Škoda Auto prožila zlatý rok

Domácí automobilka Škoda Auto v roce 2000 sklízela vavříny kde se dalo. Krom toho, že obsadila polovinu české trhu nových osobních vozidel a sklidila několik ocenění za svůj nejmladší model Fabia, vyrobila také největší počet vozidel ve své více než stoleté historii. Z továren v Mladé Boleslavi, Kvasinách a polské Poznani sjelo celkem 450 911 automobilů. Jubilantem s pořadovým číslem 450 000 byla Škoda Fabia Combi vyrobená v Mladé Boleslavi.

Podle údajů agentury Bloomberg navíc v jubilejním roce rostl Škodě nejrychleji odbyt v porovnání se ostatními hlavními koncernovými značkami, tedy Volkswagenem, Audi a Seatem. Auto z Boleslavi si koupilo na celém světě 435 400 zákazníků.

Celý koncern Volkswagen
(Audi, Bentley, Bugatti,
Rolls-Royce, Seat, Škoda,
Volkswagen)
vyrobil v roce
2000 rekordních 5,06
milionu vozidel
(o 4 % více
než v roce 1999)

Značka

Prodej 2000

Růst

Škoda

435 400

+13 %

Seat

515 000

+ 2 %

Audi

650 000

+ 3 %

VW údaje zatím neznámé

Daří se také pomalu snižovat náskok zatím nejsrovnatelnější ho koncernového bratra, španělského výrobce Seat, který na celém světě prodal 515 000 vozidel. Celý koncern VW loni dosáhl rekorního prodeje přes pět milionů automobilů.

Plány počítaly pro minulý rok s výrobou 440 tisíc škodovek, tj. o čtrnáct procent více než za rok 1999 (385 330 kusů). K tomu, že se nakonec zvýšila výroba o více než 21 procent přispěl především hladký náběh výroby nových modelů Fabia a Fabia Combi.

Nejmladších modelů se vyrobilo celkem 175 780 v obou provedeních. K rekordu zásadně pomohla i Octavia a Octavia  Combi, jichž z výrobních pásů sjelo skoro 154 tisíc kusů. O zbytek výroby se postaraly končící Felicie, včetně svých užitkových verzí Pick-up a Van.

Ještě před deseti lety se v závodech Škody vyrábělo 172 074 vozů za rok. Od té doby přibyly dvě modelové řady a výroba se téměř ztrojnásobila.

Souboj s koncernovými bratry
Pokud se domácí automobilce podaří alespoň částečně udržet nastoupené tempo zvyšování celosvětových prodejů, může se brzy stát přemožitelem svého nejbližšího koncernového "konkurenta".

Španělský Seat totiž vyrábí automobily určené prakticky pro stejnou cílovou skupinu jako Škoda Auto. Pokud by tempo růstu Seatu bylo stále okolo tří procent za rok (počítáno vždy z aktuální produkce ukončeného roku) a tempo škodovky kolem třinácti procent, dožene český výrobce Španěly v roce 2004.

Je to samozřejmě pouze teoretický předpoklad, na jehož realizaci ale bude boleslavská firma pečlivě pracovat. Letos ho například chce podpořit představením nového vozu vyšší střední třídy.

Tím se může začít přibližovat skupinové sestře Audi, která naopak sestupuje ze sfér velký luxusních vozů do menších tříd, což dokazují hlavně modely A2 a A3. Jejich úroveň a cena si ale stále zachovávají punc luxusních aut.

V nejbližší budocnosti nedostižitelným zůstává pro Škodu také koncernový "otec" Volkswagen. Údaje o celosvětovém prodeji ani výrobě vozů této značky za rok 2000 se bohužel zatím nepodařilo získat. V roce 1999 nicméně podle výroční zprávy VW vyrobil 1 365 020. 

Škoda Fabia Combi - právě tento typ vozu sjel z linky v Mladé Boleslavy jako 450 000. vůz vyrobený v roce 2000.