Škoda na čtyřech pilířích
O malých městských autech uvažoval Volkswagen už delší dobu. Ruku v ruce s tím však šly úvahy o tom, že malý vůz nahradí stávající limuzínu Superb.
Nakonec centrála ve Wolfsburgu rozhodla, že největší ze škodovek bude mít svého pokračovatele. "Superb bude mít následovníka a malá škodovka se stane čtvrtým modelem, který budeme vyrábět," uvedl Kopecký. - více a foto zde
Minivůz na opačném konci palety bude mít velmi silnou konkurenci. Na výrobu malých aut se vrhá jedna automobilka za druhou, protože jde o jeden z mála výrobků, po kterém roste v Evropě poptávka.
Kolínská továrna má začít chrlit auta za necelý rok a její šéf Masatake Enomoto byl ve středu překvapen. "To slyším poprvé. Ale obecně je jasné, že konkurence na evropském trhu je už nyní velká a bude zesilovat," řekl.
Jeho slova dokládá i skutečnost, že zatímco ceny automobilů se loni v celé Evropě zvýšily o necelých pět procent, nejmenší auta jako jediná zlevnila. Podle studie PriceWaterhouseCoopers to bylo bezmála o dvě procenta.
Němci pracují draze
Nejmenší evropský model Volkswagenu je Lupo, který se v tuzemsku ani neprodává. Ukázal se jako moc drahý. Uvažovalo se také o tom, že se z Brazílie do Německa přesune výroba malého VW Fox.
Jenže špičky VW na jarní tiskové konferenci připustily, že malý vůz by se měl vyrábět v zemi, kde to bude levné. V Boleslavi dělníci pracují asi pětkrát levněji než v Německu.
Úsporná výroba je klíčem k tomu, aby se mohla udržet rozumná cena a auto našlo kupce. "Problém s malými auty je, že jde o velmi konkurenční trh. Mají-li vydělávat, musí se vyrábět levně. Proto je jednodušší je vyrábět ve střední Evropě než v Německu," uvádí jiný pozorovatel akcií VW, Tim Schuldt z frankfurtské DZ Bank.
O tom, že východní země berou Němcům práci, se nyní u sousedů živě diskutuje. Jestliže se tedy nové malé auto bude vyrábět jen v Česku namísto v Německu, může to vyvolat další pnutí.
Má-li se však nová malá škoda vejít svými rozměry i cenou pod nynější fabii, pak se bude muset přiblížit k hranici okolo 200 tisíc korun. To je hranice, na kterou se chtějí dostat také v Kolíně a jíž by ve Francii ani v Japonsku nebyli schopni dosáhnout.
Kromě nízké ceny má malá škoda zaujmout též pestřejší nabídkou. Německý časopis Autobild, který o čtvrté škodovce psal v jednom z posledních čísel, ji očekává celkem ve čtyřech provedeních: se třemi nebo s pěti dveřmi, pak jako pětidveřové kombi a také jako pick-up.
Pokud jde o motory, s autem na bázi VW Foxu a jeho přesunem někam do Evropy se podle člena představenstva Škody Helmutha Schustera počítalo jako s řešením, jak se vypořádat s výpadkem zakázek pro slabší škodovácké tříválcové agregáty z nové motorárny. U nich běží výroba hluboce pod kapacitou závodu.
Otázkou zůstává, kdy se s výrobou nového malého auta začne. V každém případě budou mít v příštích dvou letech ve Škodě nabitý program. Po spuštění prodeje nové octavie má příští rok podle Autobildu přijít facelift fabie, v roce 2006 přijde fabie druhé generace ve třech verzích - místo sedanu přijde minivan nafouklý do výšky, pak krátká fabie a kombík.