Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda začne vyrábět hybridní auta, žádá úřady o rozšíření závodu

  3:00aktualizováno  3:00
Automobilka Škoda Auto poprvé oficiálně potvrdila, že chystá výrobu aut, která budou jezdit částečně na elektřinu. Prvním vozem s hybridním pohonem má být podle informací MF DNES v roce 2016 superb, hybridní octavia pak dorazí o rok později. Kvůli výrobě se rozšíří závod v Mladé Boleslavi.

Škoda Octavia Green E Line | foto: Škoda

Automobilka své plány zveřejnila v žádosti o povolení rozšíření svého závodu v Mladé Boleslavi. „Jedná se o rozšíření stávající montážní haly M13 osobních automobilů, vnitřní úpravy haly M13 a úpravy infrastruktury v souvislosti s plánovanou výrobou elektromobilů,“ napsala automobilka do textu záměru, u kterého teď budou úředníci ministerstva posuzovat, zda neovlivní životní prostředí.

Může se hodit

Rádi byste si pořídili škodovku? Vyberte si ze stovek nabídek různých modelů na Automodul.cz.

Jde o rozšíření haly, ve které se dosud vyrábějí octavie a rapidy. Denní kapacitu 1 300 aut nechce automobilka navýšit, ale 250 vozů denně by mělo vyjíždět s hybridním pohonem. Plán navíc počítá s tím, že automobilka rozšíří počet zaměstnanců nejméně o 150 lidí. Hybridní pohon se má objevit v superbech v roce 2016, o rok později i v octaviích.

Podle informací MF DNES má jít o technologii plug-in hybridu, tedy vůz, který kombinuje spalovací motor s elektromotorem. Baterie se nabíjí jak za jízdy, tak při parkování z klasické elektrické zásuvky.

Škoda Auto tradičně záměry o rozšiřování závodu nekomentuje předtím, než získá povolení. „V rámci dlouhodobého plánování investic zvažujeme různé varianty a snažíme se být na ně včas připraveni. Žádné konkrétní rozhodnutí ohledně zahájení výroby zmiňovaných modelů však zatím nepadlo,“ řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Teslu se nalákat nepodařilo

V Česku jde o první automobilku, která začne vyrábět auta i s hybridním pohonem. Od začátku roku se mluví o snaze přilákat do Česka výrobu automobilů Tesla, zatím však jednání nepřinesla žádný výsledek.

Snaha o hybridy má i své důvody kvůli přísným požadavkům Evropské komise na snižování emisí CO2. Právě hybridní vozy jsou pro automobilky jednou z cest, jak se na požadované hodnoty dostat.

Škoda dosud nikdy hybridní vozidlo nenabízela. V minulosti pouze vyrobila flotilu testovacích octavií na elektrický pohon. „Cílem bylo získat poznatky z reálného provozu elektromobilu, které bychom pak aplikovali do vývoje případných nových produktů,“ doplnil Baláž.

Trh s elektromobily a hybridy v Česku stojí stále na startu, byť rostoucí nabídka modelů si i zde začíná nacházet svou klientelu. V loňském roce se prodalo dle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) celkem 438 vozů s hybridním pohonem a k tomu 37 čistých elektromobilů. Dohromady představovaly jen bezmála tři desetiny procenta trhu.

Hybridy jsou zatím příliš drahé

I letos obě kategorie zaznamenávají prodeje v řádech stovek vozů. „Je to velmi náročná technologie, což se projevuje na ceně. Zatím to není produkt pro běžného zákazníka. Ale určitě to může být budoucnost. Je to otázka pojetí,“ říká k tomu Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Fotogalerie

Za hybrid si totiž vždy pořádně připlatíte. Například populární hybrid vozu střední třídy Toyoty Auris, kterého se v Česku letos prodalo přes sto, pořídíte bezmála za půl milionu korun, zatímco běžné provedení s benzinovým motorem startuje asi na 320 tisících.

Podle Tunkla kupují hybridy a elektromobily z velké části firmy, které mají něco společného s tímto pohonem – tedy s elektřinou.

„Pro pojetí městského automobilu stále postrádám určité výhody, které by lidi k nákupu motivovaly. Třeba parkování, vjezd do částí, kam jiné vozy nemohou,“ zamýšlí se Tunkl. Problém je také zatím řídká síť dobíjecích stanic, kterých stojí v Česku odhadem kolem stovky. Nejvýraznějšími hráči jsou energetické společnosti, ČEZ disponuje sítí asi 35 stanic, konkurenční PRE jich má 28.

Vyzkoušeli jsme Škodu Octavia Green E Line:



Témata: Škoda Auto




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.