Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy ukázaly další vůz pro Německo, Škoda s nimi má zpoždění

  18:11aktualizováno  18:11
Z dalších vozů na české železnici mizí klasická kupé. České dráhy představily nový multifunkční vůz, který vznikl přestavbou starších vozů s oddíly. Namísto kupé v něm bude „letadlové“ uspořádání.

České dráhy testují na svém okruhu ve Velimi nový multifunkční vůz Bhmpz. Nasadit ho chtějí do linku Praha - Hamburk. | foto: České dráhy

Jde o první vůz ze série 22 modernizovaných vozů původně od Siemensu, které vznikly přestavbou bývalých vagonů řady Bmz. Ty dráhy nakoupily od rakouských drah ÖBB. Modernizaci, podobně jako další, pro České dráhy dělá společnost Pars nova Šumperk patřící do skupiny Škoda Transportation. Vylepšení vozů přijde na více než půl miliardy korun.

České dráhy ale mají šanci, že nakonec trochu ušetří: Pars nova nezvládá výrobu včas a má zpoždění. Celá série měla být podle smlouvy dokončena do 435 dní po podpisu smlouvy, tedy do konce července, teprve teď ale vagonka předala první vůz na testování na železničním okruhu.

Podle mluvčí Škody Transportation Lubomíry Černé došlo k měsíčnímu zpoždění z důvodu velké náročnosti konstrukčních úprav a především kvůli chybějící původní výkresové dokumentaci. „Přesto první prototyp vozu v současnosti plní zkoušky na zkušebním okruhu, tedy děláme vše proto, aby konečný termín dodávek byl splněn a vozy byly dodány tak, aby neohrozily spolupráci Českých drah a Deutsche Bahn,“ uvedla Černá.

Po dokončení rekonstrukce mají být totiž vagony nasazeny na linku Praha – Děčín – Berlín – Hamburk.

Dělníci v Parsu kompletně vybourali původní interiér a instalovali nový ve velkoprostorovém provedení. Vůz teď nese označení Bhmpz. „Sedačky jsou nyní částečně umístěny za sebou jako v letadle a cestující mají na těchto místech k dispozici sklopné stolky, nebo proti sobě, kde jsou umístěny stolky s vyklápěcími křídly mezi sedačkami,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Fotogalerie

Součástí modernizace jsou i elektrické zásuvky, ve vlaku bude i USB konektor. Vůz je vybaven moderním audiovizuálním systémem s LCD monitory, na kterých jsou uváděny informace o trase vlaku, následujících zastávkách a další údaje. Ve voze, do kterého se vejde 62 lidí, je k dispozici wi-fi připojení k internetu.

Část vozu zabírá větší prostor se sklopnými sedačkami, kde mohou cestovat také lidé na vozících. Pro ně je upravena také bezbariérová toaleta s uzavřeným systémem, která je navíc vybavena sklopným pultem pro přebalování kojenců (více o přebalovacích pultech zde).

Cestující s malými dětmi mají ve voze jediné ze dvou kupé: malý uzavřený oddíl s prostorem pro umístění kočárku. Ve voze je také malý služební oddíl pro vlakový doprovod.

České dráhy mají v rámci tohoto kontraktu převzít celkem 9 vozů této kategorie, dalších 9 bude velkoprostorových s částí pro přepravu jízdních kol. Čtyři zůstanou ve verzi s kupé. Vozy jsou klimatizované, mohou jezdit až 200 kilometrů za hodinu.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.