Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Auto stáhla topení, aby nemusela propouštět. Ušetří stamiliony

  6:20
Prodeje automobilů zřejmě stále nejdou podle představ firmy Škoda Auto, a tak sáhla k šetření na citelném místě - topení. Díky snížení teploty ve výrobních halách i kancelářích může ušetřit až stovky milionů korun ročně, a nebude tak muset propouštět.

Trička museli zaměstnanci vyměnit za mikiny. V halách stáhli teplotu na 18 stupňů. Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Mezi zaměstnanci Škody Auto budí nový projekt s názvem GreenFuture trochu rozpaky. Na jedné straně je to snaha vyrábět co nejzeleněji, na druhé straně je to boj o každou korunu, kterou výroba aut stojí. V každém případě ho ve Škodovce pocítil na vlastní kůži každý: firma stáhla vytápění v továrních halách i kancelářích. A některým se v návaznosti na projekt změní i výplatnice.

Škoda Auto tím chce ušetřit až čtvrtinu nákladů na energie. Ve hře jsou stamiliony. Ročně automobilka utratí za energie kolem 2,5 miliardy korun, čtvrtinová úspora znamená snížení nákladů až o 625 milionů korun ročně. Část manažerů, kteří mají výrobu na starosti, bude mít přímo i bonusy nastavené podle toho, jak se jim podaří náklady snížit. V řadě provozů tak nejspíše vymění zaměstnanci pracovní tričko za mikinu. K přiškrcení tepla došlo i v kancelářích.

Úspory mají pomoci, aby společnost nemusela šetřit tím, že začne propouštět. "Je to ve firmě citlivé téma. Začali jsme na halách měřit, zda nedochází k porušování norem," říká šéf odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík. Škoda ve většině výrobních hal snížila teplotu na osmnáct stupňů.

Automobilka na toto téma mluví spíše obecně. "Optimalizace teplot ve výrobních halách je proces, který se realizuje dlouhodobě a je pravidelně vyhodnocován. Po posledních zkouškách bylo rozhodnuto o doplnění dalších teploměrů do hal pro zpřesnění regulace teploty," řekl David Šikola z tiskového oddělení automobilky.

GreenOffice tým zhasíná

Úspory energie mají ve firmě kontrolovat i speciálně vyškolení zaměstnanci. Trojice lidí má například po závodě chodit a zjišťovat, zda se někde zbytečně nesvítí. Řadě zaměstnanců, kteří pamatují ještě socialismus, takový postup může připomenout Reflektor mladých z dob Socialistického svazu mládeže, kdy svazáci kontrolovali, zda se někde nesvítí zbytečně a neplýtvá.

Ve Škodě však nejde o žádný Reflektor mladých, ale o GreenOffice tým. "V jeho režii probíhají kontroly plýtvání, aby se předešlo nekontrolovatelným a zbytečným únikům tepla nebo nadbytečné spotřebě elektrické energie jak ve výrobě, tak v administrativě," řekl Šikola. Mezi návrhy na úspory je například odstavení i některých výtahů, k tomu však zatím nedošlo.

I když opatření mohou působit na první pohled úsměvně, evropské automobilky musí kvůli propadu poptávky a cenové válce hledat úspory, kde to jde. Škoda zatím nevzkřísila své zřejmě nejúsměvnější úsporné opatření, se kterým přišla v krizi v roce 2008: zákaz podávání kávy na poradách.

Největší česká firma v poslední době klade na svoji "zelenost" čím dál větší důraz. Velká část tepla a elektřiny pochází ze spalování biomasy namísto hnědého uhlí a také se snižuje objem emisí u nových vozů.

Autor:





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.