ve kterých automobily umožňující falšování testů prodával.

Automobilka přiznala, že software umožňující manipulovat s testy emisí instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii se skandál podle informací listu Handelsblatt týká osmi milionů vozů. Skandál již vyšetřují úřady v Německu i v dalších evropských zemích.

Volkswagen čelí rovněž soudním sporům se zákazníky, kteří se cítí být jeho praktikami podvedeni. Na firmu již bylo podáno několik hromadných žalob ve Spojených státech i v Evropě.

VW čeká kvůli podvodu obří ztráty (23. září 2015):

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.