Škoda chce nový testovací areál

Praha, Mladá Boleslav - Automobilka Škoda chystá v lesích na Mladoboleslavsku velkou stavbu - nový areál pro testování vozů. Projekt by byl svou velikostí i finančními náklady srovnatelný s největšími investicemi v zemi, ale zároveň přerůstá v závažný ekologický spor. Zkušební areál, takzvaný polygon, má zabrat celkem tři sta hektarů, tedy zhruba třicet Letenských plání vedle sebe. Škoda za něj chce utratit až 4,5 miliardy korun.

To by zatím byla sedmá největší investice na zelené louce v zemi. Celé území má být oploceno a přísně střeženo před zvědavci a špionážními fotografy.

Po obvodu zkušebního parku povede rychlostní klopená dráha. Uvnitř pak automobilka chce postavit vozovky z různých materiálů, aby mohla zkoušet vozy v rozmanitých podmínkách.

"Naše zkušební plochy nám už nestačí. Auta a s nimi i techniky musíme stále častěji vozit do Německa, a to je neúnosně drahé," vysvětluje šéf Škody Vratislav Kulhánek.

Investice do vlastního testovacího centra by se podle něho vrátila během tří let. Škoda si ale pro svůj záměr vybrala pozemky v bývalém vojenském prostoru Mladá-Milovice, kde bude muset vykácet velkou část lesa a kde žije několik chráněných druhů živočichů i rostlin.

Polygon v unikátním lese
Protože území bylo skoro sto let uzavřeno před veřejností a příroda se v něm vyvíjela bez zásahu člověka, přírodovědci považují vybraný areál - hlavně kvůli zvláštním typům lesa - za unikát.

"Žije tam několik set druhů motýlů a mí kolegové tam našli dva druhy brouků, kteří se jinde v republice nevyskytují. Nikdo přesně neví, co dalšího tam je. Pokud chce někdo rozhodnout o takové stavbě, pak by byl potřeba velmi podrobný průzkum trvající minimálně dva až tři roky, což se v rámci běžného řízení nedělá," varuje jeden z odpůrců stavby, předseda Sdružení na ochranu motýlů a profesor pražské zemědělské univerzity Vladimír Vrabec.

Škodu oblast láká mimo jiné proto, že je blízko Mladé Boleslavi, území je geologicky vhodné pro stavbu a odpadají komplikace výkupem pozemků. Pozemky totiž patří výhradně státu.

Zásahy do přírody potvrzuje i ministerstvo životního prostředí, bez jehož svolení Škoda stavět nemůže. "Původní dvě varianty byly umístěny skoro ze sta procent do lesních porostů, což je z hlediska ochrany životního prostředí problematické. Proto jsme Škodu vyzvali k návrhu další varianty," uvedla vedoucí oddělení hodnocení vlivů staveb na životní prostředí Jaroslava Honová.

Poslední varianta, ze které již Škoda nehodlá ustoupit, stále zasahuje do vzácného lesa zhruba z 60 procent. Škoda k ní má v nejbližší době předložit dokumentaci, k níž se může vyjádřit veřejnost.

Škoda musí ustoupit
Ministerstvo poté definitivně rozhodne. Úředníci jsou tentokrát ochotni diskutovat. "Pro projekt takové velikosti je těžké najít bezproblémové umístění. Ani poslední varianta není ideální, ale jeví se jako schůdnější," připouští Honová.

České zákony by za normálních okolností stavbu nepovolily, protože bude nutné vykácet les a naruší se život chráněné flóry. Ministerstvo životního prostředí však smí udělit výjimku.

Kvůli projektu bude nutné rovněž změnit územní plán, nicméně v tomto bodě státní úřady Škodu podporují. "Na revitalizaci bývalých vojenských prostorů sami pracujeme a vznik polygonu podporujeme.

Změna územního plánu spadá na nově vzniklý kraj, který souhlasí. Bude ale též záležet na stanovisku obcí v okolí," uvedl ředitel odboru rozvojových programů ministerstva pro místní rozvoj Jiří Mačkář.

Variantou je i Polsko
Z okolních obcí podporují polygon Benátky nad Jizerou, kterým patří část pozemku, naopak zastupitelstvo Milovic projekt již na podzim odmítlo. "Ani poslední varianta není vyhovující, neboť stále zabírá velkou část lesa i křižovatku silnic. Jejich přemístění by znamenalo další zásahy do lesa," uvedl zastupitel Milovic a další aktivní odpůrce stavby Josef Matouš.

V obci Lipník se kvůli polygonu chystá referendum. Škoda přitom obcím nabízí pomoc s výstavbou kanalizace či vozovek. Posledním trumfem byl přislib připojit k polygonu vývojové centrum, které by zaměstnalo až 500 lidí.

Šéf Škody Kulhánek tvrdí, že automobilka již nebude projekt dále upravovat. "Pokud bychom neuspěli ani s poslední variantou, stále je tu možnost postavit polygon v Polsku," říká Kulhánek.