"Volkswagen se vyvinul v globální značku s luxusními modely. Škoda by to neměla požadovat. Měla by se zaměřit více na soupeření s Fiatem nebo některými japonskými značkami. Ale překrývání obou značek tady do jisté míry zůstane," řekl Detlef Wittig, člen představenstva VW zodpovědný za strategii koncernu.
Škodovky tak už v budoucnu nebudou konkurovat dražším západním vozům jako dosud. Především luxusní verze fabií a octavií na západoevropských trzích ohrožovaly pozici vozů Volkswagen, a vedení německé automobilky chce proto Škodovce do budoucna přistřihnout křídla.
Bernd Pischetsrieder letos na jaře rozhodl o rozdělení koncernu na dvě skupiny - sportovnější vozy bude vyrábět zejména luxusní značka Audi a s ní Seat, konzervativní značkou bude především VW a spolu s ním právě Škoda. Jenže: zatímco Audi má od Seatu velký odstup, Škoda s Volkswagenem vyrábějí často podobná auta s vyrovnanou výbavou.
Záměr šéfů VW se má naplnit do sedmi let. V té době má končit výroba škodovácké limuzíny Superb. Sám Pischetsrieder naznačil, že superb nebude mít následovníka. Šéf Škodovky Vratislav Kulhánek však přichází s jiným vysvětlením: "Pokud jde o Škodu Superb, určitě to není tak, že bychom ji měli přestat vyrábět. Myslím, že to vzniklo špatným pochopením toho, co pro některý motoristický časopis řekl pan Pischetsrieder."
Volkswagen zastaví boj mezi značkami
Koncern Volkswagen už má v hrubých rysech hotovou strategii, která by měla zastavit bratrovražedný boj mezi jeho značkami. Firma počítá s tím, že sladění vyráběných typů automobilů bude trvat šest až sedm let. Za oběť mu padnou některé z modelů v jednotlivých automobilkách firmy. V této souvislosti se hovoří i o mladoboleslavské škodovce, která na západních trzích silně konkuruje volkswagenům.
Podle magazínu Automotive News Europe Volkswagen v budoucnu nepočítá s tím, že Škoda bude tím prvním, kdo bude využívat nejmodernější technologie. Jinými slovy: vozy s logem VW budou mít lepší výbavu a motoristé při koupi auta již nebudou stát před volbou, zda koupit německé auto za vyšší cenu, nebo téměř stejně dokonalý vůz z Čech za výrazně méně peněz.
To, že volkswageny mohou být dříve vybavovány technickými novinkami, připouští i mladoboleslavský šéf Vratislav Kulhánek. "Třeba nejmodernější motory FSI jsou drahé a cenu škodovek by zvyšovaly tak, že by o ně kupci neměli zájem," říká.
VW však rozhodně neuvažuje o tom, že by Škoda vyráběla jen ta nejmenší auta. Její prostor bude širší, soustředí se na levnější modely a jejím nejdůležitějším odbytištěm bude střední a východní Evropa a Asie. "Ve východní Evropě, kde má Škoda tradičně silnou pozici, můžeme začít umisťovat volkswageny ve vyšší výbavě než škodovky srovnatelné třídy," uvedl člen představenstva VW Wilfried Bockelmann.
Kromě diskusí o budoucnosti mladoboleslavské limuzíny Superb se rýsují další řešení, která mají odbourat soupeření mezi koncernovými značkami. Některá rozhodnutí jsou již jasná. Škoda například nebude vyrábět u modelu Octavia minivan (rodinný automobil se zvýšenou karoserií, jako je Renault Mégane Scénic). Tento vůz vyjede pod značkou VW a bude vycházet z nového golfu.
Druhý nejmenší volkswagen, nesoucí jméno Polo, zase nebude mít verzi kombi, neboť ji má Škoda Fabia. Kolem roku 2005 by také měla skončit výroba malého VW Lupo a Seatu Arosa.
Pro Škodu podle automobilových analytiků přichází v úvahu, že bude na bázi dnešní octavie vyrábět vůz nižší střední třídy s terénními prvky, takzvaný SUV. "Tato část trhu je zatím v Evropě neobsazena a koncern VW ji zanedbával," soudí analytik Jurgen Pieper.