Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Škoda Auto: z premianta na chvost

  10:21aktualizováno  10:21
Ještě předloni patřila Škoda Auto k premiantům koncernu Volkswagen. Měla největší ziskovost i vysoký růst prodejů. Automobilová krize však odvála Škodovce výsostné postavení: za první pololetí jí nejvíce ze všech značek koncernu klesl odbyt.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

I přesto však automobilka vykázala více než čtyřmiliardový provozní zisk. "Nemám informace o tom, že by se přístup Volkswagenu k nám nějak změnil kvůli horším výsledkům," komentoval výsledky mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

VW spadl o 81 procent

Volkswagen, který se netají cílem stát se světovou jedničkou ve výrobě aut, včera také zveřejnil výsledky. Zisk celé skupiny v pololetí klesl o 81 procent. Je to však lepší číslo, než očekávali analytici. I proto akcie vylétly nahoru o pět procent.

Automobilce z Wolfsburgu spadly za první půlrok prodeje o čtyři procenta, svůj tržní podíl však výrazně zvýšila. Trh šel dolů totiž mnohem rychleji. "Vývoj zatím ukazuje, že máme skvělou pozici, především díky našemu modelu více značek. Dál to zlepšilo naši cestu na vrchol," liboval si šéf Volkswagenu Martin Winterkorn.

Hospodaření Škody už tak oslnivé není. "První pololetí roku 2009 bylo velmi obtížné," řekl šéf Škody Auto Reinhard Jung.

Včera zveřejněné výsledky ukazují, že automobilka letos dlouho žila jen z prodeje vozů, které vyrobila už loni. Za první půlrok vyrobila 247 tisíc aut, dealerům dodala 262 tisíc aut a prodalo se jich 330 tisíc.

Bezmála sedmdesát tisíc aut tak bylo neprodaných na skladě u dealerů a patnáct tisíc na skladě automobilky. "V návaznosti na aktuální potřeby trhu a k odlehčení skladů byly výrazně zredukovány výrobní objemy," uvedla Škoda ve své zprávě. Na začátku roku musela automobilka několik týdnů stát. Celková výroba tak klesla o třicet procent.

Právě pokles dodávek dealerům byl největší v koncernu (-26 %), nepatrně menší pád měl Seat. Ten však skončil ve ztrátě, především kvůli krizi na španělském trhu, kde je jeden z největších propadů v prodejích nových aut v celé Evropě.

Provozní zisk Škody klesl za první polovinu roku o více než šedesát procent, prvních šest měsíců loňského roku zažívala automobilka jednu z nejúspěšnějších etap své historie.

Podle Černého Škoda díky šrotovnému zbrzdila pokles prodejů hlavně ve druhém čtvrtletí, především díky modelu Fabia. Úspěšný je i Superb: jeho prodeje se meziročně zdvojnásobily, na podzim navíc vyjede automobilka s kombikem. Velká očekávání má teď automobilka od nového terénního auta Yeti. "Podařilo se nám dále navýšit podíl na strategických trzích, jako například v Německu a v Číně," pochvaloval si Jung.

Horší výsledky Škody poznají Češi například na velkém výpadku daní: automobilka patří každoročně mezi největší sponzory státní kasy. Například loni v prvním pololetí byla daň ze zisku přes 2,3 miliardy, letos je to zhruba osmina.

Méně dostanou i zaměstnanci. Ze zisku se totiž rozděluje každoročně bonus. Ještě za rok 2007 dostal každý 17 tisíc korun. "Podle těchto čísel to vypadá na bonus kolem čtyř tisíc korun," řekl včera šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

Více aut do Vrchlabí?

Ve Škodě, která tento týden rozjela po dovolené výrobu, se navíc čím dál častěji mluví o tom, co bude po doběhu šrotovného a zda začnou znovu odstávky. Odboráři začínají s vedením jednat například o výrobě v závodě ve Vrchlabí. V něm vznikají vozy, po kterých není na trhu teď taková poptávka.

"Chceme tam zachovat maximální zaměstnanost, a proto je řešení, že by část výroby z Mladé Boleslavi přešla do Vrchlabí," vysvětlil Povšík. V Mladé Boleslavi by pak skončila část agenturních zaměstnanců. Těch za poslední rok propustila Škoda zhruba dva tisíce.

Podle Černého je další vývoj počtu zakázek těžké odhadovat, protože se situace mění ze dne na den. "Vyhlídky proto i nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky," dodal Holger Kintscher, člen představenstva za oblast ekonomie.

Výsledky skupiny VW jsou však lepší než řady jiných automobilek. Například Peugeot PSA za půl rok hlásí propad prodejů o 14 procent oproti čtyřem procentům VW. Může za to především přítomnost Volkswagenu na více zahraničních trzích, koncern táhnou prodeje v Číně a Brazílii.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka při tiskové konferenci na Úřadu vlády (14. června 2017)
Je to populismus, kritizují ekonomové Sobotkovo lobbování za vyšší mzdy

Zaměstnavatelé považují snahu premiéra Bohuslava Sobotky vyzvat francouzské a rakouské nejvyšší představitele ke zvyšování mezd českým pracovníkům za...  celý článek

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.