Generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok.

Generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok. - Skanska se ohradila proti slovům ministra dopravy Víta Bárty, kterými kritizoval její údajně špatně provedené stavby. (15. březen 2011) | foto: Skanska

Skanska vyrazila proti Bártovi, kvůli jeho kritice zvažuje arbitráž

  • 388
Stavební společnost Skanska se důrazně ohradila proti slovům ministra dopravy Víta Bárty, kterými ji kritizoval za nekvalitně provedenou práci. Zaslala mu otevřený dopis, v němž ho vyzývá k otevřené debatě o údajně špatně provedených dálnicích. Kritiku považuje za neoprávněnou a uvažuje i o mezinárodní arbitráži.

Bárta se do Skansky opřel v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Mluvil o tom, že Skanska málo s ministerstvem spolupracuje a má nejvíce reklamovaných staveb.

"Výroky pana ministra naši společnost poškozují," uvedl generální ředitel Skansky Dan Ťok s tím, že jimi byl šokován nejen on, ale i zaměstnanci, obchodní partneři i vedení mateřské společnosti ve Stockholmu. 

Skanska si podle něj vždy zakládala na tom, že komunikuje otevřeně a pružně. "Není z Vaší strany fair tvrdit, že při řešení reklamací nebo jakýchkoli jiných sporných záležitostí uhýbáme. Pro nás není problém ani komunikovat, ani se postavit čelem k problémům. Za svou práci se nestydíme, a pokud se někde objeví problém, umíme ho řešit," uvedl Ťok.

Sundejte cedule, žádá Skanska ministra

Bárta dále v pořadu řekl, že deset špatně postavených úseků vybavuje cedulí, na nichž je zdůrazněno, že je musí Ředitelství silnic a dálnic opravit a že je stavěla Skanska. Mezi závadami jmenoval zvlnění na části dálnice D11, závažné vady na D47, sesuv půdy na svahu u D47 u Bílovce, nekvalitní most na městském okruhu v Brně nebo nekvalitní svodidla na některých úsecích dálnic.

Skanska se takovému pranýřování brání. "Informační tabule naši společnost poškozují. Pana ministra jsem proto vyzval, aby je nechal odstranit," uvedl Ťok.

Nesundám, kontruje Bárta

Bárta ale řekl, že si na své kritice trvá. "Neustoupím ani o milimetr. Dokud nebudou reklamace odstraněny, cedule nesundám," řekl iDNES.cz Bárta s tím, že k této věci chystá na čtvrtek tiskovou konferenci.

Lidé podle něj na místech s nekvalitními svodidly jezdí osmdesátikilometrovou či stokilometrovou rychlostí, ale mohli by jezdit 130 km/h, vysvětlil Bárta. "Proč Eurovia (další dodavatel Ředitelství silnic a dálnic) svodidla vymění a Skanska ne?" ptá se ministr.

Vedení Skansky nyní konzultuje s právníky další kroky, které mají ochránit dobré jméno firmy a její obchodní zájmy. Podle Ťoka není možné vyloučit ani mezinárodní arbitráž, uvedla mluvčí firmy Lucie Nováková.

Šéf Skansky v otevřeném dopise, který má redakce k dispozici, pozval Bártu k otevřené debatě u kulatého stolu za přítomnosti novinářů. Zdůraznil, že by byl rád, kdyby se setkání mohlo uskutečnit během příštího týdne a kdyby ministr na toto pozvání odpověděl do dvou dnů.