(Ilustrační fotografie)

(Ilustrační fotografie) | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Skanska nabídla rychlejší a levnější opravu nádraží. SŽDC ji odmítla

  • 137
Správa železniční dopravní cesty vyloučila z hodnocení nabídek od stavebních firem na modernizaci železniční stanice Strakonice za zhruba půl miliardy korun nejlevnější nabídku. Důvodem není podezřele nízká cena, ale zkrácení doby prací a výluk oproti projektu. Projekt tak zřejmě skončí u antimonopolního úřadu.

Výběrové řízení na dodavatele stavby zatím není uzavřené, proto se k němu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechce vyjadřovat. "Až do uzavření řízení nebudeme dále věc komentovat," řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení.

Správce tuzemských železnic vyloučil z hodnocení společnost Skanska, která se nabídla, že opraví celé nádraží za 447 milionů korun. Druhá v pořadí skončila společnost Chládek a Tintěra s nabídkou o devět milionů korun vyšší. O zakázku bojuje celkem 12 firem, často v různých sdruženích.

Skansku SŽDC vyloučila kvůli tomu, že nedodržela plán výluk a nabídla, že nádraží opraví rychleji, než požaduje projekt.

"Naší úpravou došlo ke zkrácení celkových výlukových časů zhruba o polovinu," řekla mluvčí Skansky Lucie Laňková. SŽDC to však vzalo jako porušení podmínek soutěže a nedodržení projektu.

Firma zatím čeká na výsledek podání námitky, kterou proti vyloučení dala. Obálky s nabídkami se otevíraly už v listopadu, tendr není dosud uzavřen.

Odhadovaná cena v projektu byla 622 milionů korun, rekonstrukci kolejiště má přes Operační program Doprava z velké části zaplatit Evropská unie. Podle zadávací dokumentace se mají výměnit kolejnice a výhybky prakticky na celém nádraží.

Není to poprvé, kdy byla Skanska s nejnižší cenou vyřazena při modernizaci železnice. Například v roce 2011 ji SŽDC vyloučilo kvůli údajně nízkým cenám z tendru na modernizaci tratě z Vysočan do Lysé nad Labem.

Nejlevnější nabídka Skansky by tehdy stála 144 milionů korun, vítězná nabídka společnosti AŽD Praha přišla s účtem za 197 milionů korun. Skanska se nakonec obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a ten po rozkladu potvrdil, že SŽDC firmu vyřadila v rozporu se zákonem. SŽDC tak prodělala nejen přes 50 milionů korun za dražšího dodavatele, ale i téměř milion za pokutu.

Skanska bojuje i o další zakázku, kde skončila první s nejnižší cenou, ale čelí tlakům na své vyřazení. Jde o dvě soutěže na úseky dálnice D3, ceny Skansky napadla Eurovia a Strabag. Antimonopolní úřad nakonec vrátil Ředitelství silnic a dálnic hodnocení nabídek znovu, nová komise však ještě není ustanovena.