Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Škoda chce nový testovací areál

  11:25aktualizováno  11:25
Praha, Mladá Boleslav - Automobilka Škoda chystá v lesích na Mladoboleslavsku velkou stavbu - nový areál pro testování vozů. Projekt by byl svou velikostí i finančními náklady srovnatelný s největšími investicemi v zemi, ale zároveň přerůstá v závažný ekologický spor. Zkušební areál, takzvaný polygon, má zabrat celkem tři sta hektarů, tedy zhruba třicet Letenských plání vedle sebe. Škoda za něj chce utratit až 4,5 miliardy korun.

To by zatím byla sedmá největší investice na zelené louce v zemi. Celé území má být oploceno a přísně střeženo před zvědavci a špionážními fotografy.

Po obvodu zkušebního parku povede rychlostní klopená dráha. Uvnitř pak automobilka chce postavit vozovky z různých materiálů, aby mohla zkoušet vozy v rozmanitých podmínkách.

"Naše zkušební plochy nám už nestačí. Auta a s nimi i techniky musíme stále častěji vozit do Německa, a to je neúnosně drahé," vysvětluje šéf Škody Vratislav Kulhánek.

Investice do vlastního testovacího centra by se podle něho vrátila během tří let. Škoda si ale pro svůj záměr vybrala pozemky v bývalém vojenském prostoru Mladá-Milovice, kde bude muset vykácet velkou část lesa a kde žije několik chráněných druhů živočichů i rostlin.

Polygon v unikátním lese
Protože území bylo skoro sto let uzavřeno před veřejností a příroda se v něm vyvíjela bez zásahu člověka, přírodovědci považují vybraný areál - hlavně kvůli zvláštním typům lesa - za unikát.

"Žije tam několik set druhů motýlů a mí kolegové tam našli dva druhy brouků, kteří se jinde v republice nevyskytují. Nikdo přesně neví, co dalšího tam je. Pokud chce někdo rozhodnout o takové stavbě, pak by byl potřeba velmi podrobný průzkum trvající minimálně dva až tři roky, což se v rámci běžného řízení nedělá," varuje jeden z odpůrců stavby, předseda Sdružení na ochranu motýlů a profesor pražské zemědělské univerzity Vladimír Vrabec.

Škodu oblast láká mimo jiné proto, že je blízko Mladé Boleslavi, území je geologicky vhodné pro stavbu a odpadají komplikace výkupem pozemků. Pozemky totiž patří výhradně státu.

Zásahy do přírody potvrzuje i ministerstvo životního prostředí, bez jehož svolení Škoda stavět nemůže. "Původní dvě varianty byly umístěny skoro ze sta procent do lesních porostů, což je z hlediska ochrany životního prostředí problematické. Proto jsme Škodu vyzvali k návrhu další varianty," uvedla vedoucí oddělení hodnocení vlivů staveb na životní prostředí Jaroslava Honová.

Poslední varianta, ze které již Škoda nehodlá ustoupit, stále zasahuje do vzácného lesa zhruba z 60 procent. Škoda k ní má v nejbližší době předložit dokumentaci, k níž se může vyjádřit veřejnost.

Škoda musí ustoupit
Ministerstvo poté definitivně rozhodne. Úředníci jsou tentokrát ochotni diskutovat. "Pro projekt takové velikosti je těžké najít bezproblémové umístění. Ani poslední varianta není ideální, ale jeví se jako schůdnější," připouští Honová.

České zákony by za normálních okolností stavbu nepovolily, protože bude nutné vykácet les a naruší se život chráněné flóry. Ministerstvo životního prostředí však smí udělit výjimku.

Kvůli projektu bude nutné rovněž změnit územní plán, nicméně v tomto bodě státní úřady Škodu podporují. "Na revitalizaci bývalých vojenských prostorů sami pracujeme a vznik polygonu podporujeme.

Změna územního plánu spadá na nově vzniklý kraj, který souhlasí. Bude ale též záležet na stanovisku obcí v okolí," uvedl ředitel odboru rozvojových programů ministerstva pro místní rozvoj Jiří Mačkář.

Variantou je i Polsko
Z okolních obcí podporují polygon Benátky nad Jizerou, kterým patří část pozemku, naopak zastupitelstvo Milovic projekt již na podzim odmítlo. "Ani poslední varianta není vyhovující, neboť stále zabírá velkou část lesa i křižovatku silnic. Jejich přemístění by znamenalo další zásahy do lesa," uvedl zastupitel Milovic a další aktivní odpůrce stavby Josef Matouš.

V obci Lipník se kvůli polygonu chystá referendum. Škoda přitom obcím nabízí pomoc s výstavbou kanalizace či vozovek. Posledním trumfem byl přislib připojit k polygonu vývojové centrum, které by zaměstnalo až 500 lidí.

Šéf Škody Kulhánek tvrdí, že automobilka již nebude projekt dále upravovat. "Pokud bychom neuspěli ani s poslední variantou, stále je tu možnost postavit polygon v Polsku," říká Kulhánek.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Generální ředitel společnosti Vítkovice Jan Světlík je známý i jako milovník a...
Soud poslal Vítkovice Power Engineering do konkurzu

Společnost Vítkovice Power Engineering půjde do konkurzu. O přeměně z reorganizace rozhodl soud na návrh představenstva firmy. Vyplývá to z usnesení soudu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.