Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Auto předstihla ziskovostí Audi, v Rusku ale prodělala 5 miliard

  1:00aktualizováno  1:00
Čtvrt století po vstupu Volkswagenu se loni stala Škoda Auto nejziskovější velkoobjemovou značkou celého koncernu. Z každé koruny tržeb měla zisk před zdaněním bezmála 11 haléřů. Na skandál s emisemi si firma připravila třímiliardové rezervy.

Škoda Superb Black Crystal | foto: Lukáš Hron, Mobil

S výjimkou ziskovějších luxusních značek Bentley a Porsche jde o nejlepší výsledek mezi značkami koncernu. Dlouhodobě ziskovější bývalo Audi, to si ale loni pohoršilo: z každého eura tržeb mělo loni „jen“ 9 eurocentů. Škoda se dostala s rentabilitou tržeb loni na 10,9 %.

Výsledky za Volkswagen mají letos zpoždění, vzhledem k dopadu aféry Dieselgate ale budou rozhodně horší, než v případě Škody Auto. Seat se loni poprvé po sedmi letech dostal do plusu a svojí ziskovostí je na zcela jiné úrovni, než Škoda Auto.

Pro Škodu Auto jde o nejlepší výsledek od roku 2007, kdy rentabilita tržeb dosáhla 9,2 %. Ještě na přelomu tisíciletí se pohybovala kolem tří procent.

Škoda Auto zažila rekordní rok, každý den vydělala 52 milionů korun

Škoda Auto minulý týden oznámila zisk ve výši 19 miliard korun, ve skutečnosti byl ale o třetinu vyšší, jak ukazuje oficiální výroční zpráva společnosti.

Rozdíly v číslech mají jediný důvod: minulý týden na tiskové konferenci prezentovala firma výsledky celé skupiny Škoda Auto včetně zahraničních závodů, výroční zpráva řeší jen českou akciovou společnost. Odkrývá tak i stávající slabá místa automobilky.

Ztráta v Rusku

Zisk české části Škody Auto loni přesáhl 30 miliard korun, takže meziročně vzrostl asi o dvě třetiny. Pokud se však započítají i výsledky továren Škody v zahraničí, zisk celé skupiny Škoda Auto dosahuje „pouhých“ 19 miliard.

„Rusko je negativní faktor pro tvorbu zisku na prvním místě, ztráta je tam velká,“ prohlásil bez podrobností finanční šéf Škody Auto Winfried Krause. Podle výroční zprávy prodělala Škoda Auto v Rusku necelých pět miliard korun.

Další ztráty výroční zpráva nerozebírá, podle zdrojů MF DNES jde ale hlavně o vliv indického byznysu, kde firma dlouhodobě prodělává.

Rusko mělo být jedním z pilířů expanze Škody Auto, ale pád cen ropy a následná krize v zemi silně prodeje vozů poznamenaly. Automobilky v Rusku tak nyní vykazují obrovské ztráty, nicméně z trhu se stáhnout nechtějí, protože do tamní výroby investovaly miliardy.

Výroba aut v Česku strmě roste. V únoru se vyrobilo 230 634 vozů

V Rusku loni Škoda spadla o více než třetinu, problémy tam má nejen se ztrátovostí, ale i hrozbou odchodu některých dodavatelů. I kvůli Rusku nový šéf automobilky Bernhard Maier opustil strategii dostat se do roku 2018 na hranici 1,5 milionu vyrobených aut ročně.

Problémy Ruska jsou vidět i na žebříčku zemí, v kterých se prodalo nejvíce škodovek: po Číně a Německu je třetím nejdůležitějším trhem Česko následované Velkou Británií. Teprve pak přichází na řadu Rusko.

Z podobných důvodů jako v Rusku Škoda Auto zůstává i v Indii, kde vyrábí pouhých 12 tisíc aut ročně. Po letech poklesu tam firma loni rostla, vzhledem k malé základně však jde o zanedbatelný posun.

Na zisk měla loni částečně vliv také aféra Dieselgate týkající se podvádění s emisemi. Dotčené motory totiž poháněly i vozy Škoda. Automobilka teď o skandálu mluví jako o „tematice naftových motorů“. Náklady na letošní svolávání aut do servisu si však firma dala už do účetní závěrky za loňský rok v podobě rezerv v hodnotě 3,2 miliardy korun. Ve výroční zprávě mluví o „emisních nesrovnalostech“. Současně podle zprávy Volkswagen zaplatí Škodě náklady na svolávací akci ve výši 1,843 miliardy korun.

Tři miliardy do státní kasy

Škoda Auto za loňský rok dosáhla rekordního zisku a tržeb. Tržby rostou rychleji, než samotné prodeje aut. To ukazuje, že firmě se daří opouštět levnější segmenty a prodávat větší a lépe vybavená auta. Právě touto cestou chce jít i v budoucnu, a proto rozšíří svou řadu vozů SUV.

Rekordní výsledky potěší opět celý koncern Volkswagen. Ze zisku roku 2014 firma vyplatila dividendy 13,7 miliardy korun, letos to bude ještě více.

Díky investičním pobídkám v podobě daňových úlev zaplatila z loňského zisku automobilka o tři miliardy korun méně, do státní kasy na dani z příjmu odvede přes tři miliardy korun. Lepší výsledky byly patrné i na příjmech nejvyšších manažerů, ty stouply loni o 18 procent.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.