Vývoz Škody Auto dosáhl v roce 2006 hodnoty 178 miliard korun, což je meziročně o desetinu více. Rozdíl mezi prvním a druhým místem je v peněžním vyjádření enormní. Společnosti Unipetrol totiž na obhájení druhé pozice stačilo vyvézt produkci za 44,1 miliardy. Odstup třetího Panasoniku s 43,5 miliardy už byl minimální.
To, že se automobilkám v Česku obecně daří, není žádná novinka. Celkový export všech společností seskupených ve Sdružení automobilového průmyslu dosáhl loni 480 miliard korun. - více zde
Podle ekonomů však žebříček dokládá i to, že česká ekonomika přestává být závislá pouze na autech.
"Rozdíl v hodnotě vyvážené produkce se bude mezi Škodou Auto a ostatními firmami ještě zvyšovat díky silné poptávce po autech zejména v Německu. Chemie a elektronika však začínají zaujímat důležité místo v českém hospodářství, a to je pozitivní," řekl iDNES.cz analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.
Mezi desítku největších vývozců se v anketě Czech Top 100 dostaly společnosti Agrofert, Siemens, Moravia Steel, Mittal Steel Ostrava, Foxconn, Bosch Diesel a ČEZ.
"Prvních dvacet pět největších vývozců dosáhlo objemu vývozu 618,9 miliardy korun, oproti 548,6 miliardy v roce 2005, což představuje téměř třináctiprocentní nárůst," uvedl Jan Struž, předseda Sdružení Czech Top 100.
První desítka pak dosáhla objemu vývozu 451,1 miliardy korun, oproti 389,7 miliardy o rok dříve. Export první desítky firem tak posílil meziročně zhruba o 16 procent.
Nejvíc si polepšil energetický gigant ČEZ
"Největší nárůst v první desítce zaznamenala společnost ČEZ, která dosáhla stopadesátiprocentního nárůstu exportu, při objemu 20,6 miliardy korun," doplnil Struž.
Vývoz na hranici dvaceti miliard nominoval firmy do první desítky, zatímco pro umístění v první dvacítce bylo zapotřebí alespoň devět miliard. Hranici dvaceti miliard překročilo deset firem, tedy o jednu víc než v roce 2005.
Mezi státy, které vývozci uvádějí nejčastěji jako hlavní exportní cíle, patří Německo, Slovensko, Rakousko, Polsko a Francie.