Největší tuzemská firma, která přímo zaměstnává téměř třicet tisíc lidí, ve středu zveřejnila výsledky hospodaření za loňský rok. Vyplývá z nich zlepšení hospodaření o více než třetinu. Tržby firmy rostly rychleji (348 miliard korun, +9.8 %) než prodeje aut (1,126 milionu aut, tedy + 6,7 %).
To ukazuje, že firmě se daří prodávat čím dál dražší vozy. Na každém autě měla loni firma zisk 22 800 korun, jde ale i o započítání zisků z prodeje například náhradních dílů. Už minulý týden se pak objevila zpráva, že rekordní výsledky firmy se promítnou i na výplatních páskách zaměstnanců - každý dostane prémii 45 tisíc korun (psali jsme zde).
„Náš ziskový růst spočívá hlavně na čtyřech pilířích: na vyšším počtu prodaných vozů, vysoké vytíženosti našich závodů, lepším modelovém mixu a na optimalizovaných produktových nákladech,“ řekl člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast financí Klaus-Dieter Schürmann.
„Výsledky obchodního roku 2016 překonaly naše očekávání. Třetí rekordní rok v řadě dokládá úspěšnost naší strategie trvalého růstu,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier. S růstem počítá firma i letos, prodeje značky za první dva měsíce dál vzrostly.
Podle zveřejněné výroční zprávy v českých korunách loni zisk automobilky ale klesl o více než pět miliard v porovnání s rokem 2015. Škoda Auto tehdy ale měla mimořádný výnos přes 13 miliard korun z prodeje své dceřiné firmy Škoda Auto Deutschland do skupiny Volkswagen. Proto teď tvrdí, že zisk ve skutečnosti vzrostl.
Firma také potvrdila, že na dubnovém autosalonu v Šanghaji představí první elektromobil.
„Soustředíme se také na elektrifikaci našich vozů. V roce 2020 na trh uvedeme první model značky Škoda s čistě bateriovým pohonem. První ukázku, jak by mohla vypadat elektrická budoucnost značky Škoda, představíme na autosalonu v Šanghaji,“ řekl Maier.
Podle něj automobil zůstane i nadále jádrem nabídky Škody Auto. „V budoucnu jej ale doplníme o služby, díky nimž bude život v každodenním provozu jednodušší, efektivnější, pohodlnější a bezpečnější. Škoda se tak změní z tradičního výrobce automobilů v poskytovatele mobility v širším smyslu,“ dodal Maier.
Roste prodej vozů v Číně a Rusku, pokles zaznamenala Indie
Pro Škodu Auto se jako čím dál lepší nápad jeví vstup na čínský trh. Čína je dlouhodobě jedničkou v prodejích automobilky, loni tu odbyt škodovek vzrostl o 12,6 procenta. S 317 tisíci prodanými vozy je tak téměř každá třetí vyrobená škodovka právě z čínského trhu.
Naopak se nedaří automobilce v Indii, kde loni prodeje klesly o 17,7 % na na 13 tisíc aut. Automobilka ale stále Indii věří, ve spolupráci s automobilkou Tata chce vyvíjet nový levný vůz pro indický trh.
Po velkých poklesech loni nepatrně stouply prodeje v Rusku, kde firma zvýšila o více než 13 procent svůj tržní podíl.
Nejúspěšnější je Octavia, skokanem roku je Superb
Nejmenší v prodejích zůstává nejmenší auto - Citigo vyráběné v Bratislavě loni dosáhlo na 40 tisíc prodaných vozů.
Jediným modelem, který v loňských prodejních číslech poklesl, je model Yeti, kterého firma vyrobila 95 500, o čtyři procenta méně než předloni. Podle automobilky jde o očekávaný pokles kvůli chystanému následníkovi tohoto modelu.
Nejúspěšnějším zůstává Octavia, jejíž prodeje loni stagnovaly na 436 tisících vozech. Skokanem roku je Superb, kterému loni stouply prodeje na 138 900, meziročně o více než tři čtvrtiny. Díky nové verzi superbu se jeho prodeje poprvé dostaly přes stotisícovou hranici.
Automobilka loni investovala 428 milionů eur, především do svého závodu v Kvasinách a nového modelu Kodiaq. Produkce kvasinského závodu do konce letošního roku stoupne na 295 tisíc vyrobených aut, loni tu vzniklo 2 600 nových pracovních míst.
V Mladé Boleslavi firma koupila novou lisovací linku za 2,3 miliardy korun, v dubnu firma dokončí rozšíření motorového centra, které má posílit vývoj automobilky.
Škoda dosáhla loni rentabilitu tržeb 8,7 %, to je v rámci skupiny Volkswagen druhý nejvyšší výsledek hned po Porsche. Audi mělo loni marži 8,2 %.
Rentabilita tržeb je jedna z nejvyšších mezi automobilkami na světě. Za poslední čtyři roky se zisk firmy více než zdvojnásobil. Na dani z příjmu firma loni do státního rozpočtu odvedla 6 miliard korun.