Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Auto zažila rekordní rok, každý den vydělala 52 milionů korun

  10:34aktualizováno  10:56
Automobilka Škoda Auto loni dodala zákazníkům přes milion aut, nejvíc ve své historii, a zvýšila tak svůj zisk o 6,5 procenta na rekordních 19,1 miliardy korun. Každý den tak automobilka vydělala přes 52 milionů korun čistého. Firma rostla v západní Evropě i Číně. Díky růstu firma loni zvýšila i počet zaměstnanců.

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

„K růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady,“ uvedl ve středu k výsledkům loňského hospodaření člen představenstva zodpovědný za finance Winfried Krause.

Škoda je diamant, ale dá se dobrousit, říká nový šéf automobilky

Škoda loni dodala zákazníkům rekordních 1 055 500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více. V západní Evropě Škoda v roce 2015 rostla o 4,3 procenta na 430 900 dodaných vozů. V Číně prodala 281 700 aut, což je o 0,1 procenta více než v předchozím roce.

Firma neuvedla, jakou ztrátu utrpěla v souvislosti a aférou dieselgate, v prezentaci ale uvádí „tématiku naftových motorů“ mezi negativními vlivy.

Firma už opustila plány na 1,5 milionů aut vyráběných ročně. „Šlo o strategii, která počítala se silným ruským trhem. Ten ale výrazně spadl,“ vysvětlil předseda představenstva Bernhard Maier. Firma podle něj letos čeká, že celkově prodeje a obrat letos stoupnou.

Prodej modelů

Firma loni prodala 40 200 vozů Citigo, což je o šest procent méně než v roce 2014, prodej končícího Roomsteru klesl o 44 procent na 16 600 vozů, zájem o model Fabia stoupl o pětinu na 192 400 prodaných aut, Rapid poklesl o 12 procent na 194 300 aut, prodej modelu Yeti se snížil o tři procenta na 99 500 vozů, prodej Octavie vzrostl o 11 procent na 432 000 aut a Superb si vybralo 80 200 zájemců, což je pokles o 12 procent. Byl zřejmě způsobený náběhem nové generace v polovině minulého roku.

Tomu nasvědčují i čísla z počátku roku, která říkají, že zatím prodeje Škody stouply o 4,5 procenta na 170 300 aut. „I přes náročné podmínky na trzích automobilka udržela svůj kurz a odsáhla nových rekordních výsledků prodeje, tržeb i hospodářského výsledku,“ řekl předseda představenstva.

V roce 2016 chce automobilka růst dál, což by měly zajistit zejména plánované modely kategorie SUV. Již letos má přijít s velkým sedmimístným terénním vozem. „Automobilový průmysl stojí před velkými výzvami. Škoda bude v tomto prostředí v roce 2016 nadále sledovat růstový kurz a bude v rámci Strategie 2025 investovat do budoucnosti značky. V centru pozornosti jsou nové alternativní automobilové koncepce, digitalizace individuální mobility s novými nabídkami pro naše zákazníky a rozšíření palety vozů kategorie SUV,“ uvedl Maier.

Objem investic loni mírně klesl o necelé tři miliardy korun na 591 milionů eur. Nejvíce peněz šlo především do rozšíření závodu v Kvasinách a vývoje nových vozů.

Kvůli novému SUV chce Škoda dva tisíce lidí

Počet zaměstnanců Škody v českých závodech se loni zvýšil téměř o tři procenta na 26 646 lidí, celosvětově v automobilce pracuje 28 500 lidí. Letos chce automobilka zaměstnat další dva tisíce lidí. Nábor nových zaměstnanců je plánován především v souvislosti s rozšířením závodu v Kvasinách a výrobou nového vozu třídy SUV.

„Škoda Auto je atraktivní zaměstnavatel pro kmenové i agenturní zaměstnance. Od roku 2010 zde vzrostl průměrný plat o třicet procent,“ uvedl ve středu člen představenstva zodpovědný za lidské zdroje Bohdan Wojnar. Vývoj v automobilové oblasti podle něj přinese nové požadavky na zaměstnance i vznik nových profesí, zejména v oblasti digitalizace.

„Jsme v kontaktu nejen s úřady práce v nejbližších regionech, ale z celé České republiky. Od loňského března jsme dokázali navýšit počet zaměstnanců včetně agenturních o tisíc, v zásobě máme tři tisíce uchazečů z celé republiky,“ dodal Wojnar.

Automobilka investuje i do vzdělání, v loňském roce například podpořila 135 miliony Střední odborné učiliště Škoda, kde se zaměřila na přípravu studentů v oblasti 3D tisku, robotiky nebo alternativních pohonů. S pomocí automobilky bylo také otevřeno nové výukové CNC centrum.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.